کد خبر: 701224
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
تجديدنظرطلبان بعد از دوره‌اي نسبتاً طولاني مقابله با حاكميت و بعد از به‌كارگيري انواع و اقسام ابزارها براي براندازي آن، امروز تلاش دارند به واسطه نفوذ در لايه‌هايي از دولت، به صورت رسمي وارد عرصه آوردگاه‌هاي انتخاباتي شوند.
تجديدنظرطلبان بعد از دوره‌اي نسبتاً طولاني مقابله با حاكميت و بعد از به‌كارگيري انواع و اقسام ابزارها براي براندازي آن، امروز تلاش دارند به واسطه نفوذ در لايه‌هايي از دولت، به صورت رسمي وارد عرصه آوردگاه‌هاي انتخاباتي شوند.

پدرخوانده‌هاي اين جريان براي نيل به چنين هدفي برگزاري همايش‌ها و ميتينگ‌هاي سياسي را از هم‌اكنون مورد توجه قرار داده‌اند. بر همين اساس روز پنج‌شنبه گذشته حزب مردمسالاري با برگزاري كنگره‌اي با عنوان تأمل‌برانگيز «اصلاحات لازمه اعتدال» تلاش كرد با حضور برخي از وابستگان به طيف تجديدنظرطلبان سردي حاكم بر بدنه اجتماعي خود را در 13ماه مانده به انتخابات گرمي ببخشد.

 اين همايش پر بود از نكات حاشيه‌اي و قابل‌تأمل كه نخستين آن را مي‌توان عنواني دانست كه براي چنين كنگره‌اي انتخاب شده بود؛ « اصلاحات لازمه اعتدال».
شخصيت‌هاي منسوب به اين جريان كه در طول ماه‌هاي گذشته بارها تلاش كرده‌اند تا دولت يازدهم و شخص روحاني را مصادره كنند، امروز بعد از گذشت نزديك به 18 ماه بار ديگر در اين جهت گام برداشتند. 

هنوز يادمان نرفته كه نامزد اختصاصي جريان تجديدنظر‌طلب در انتخابات يازدهم رياست جمهوري فاقد مقبوليت عمومي بود و به ناچار از گردونه انتخابات كنار گذاشته شد و پدرخوانده‌هاي اصلاحات ناگزير از حسن روحاني نامزد مستقل انتخابات حمايت كردند.

پس از موفقيت روحاني هم بلافاصله چهره‌هاي مشهور اصلاحات دست به مصادره رئيس‌جمهور منتخب و سپس سهم‌خواهي از كابينه زدند و در تمام يك سال‌و‌نيم سپري شده به روش‌هاي مختلف تلاش كردند، موفقيت روحاني را پيروزي تجديدنظرطلبان القا كنند و در نهايت دولت تدبير و اميد را سكوي پرتاب خود براي ورود رسمي به حاكميت قرار دهند.

 در اين ميان بودند عده‌اي كه اعتدال را تنها يك روش دانسته و روحاني را به خاطر گفتمان دانستن اعتدال ملامت مي‌كردند، به عنوان نمونه محمد خاتمي در سخنراني‌اي كه در روزنامه‌هاي زنجيره‌اي هم بازتاب فراواني داشت، اعتدال را يك روش تفسير كرد و درباره به‌كارگيري اين كليدواژه بيان مي‌كند: «اعتدال يك روش است و اصلاحات يك گفتمان است.»

به هر روي جماعت تجديدنظرطلب به‌رغم تخريب دولتمردان براي استعمال چنين واژه‌اي همچنان اصرار دارند به رئيس دولت و ساير تصميم‌گيران دولت يازدهم اين را القا كنند كه استمرار موفقيت آنها در انتخابات آتي تنها با كمك اصلاحات ممكن است و اعتدال به‌ خودي خود فاقد معنا و مفهوم كاربردي است و تنها به‌واسطه همنشيني با واژه اصلاحات است كه معني پيدا مي‌كند.

يكي ديگر از نكات حاشيه اين كنگره سخناني بود كه موسوي‌لاري بر زبان آورده بود. وي در اين همايش تأكيد مي‌كند كه نمي‌خواهيم چتر قانون اساسي در نظام از سر ما برداشته شود.  وي به عنوان يكي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز - تشكلي سياسي كه مهم‌ترين نقش را در پيشبرد اهداف تجديدنظرطلبان در فتنه 88 داشت- در حالي چنين حرفي را بر زبان مي‌آورد كه نظام تاكنون هيچ اصرار و تأكيدي نداشته تا فلان جريان و دسته‌اي سياسي از زير چتر حمايتي قانون اساسي خارج شود مگر آنكه طيف يا گروهي خود با دست زدن به اقدامات راديكالي و هزينه‌زا درصدد تحميل خواسته‌هاي حزبي خود به جاي مطالبات مردمي بوده كه با مخالفت عموم مردم و حاكميت مواجه شده و نهايتاً نظام مجبور به برخورد كنترل شده با آنها شده است.

 جماعت مدعي اصلاحات هم طي سال‌هاي اخير و از جمله در 18 تير 78 و همچنين هشت ماه فتنه 88 به اقدامات براندازانه‌اي دست زده كه به معناي خروج آنها از چارچوب حاكميت و مخالفت با اصول بديهي قانون اساسي به حساب آمده. بر اين اساس آقاي موسوي‌لاري و ديگر فعالان در فتنه 88 نبايد انتظار داشته باشند كه نظام و مردم با فراموشي اقدامات هزينه‌زا و خسارت‌آور اصلاح‌طلبان در غائله 88 اجازه ورود آنها به عرصه قدرت را ندهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار