کد خبر: 700970
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
فرستاده ويژه رئيس‌جمهور با پوتين ديدار كرد
ايران و روسيه در شرايطي كه نگاه جهان در انتظار نتيجه مذاكرات هسته‌اي و سرنوشت تروريست‌هاي غرب‌پرور خاورميانه و نيز پيامد تحريم‌هاي اين دو كشور از سوي امريكا و غرب است، بر سر ميز مذاكره نشستند.
ايران و روسيه در شرايطي كه نگاه جهان در انتظار نتيجه مذاكرات هسته‌اي و سرنوشت تروريست‌هاي غرب‌پرور خاورميانه و نيز پيامد تحريم‌هاي اين دو كشور از سوي امريكا و غرب است، بر سر ميز مذاكره نشستند.

اين بار دكتر علي‌اكبر ولايتي با عنوان «فرستاده ويژه رئيس‌جمهور» به ديدار پوتين رفت تا چنين به نظر برسد كه حلقه ديدار‌هاي راهبردي دو كشور ايران و روسيه كه در روزهاي اخير با طرح بحث مجهز شدن ايران به سامانه دفاع موشكي اس300 ادامه پيدا كرده بود، كامل‌تر شود.
بي‌گمان هم ايران و هم روسيه تا حدودي شرايط خود را در برابر غرب يكسان مي‌بينند. تحريم‌هاي اقتصادي و تلاش براي براندازي و تغيير حكومت‌ها و مكتب‌ها، آشكارترين رفتار غرب در برابر دو كشور ايران و روسيه بوده است. 

اكنون نام «ولايتي» به عنوان «فرستاده ويژه رئيس‌جمهور» كه در تاريخ پس از انقلاب يك ديپلمات شناخته‌شده و يك «فرستاده خاص» و «مذاكره‌كننده مورد اعتماد» بوده است و مقصد او كه يكي از دو قطب جنگ سرد و دومين قدرت‌هاي نظامي و نهمين قدرت اقتصادي جهان است، اين پرسش را پيش رو قرار مي‌دهد كه آيا فصل جديدي از روابط ايران و روسيه در حال شكل‌گيري است يا صرفاً فضاي خاصي در آستانه به انتها رسيدن دور آخر مذاكرات هسته‌اي به ميان كشيده شده است يا اينكه ايران و روسيه هر دو با هم براي عبور از تحريم‌ها و بر هم زدن نظم‌هاي سياسي و اقتصادي، نقشه‌ جديدي طراحي كرده‌اند؟!

دكتر ولايتي خود اين سفر را مهم و قابل بهره‌برداري توصيف مي‌كند: «برخورد مثبت رئيس‌جمهور روسيه نشان داد كه امكان بهره‌برداري از اين فرصت هست» و البته از عزم مسئولان عالي هم سخن به ميان آورد: «عزم مسئولان عالي كشور، گسترش و تعميق هر چه بيشتر روابط استراتژيك ايران و روسيه است» و اينكه «بستر مناسبي فراهم شد تا با تلاش و برنامه‌ريزي دقيق، همكاري‌ها و  تعاملات در سطوح مختلف ارتقا يابد.»

 پوتين به ايران مي‌آيد

دكتر ولايتي در سفر پنج‌شنبه خود به مسكو ابتدا با وزراي انرژي و خارجه روسيه ديدار مي‌كند و سپس در يك ديدار يك‌و‌نيم ساعته با پوتين مذاكره مي‌كند: «آقاي پوتين از گسترش روابط در همه زمينه‌ها استقبال كرد. پوتين در آينده به ايران سفر خواهد كرد.»

  ايران در پيمان شانگهاي

«روسيه با عضويت كامل ايران در پيمان شانگهاي موافق است اما اين امر نياز به زمان دارد و رئيس‌جمهور روسيه به تغيير عضويت ايران از ناظر به عضو كامل، نظر مثبت دارد.» اين بخش ديگري از اظهارات ولايتي پس از ديدار با پوتين است. او پيش‌بيني مي‌كند در سال 2015 حجم مبادلات ايران و روسيه به رقم 20ميليارد دلار برسد.

  همكاري در سوريه يك الگو است

دكتر ولايتي معتقد است: «همكاري‌هاي منطقه‌اي ايران و روسيه در سوريه، نتيجه مثبت داده است و اين مي‌تواند الگوي مثبتي براي مناسبات دو كشور در ساير كشور‌هاي حوزه نفوذ ايران در منطقه از لبنان و سوريه تا عراق و يمن و آسياي مركزي و قفقاز باشد.»

  برخي از مفاد مذاكرات

ارتقاي روابط اقتصادي، گسترش حمل و نقل ريلي، صادرات محصولات اقتصادي از ايران به روسيه، همكاري‌هاي اقتصادي در زمينه آبزيان و ايجاد شش نيروگاه حرارتي در ايران از جمله توافقات صورت گرفته است. علاوه بر اين درباره مذاكرات هسته‌اي نيز گفت‌وگو شده است.

احتمال سفر كري به روسيه

در هر حال فرستاده ويژه رئيس‌جمهور كشورمان به روسيه، احتمالاً در پي چيزي فراتر از آنچه گفت شده، بوده است، زيرا مي‌توانست اين سفر با اعزام فرد ديگري صورت گيرد كه عنوان «مشاور رهبر انقلاب در امور بين‌الملل» را نداشته باشد.
همين اهميت سفر كه مي‌تواند در دل خود يك پيمان طولاني‌مدت استراتژيك را به دنبال داشته باشد، غرب و امريكا را در برابر ايران و روسيه به استيصال بيشتري خواهد كشاند، به طوري كه احتمال سفر كري به روسيه از اولين خبر‌هايي بود كه پس از انتشار خبر ديدار پوتين با ولايتي منتشر شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار