کد خبر: 701420
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
رئيس سازمان امور مالياتي: معافيت‌هاي مالياتي 40درصد توليد ناخالص داخلي است، قوه قضائيه به داد ما برسد
عسكري در پاسخ به «جوان» : ماليات‌هاي نداده بازرگانان را از اتاق بازرگاني مي‌گيريم
مهران ابراهيميان
رقم معوقات مالياتي 12هزار ميليارد تومان است، تقريباً معادل همين مقدار نيز جريمه تأخير وجود دارد كه برخي از اين معوقات قابل وصول و برخي غير‌قابل وصول هستند.
به گزارش «جوان» علي عسكري در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: تا پايان دي ماه 48 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي محقق شد كه معادل 96 درصد درآمدهاي پيش‌بيني شده 10ماهه ابتداي امسال بوده و نسبت به پارسال 52 درصد رشد داشته است و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال، 96 درصد درآمدهاي مالياتي محقق شود.
   بدهي 1600 ميليارد توماني دارندگان كارت‌هاي بازرگاني
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» نسبت به صدور بي‌محاباي كارت‌هاي بازرگاني توسط اتاق بازرگاني و اتاق تعاون انتقاد كرد و افزود: دارندگان كارت‌هاي بازرگاني 1600ميليارد تومان بدهي مالياتي دارند و نهادها و دستگاه‌هاي صادركننده بي‌محابا نسبت به صدور آن اقدام مي‌كنند، اين در حالي است كه كارت بازرگاني براي كسي صادر مي‌شود كه بازرگان بوده و شغل بازرگاني در نظام اقتصادي كشور داشته باشد و اقدام به صادرات و واردات كند اما كارت‌هاي بازرگاني، پيله‌وري و مرزي براي كساني صادر مي‌شود كه چنين شغلي ندارند. وي افزود: بر اين اساس، در مناطق مرزي تعداد بدهكاران مالياتي زياد شده و حتي برخي‌ها با ده‌ها كارت بازرگاني فعاليت تجاري دارند در حالي كه اصلاً اهل آن منطقه هم نيستند. وي گفت: اينگونه اقدامات باعث افزايش قاچاق و تجارت غير‌مرسوم و در نهايت فرار مالياتي مي‌شود.
   ماليات بازرگانان فراري را از اتاق مي‌گيريم
عسكري در پاسخ به اين سؤال خبرنگار «جوان» كه شرط‌ تسويه‌حساب مالياتي براي ثبت‌نام در اين دوره از انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني حذف شده است و چگونه مي‌توان با اين اقدامات با فراريان مالياتي مقابله كرد، ‌‌اضافه كرد: اگر اتاق‌هاي بازرگاني و تعاون، كارت بازرگاني را صادر كند كه سازمان مالياتي نتواند مؤدي آن را براي اخذ ماليات پيدا كند، ما در اجراي قانون به عنوان شخص ثالث بدهي‌ها را از سازمان صادركننده كارت دريافت خواهيم كرد. سازمان مالياتي تاكنون به اجراي اين قانون ورود نكرده اما از اين به بعد اين كار را خواهيم كرد و كساني كه بدون هماهنگي سازمان مالياتي اين كارت‌ها را صادر كنند، بدهي‌ها از آنها دريافت خواهد شد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي، دغدغه ديگر اين سازمان را بحث مؤسسات و شركت‌هايي كه مبادرت به فروش فاكتور صوري مي‌كنند، ذكر كرد و گفت: با وجود رصد و پيگيري‌ها، اين شركت‌ها قارچ‌گونه افزايش مي‌يابند و اداره ثبت شركت‌ها بدون هيچ كنترل و نظارتي اقدام به ثبت آنها مي‌كند و اين شركت‌ها پس از چند ماه فعاليت بسته مي‌شوند و با نام يك شركت جديد دوباره فعاليت خود را آغاز مي‌كنند.
وي همچنين به سو‌ءاستفاده برخي تجار در استرداد ماليات بر ارزش افزوده اشاره كرد و گفت: برخي تجار با ارائه گواهي صادراتي كه به نام توليدكننده است نيز به دنبال دريافت دوباره مالليات بر ارزش افزوده و سوء‌استفاده از معافيت‌هاي مالياتي هستند.
   قوه‌قضائيه به داد نظام مالياتي برسد
عسكري به شركت‌هاي كاغذي و با عمر كمتر از سه ماه اشاره كرد و گفت: بايد نسبت به تحول در صدور كارت بازرگاني و ثبت شركت‌ها اقدامي عاجل كرد و در اين باره از نهادهاي مسئول و قوه قضائيه مي‌خواهيم كه به داد نظام مالياتي كشور برسند.
وي گفت: اين شركت‌ها زمينه فساد اقتصادي را فراهم مي‌كنند و نام آنها در سايت سازمان مالياتي به عنوان شركت‌هاي ليست سياه مطرح است. مؤسسه‌اي در اصفهان كه از جمله اين شركت‌ها بوده را به قوه قضائيه معرفي كرده‌ايم كه به آن ورود كردند اما مؤسسه ديگر در تهران را كه به مراتب موضوع آن بزرگ‌تر از مورد اصفهان بود نيز معرفي كرده بوديم كه قوه قضائيه هنوز ورود نكرده است.
عسكري در پاسخ به سؤال ديگر «جوان» از تعريف يك پايه مالياتي جديد ارزش افزوده به نام ماليات محيط زيست (ماليات سبز) خبر داد و افزود: اين لايحه تقديم دولت شده و بخش اعظم آن مورد بررسي قرار گرفته است كه تقديم مجلس خواهد شد. رئيس كل سازمان امور مالياتي گفت: در ماليات مستقيم دو پايه مالياتي يعني ماليات بر مسكن خالي و ماليات فعاليت بساز‌بفروش‌ها اضافه شده است.
وي گفت: معافيت‌هاي مالياتي 40درصد توليد ناخالص داخلي ايران است و راهكار وصول آن هدفمند كردن مشوق‌هاي مالياتي است. پيش از اين تصور مي‌كرديم كه معافيت‌هاي مالياتي 2 تا 3هزار ميليارد تومان باشد اما در ارزيابي سال 91 مشخص شد كه اين رقم به 12هزار و 500 ميليارد تومان رسيده است و نشان مي‌دهد معافيت‌ها و مشوق‌ها هدفمند نيستند، بنابراين برنامه ما هدفمند كردن آن است. بر اين اساس، لايحه جديد مالياتي را با هدف اصلاح اين فرآيند به مجلس تقديم كرديم اما مجلس بخشي از آن را زياد كرد و اين موضوع بهانه‌اي شد براي گسترش معافيت‌ها، اين در حالي است كه اعطاي بي‌محاباي معافيت مالياتي ناكارآمد خواهد بود.
  65 درصد بدهي مالياتي ورزشكارها متعلق به پرسپوليس و استقلال
رئيس كل سازمان امور مالياتي در ادامه با بيان اينكه معاون اول رئيس‌جمهور قبل بدهي مالياتي ندارد، گفت: بيش از ۱۲۰ميليارد تومان بدهي مالياتي باشگاه‌ها و ورزشكاران است كه ۶۵درصد اين رقم مربوط به باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال و بازيكنان آنهاست.
وي همچنين درباره ماليات كرش سرمربي تيم ملي كشورمان نيز گفت: كرش بايد ماليات خود را بپردازد و هر ميزان كه در قراردادش قيد شده بايد به سازمان مالياتي پرداخت كند، اميدوارم قبل از اينكه مالياتش را بدهد فدراسيون فوتبال با وي خداحافظي نكند چراكه قرارداد وي چهار ساله بوده و رو به پايان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار