کد خبر: 700939
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
تحصيل 360 هزار دانش‌آموز و دانشجوي پناهنده در كشور
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور گفت: طي 33 سال گذشته 33ميليون مهاجر به نوعي وارد ايران شده‌اند كه عده‌اي از آنها از كشورمان خارج شده‌اند و عده‌اي نيز هنوز در داخل كشور حضور دارند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور گفت: طي 33 سال گذشته 33ميليون مهاجر به نوعي وارد ايران شده‌اند كه عده‌اي از آنها از كشورمان خارج شده‌اند و عده‌اي نيز هنوز در داخل كشور حضور دارند.

عزيز كاظمي در همايش «‌مديريت بحران و حمايت از پناهندگان‌» گفت: بر اساس آمارهاي رسمي حدود 43 ميليون نفر پناهنده در جهان وجود دارد كه آمار‌هاي غيررسمي اين عدد را تا 50 ميليون نفر برآورد كرده‌ است.

وي جمهوري اسلامي ايران را از جمله كشورهايي دانست كه در سال‌هاي اخير به دليل مشكلاتي كه براي كشورهاي همسايه رخ داده همواره پذيرنده پناهندگان بوده‌است.  به گفته اين مسئول در 33 سال اخير بيش از 33 ميليون پناهنده مهاجر وارد ايران شده‌اند كه اين عدد بسيار بزرگ و در حد جمعيت يك كشور است.

مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور از اين جمعيت به عنوان يك جمعيت شناور ياد كرد و ادامه داد: عده‌اي از اين افراد از ايران خارج شده‌ و برخي نيز هنوز در كشور حضور دارند.  كاظمي تعداد دانش‌آموزان فعلي پناهندگان كشور را 350هزار نفر، دانشجويان را 11 هزار نفر و دانشجويان فارغ‌التحصيل را 15 هزار نفر عنوان كرد. 

وي با رد اين ادعا كه گفته مي‌شود جمهوري اسلامي مهاجرپذير نيست، تأكيد كرد: از سال گذشته تاكنون 100 هزار نفر به مهاجرين داخل كشور ما افزوده‌ شده و اين در حالي است كه ما مي‌توانستيم اين افراد را نپذيريم.  مديركل امور اتباع و مهاجرين وزارت كشور با بيان اينكه هرگونه ورود و خروج به داخل كشور بايد بر اساس قوانين صورت گيرد، افزود: ما نمي‌پذيريم هر كس از هرجايي كه دوست دارد به اسم مهاجر وارد كشور شود و قوانين ما را نپذيرد.

كاظمي معتقد است: دولت‌هاي مقابل نيز كه افرادي از كشور آنها به ايران مي‌آيند بايد مسائل قانوني و حقوقي را رعايت كنند و مراقبت دو طرفه در مرزها صورت گيرد.  وي تصريح كرد: امروزه پناهندگي و مهاجرت نه تنها به ايران بلكه به هر كشور ديگر مراحل خاص خودش را دارد و فرد بايد درخواست پناهندگي بدهد.

اين مسئول با تأكيد بر لزوم حفظ كرامت انساني پناهندگان، يادآوري كرد: اصل اول در مورد پناهندگان اين است كه كاري كنيم كرامت آنها حفظ شود و بعد بايد علت‌يابي كرد كه مهاجرت و پناهندگي چرا رخ مي‌دهد.

مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور با بيان اينكه هيچ‌كس حق ندارد شرايط زندگي عادي و طبيعي افراد را مگر به دلايل قانوني و جزايي از آنها سلب كند، خاطرنشان كرد: وضع همه پناهندگان در دنيا مانند وضع پناهندگان ساكن در ايران نيست و بسياري از پناهندگان دنيا، زنان و كودكان آنها از حق بهداشت و درمان و آموزش محرومند.

كاظمي گفت: در اجلاس سوئيس كه نمايندگان 150 كشور در آن حضور داشتند كميسر عالي امور پناهندگان سازمان ملل اذعان كرد خدماتي كه در ايران به پناهندگان ارائه مي‌شود بايد براي ساير كشورها الگو باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار