کد خبر: 702494
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
رويترز: وزيرخارجه ايران در مذاكرات با مقامات غربي گفته ‌است كه شكست مذاكرات، آينده سياسي روحاني را به خطر مي‌اندازد!
محمدجواد ظريف بايد بگويد كه چرا اين اتهامات درباره او «تكرار» مي‌شود و البته بايد به جاي يك تكذيب ساده در چنين موضوع مهمي بسيار محكم و روشنگرانه توضيح دهد
خبر تكان‌دهنده و اسفبار بود و انتظار مي‌رفت بي‌ملاحظه و بدون درنگ و بسيار محكم و با جملات سركوبگرانه از سوي وزارت خارجه ايران و شخص وزير خارجه تكذيب مي‌شد: «محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به جان كري، همتاي امريكايي خود هشدار داده است كه شكست مذاكرات هسته‌‌اي، دولت عملگراي حسن روحاني را به خطر مي‌اندازد.»
تأسف دوم،‌ نقل اين خبر از سه مقام ايراني بود. اين ادعاي خبرگزاري رويترز است. رويترز مي‌نويسد اين سه مقام رسمي ايراني گفته‌اند كه ظريف در چندين نشستي كه طي هفته‌هاي اخير با جان كري داشته، نگراني‌هاي خود را نسبت به افول سياسي دولت روحاني اعلام كرده و اين نگراني با ساير قدرت‌هاي غربي در ميان گذاشته شده است.
اما نخستين تكذيبيه را خبرگزاري تسنيم به نقل از «يك مقام نزديك به تيم  مذاكره‌كننده كه نخواست  نامش فاش شود» منتشر كرد. ساعتي بعد خود ظريف به سخن آمد و خبر رويترز را كذب محض خواند: ‌«در هيچ يك از ملاقات‌هاي انجام شده به هيچ وجه مباحث داخلي مطرح نشده و مطلب منتشره در اين زمينه كذب محض است.»‌
اما اين انتظاري نبود كه از وزير خارجه مي‌رفت. شايد افكار عمومي نياز داشت تا ظريف در اين‌باره توضيح بيشتري بدهد و بگويد چرا براي او اين اتهامات «تكرار» مي‌شود، اتهامي كه در صورت واقعيت، حداقلش آن است كه دست ظريف و دولت روحاني براي طرف امريكايي لو رفته است.  
ماجراي البرادعي و توضيحات مشابه ظريف براي او از ذهن‌ها پاك نشده است و حتي توجيهاتي كه آن اظهارات ظريف را بخشي از بازي ديپلماسي و ترساندن و فريب دادن دشمن خوانده بود به يادها مانده است، اما اين فقط يك روي قضيه است؛ شما مي‌خواهيد دشمن را از عواقب تغيير دولتي كه طرفدار مذاكره و مصالحه با غرب است، بترسانيد ولي شايد براي دشمن اين دولت يا دولت ديگر فرقي نكند و چشم دشمن به تغييرات اساسي حكومت در ايران است و اين فقط يك خيال باطل است كه شما خود را محبوب و مقبول دشمن بدانيد تا او را از عواقب تغيير خودتان بترسانيد. پس اينجا شما بازنده‌ايد، چون دشمن از طمع شما براي باقي ماندن در قدرت بهره خود را مي‌برد و مي‌داند كه مطالباتش را مي‌تواند تا آخرين لحظه بقاي شما افزايش دهد.
«تكذيب ظريف» يك اقدام بجا و البته معمولي در عرصه ديپلماتيك است اما به نظر مي‌رسد صداي اين «تكذيب» در برابر خبر اصلي به جايي نرسد و مخاطبان عام اين خبر اينك در برابر خبر يك خبرگزاري از جبهه مقابل ايران در مذاكرات هسته‌اي قرار گرفته‌اند و درست در روزهايي كه مردم ايران پيروزي خود در انقلاب 36 سال پيش را جشن مي‌گيرند، تفسيري مصالحه‌جويانه و براساس منافع دولتي و جناحي از رفتار ديپلمات‌هاي ايراني مي‌كند.
واقعيت جمهوري اسلامي ايران اما اين نيست و حقيقت آن چيزي است كه در يمن، لبنان، سوريه و عراق اتفاق مي‌افتد و جهان ناظر نقش خيره‌كننده ايران در مناسبات منطقه و تسلط جبهه مقاومت بر جبهه سلطه در منطقه خاورميانه است. در چنين فضايي انتشار خبري كه از معامله مسائل هسته‌اي كشور با بقاي يك دولت نشان دارد، حقيقت استكبار‌ستيزي ايران انقلابي را به چالش مي‌كشد.
انتظار مي‌رود وزارت خارجه براي تنوير افكار عمومي ايران و جهان، توضيحات مبسوط ارائه كند و از طرف‌هاي غربي‌ مذاكره‌كننده بخواهد چنين مطلبي را كه رويترز مدعي است وزير خارجه ايران با آنها در ميان گذاشته، تكذيب كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار