کد خبر: 701380
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کارشناس سلامت نوجوانان و جوانان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

منطقه لرستان، سکینه باجلان در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش لرستان، افزود: سرطان‎ها از مهمترین بیماری‎های غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده‎ای را به جامعه تحمیل می‏‌کنند.

وی اظهار کرد: سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای در حال توسعه است در حال حاضر سرطان عامل 12درصد مرگ و میر در سراسر جهان است.

کارشناس سلامت نوجوانان و جوانان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر درایران است، تصریح کرد: سالانه بیش از 30000 نفر دراثر سرطان جان خود را ازدست می‎دهند، تخمین زده می‎شود هرسال در کشور بیش از 70000 مورد جدید سرطان اتفاق می‎افتد.

باجلان با بیان اینکه مصرف سیگار یکی از مهمترین عوامل خطر سرطان ریه است، اضافه کرد: مواجهه زودرس با دود سیگار مخصوصاً در کودکان و نوجوانان خطر سرطان ریه را چندین برابر افزایش می‌دهد.

وی گفت: تولید و تقویت برنامه‎های ملی کنترل سرطان، ایجاد شبکه‎های بین‎المللی برای کنترل سرطان، پیش‎بینی روش‎های سازمان‎دهی شده برای کشف زودرس سرطان، توسعه اصول هدایتی در مورد بیماری و برنامه‎های کنترل آن و حمایت از روش‎های کم خرج جهت پاسخ دهی به نیاز جهانی به کاهش درد و مراقبت‎های تسکینی از جمله روش‎هایی است که برای پیشگیری از انواع سرطان‎ها در کشور اجرا می‎شود.

این کارشناس در خصوص تغییر سبک زندگی برای پیشگیری از سرطان، افزود: رژیمی متنوع داشته باشید، در رژیم روزانه خود از تمام گروه‎های غذایی، میوه‎ها، سبزی‎ها، غلات، گوشت، محصولات لبنی و ... استفاده کنید، وزن خود را همواره در حد متعادل نگه دارید، چاقی عامل اصلی بوجود آورنده بسیاری از بیماری‎ها از قبیل بیماری‎های قلبی، عروقی، فشارخون، دیابت و زمینه‎ساز بعضی از سرطان‎ها است .

باجلان اظهار کرد: مصرف چربی زیاد، غذاهای حاوی چربی اشباع شده و کلسترول را محدود کنید میزان غذاهای نشاسته‎ای و فیبری را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

وی تصریح کرد: به آسانی می‎توان مقدار نشاسته و فیبر رژیم را با خوردن میوه‎ها، سبزی‎ها، سیب‎زمینی، دانه‎ها، نان‎ها و غلات کامل افزایش داد، مصرف شیرینی را محدود کنید، الگوهای غذایی حاوی شیرینی و غذاهای شیرین، اغلب پرچرب، با کالری و تهی از مواد مغذی و معدنی هستند که چنین رژیمی زمینه‎ ساز بروز بعضی از سرطان‎ها است .

کارشناس سلامت نوجوانان و جوانان دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: در رژیم غذایی روزانه خود تا حد امکان از گوشت‎های کم‎چرب استفاده کنید، قبل از اینکه گوشت را بپزید تمام چربی‎های قابل رویت آن را جدا کنید و دور بریزید و اگر چربی باقی ماند، قبل از خوردن آن را جدا کنید.

وی با بیان اینکه مصرف ماهی را افزایش دهید، گوشت سفید را به ‎جای گوشت قرمز استفاده کرده و قبل از پخت، پوست و چربی آن را جدا کنید، گفت: به‏جای مواد لبنی پرچرب( شیرکامل، خامه، سرشیر و ... ) از محصولات لبنی کم‎چرب استفاده کنید، این گروه از مواد غذایی منابع خوبی از پروتئین، ویتامین‎ها و مواد معدنی به‎ویژه کلسیم هستند که برای حفظ سلامت فرد مفید هستند.

رئیس اداره بهداست و سلامت آموزش و پرورش لرستان هم سلامت دانش‎آموزان و فرهنگیان را راهبرد و رویکرد جدی آموزش و پرورش خواند و گفت: در این خصوص با انعقاد تفاهم‎نامه همکاری بین آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‎های ذیربط در امر سلامت به دنبال ارتقای شاخص سلامت در جامعه بزرگ و گسترده فرهنگیان و دانش‎آموزان هستیم.

ولی پورنصیر افزود: در ایران از 8 الی 15 بهمن ‎ماه هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است و برنامه‎های متنوعی هم در سطح مدارس به همین منظور اجرا می‎شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار