کد خبر: 701050
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
بازي هنرمندانه حزب الله
واكنش حزب الله به حمله رژيم صهيونيستي و مديريت نظامي،‌ سياسي و رسانه اي آن، نه تنها منجر به دست‌يابي اهداف مورد نظر اين جنبش شد، بلكه از وقوع يك جنگ تمام عيار جلوگيري كرد.
محمد بابايي نساز
توپ در زمين تل‌آيو قرار گرفتجوان‌آنلاين: عملیات روز 28 دی ماه ارتش اسرائیل در ترور عده ای از نیروهای ارشد مقاومت اسلامی نقطه عطفی در تاریخ درگیری بین حزب الله و رژیم صهیونیستی پس از پایان جنگ تابستان 2006 لبنان محسوب می شود. این حمله درست سه روز پس از آن رخ داد که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گفت وگو با المیادین با اشاره به اینکه هر گونه تجاوز به سوریه به مثابه تجاوز علیه کل محور مقاومت تلقی می شود، به تصمیم گیران تلاویو هشدار داد که دچار حماقت نشوند.

اما تصمیم گیران اسرائیلی بدون توجه به این هشدار، طی عملیاتی یک کاروان از نیروهای ارشد محور مقاومت را در منطقه قنیطره واقع در جنوب سوریه و در چند کلیومتری سرزمین اشغالی جولان هدف قرار دادند. طی این عملیات که در نوع خود بی سابقه بود نه تنها عده ای از نیروهای محور مقاومت اسلامی از ملیت های ایران، حزب الله و سوریه به شهادت رسیدند بلکه توپ در میدان محور مقاومت بویژه حزب الله لبنان قرار گرفت و اين جنبش ناچار به واکنش شد.

در صورتی که حزب الله به این عملیات واکنش نشان نمی داد نه تنها به اعتبار دبیرکل حزب الله خدشه وارد می شد بلکه دستاوردهای این جنبش در جنگ 33 روزه که در سطح نظامی منجر به بازداراندگی متقابل شده بود، از بین می رفت. اما حزب الله با محدودیت های نیز مواجه بود از جمله درگیری با گروه های تکفیری در سوریه و ضرورت دور نگه داشتن لبنان از یک جنگ تمام عیار با رژیم صهیونیستی.

از سوی دیگر حزب الله باید واکنشی متناسب برای تلافی دشمن صهیونیستی انتخاب می کرد تا هم تسکینی بر تلفات قنیطره باشد، هم مانع از شروع یک جنگ تمام عیار شود و هم در مقابل حملات این رژیم علیه نیروهای خود در سوریه و یا جاهای دیگر بازداراندگی ایجاد کند. همانطور که نیکلاس بلنفورد می گوید حزب الله برای رسیدن به این اهداف نیازمند طراحی عملیاتی غیرمعمولی، پیچیده و خلاقانه بود.

در حالی که بعضی ها حتی در ایران، معتقد بودند که حزب الله توان و یا جرات واکنش را ندارد و اظهارات نصرالله ادعای بیش نبود اما رهبران تلایو بیش از هر کس دیگری مطئمن بودند که این جنبش در حال برنامه ریزی برای انجام یک عملیات غافلگیر کننده است، بنابرین تلاش کردند تا با انجام اقداماتی در سه سطح نظامی، رسانه ای و دیپلماتیک، حزب الله را منصرف کنند. این رژیم شمال سرزمین های اشغالی را به حالت آماده باش کامل در آورد، به رویترز گفت که از حضور سردار ایرانی در قنیطره آگاه نبود، اهمیت حمله 28 دی ماه را به یک عملیات عادی تقلیل داد و از طریق منابع دیپلماتیک روسی به ایران و حزب الله پیام فرستاد که به دنبال تشدید اوضاع و شروع جنگ تمام عیار نیست تا رهبران مقاومت را متقاعد کند به قواعد شکل گرفته پس از جنگ 2006 هنوز پایبند است.


توپ در زمين تل‌آيو قرار گرفت


اما تنها 10 روز طول کشید تا نصرالله بار ديگر به ادعاهاي خود اعتبار دهد. طی این عملیات که کارشناسان آن را بزرگ، پیچیده و کاملا حساب شده عنوان کردند، یک گروه از نیروهای ویژه این جنبش به عمق مزارع اشغالی شبعا نفوذ کردند و برای یک کاروان از نظامیان ارشد دشمن صهیونیستی کمین گذاشتند و پس از وارد آوردن تلفات لازم عقب نشینی کردند.

نوع، زمان و مکان عملیات نشان از اجرای یک عملیات بسیار خلاقانه و حساب شده می دهد. يك روز قبل از انجام این عملیات، دست کم دو راکت از قنیطره سوریه به سمت یک مرکز نظامی واقع در جولان اشغالی شلیک شد. در پی این شلیک ها پیست اسکی در کوه حرمون تعطیل و تخلیه شد و کل شهرک های صهیونیست نشین در وحشت فرو رفت. ارتش اسرائیل در واکنش محل شلیک راکت ها را در قنیطره سوریه بمباران کرد. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت اما رهبران تلایو گفتند که مطمن هستند حزب الله این راکت ها را شلیک کرده است.

هنوز 12 ساعت از شلیک راکت ها نگذشته بود که روز چهارشنبه راس ساعت 11:30 رزمندگان حزب الله عملیات مزارع شبعا را به اجرا گذاشت تا معلوم شود، احتمالا راکت ها براي منحرف کردن تمرکزها از عمليات اصلي حزب‌الله شلیک شده‌اند. نکته جالب دیگر اینکه در همان روز نیروهای مقاومت تلاش یک گروه از تکفیری‌ها برای نفوذ به خاك لبنان از داخل سوریه را خنثی کردند.

مکانی که حزب الله برای انجام عملیات انتخاب کرد نیز هوشمندانه و مشروع بود. با وجود اینکه بعضی تحلیلگران احتمال حمله حزب الله از لبنان را کم می دانستد و حتی احتمال زیاد می دادند که حزب الله در خارج از منطقه به اهداف اسرائیل ضربه خواهد زد، حزب الله تصمیم گرفت عملیات را در مزارع شبعا که متعلق به لبنان است اما در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد اجرا به گذارد تا درگیری را در «منطقه امنیتی» محدود كند.

حزب الله در این عملیات که گفته می شود تمامی آن فیلمبرداری شده، بنابر گفته دانيل نيسمن تحليلگر اسرائيلي از موشك‌هاي پيشرفته ضدتانك، بمب‌كنار جاده‌اي و شليك خمپاره به صورت تركيبي استفاده كرد. مقامات اسرائیلی کشته شدن دو نظامی خود از جمله فرمانده گردانی در لشکر گفعلاتی را تایید کردند اما رسانه های نزدیک به حزب الله تعداد تلفات اسرائیلی ها را دستكم 10 نفر اعلام کردند.

حزب الله پس از سه ساعت با صدرو بیانیه ای بدون اشاره دقيق به جزئیات تلفاتی که وارد کرده، مسئولیت عملیات را به عهده گرفت. حزب الله با اجرایی این عملیات از یک طرف بار دیگر توانایی های رزمی خود را رخ کشید، انتقام شهدای قنیطره را گرفت و موازنه بازدارندگی را بازگرداند. با رسیدن به این اهداف، حزب الله در ادامه سعی کرد بحران را هوشیارانه کنترل کند. در حالی که سطح آمادگی خود را در بالاترین سطح نگه‌ داشت به دفتر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان پیام داد که این موضوع از نظر ما تمام شده است و علاقه ای به گسترش درگیری ندارد تا توپ را در زمنین تلاویو بياندازد.

تحليلگران معقتدند، محاسبات سياسي كابينه نتانياهو با توجه به انتخابات آتي اين رژيم نقش مهمي در تصميم تلاويو براي واكنش به حمله حزب‌الله خواهد داشت اما بازگشت وضعيت شهرك‌نشيان صهيونيست به منازل خود در شمال سرزمين‌هاي اشغالي و همچنين آرامشي كه بر جنوب لبنان پس از گذشت 24 ساعت ازعمليات حزب‌الله حاكم شده، نشان مي‌دهد كه تلاويو توان واكنش به عمليات جنبش مقاومت اسلامي را ندارد و بازدارندگي متقابل همچنان بر روابط طرفين حاكم خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار