کد خبر: 700707
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۲
پتانسيل‌هاي بازار انرژي ايران بعد از تحريم از نگاه انديشكده‌هاي غربي
گزارشات انديشكده‌هاي غربي درباره بازار انرژي بعد از تحريم و نگاه آنها به منابع انرژي و نقش بعد از تحريم حاكي از نوعي نگاه ابزاري و كارت‌بازي است، به گونه‌اي كه اين انديشكده‌ها بيشتر روي منابع گازي و كنترل نفوذ و قدرت روسيه در اروپا متمركز هستند.
مهران ابراهيميان
گزارشات انديشكده‌هاي غربي درباره بازار انرژي بعد از تحريم و نگاه آنها به منابع انرژي و نقش بعد از تحريم حاكي از نوعي نگاه ابزاري و كارت‌بازي است، به گونه‌اي كه اين انديشكده‌ها بيشتر روي منابع گازي و كنترل نفوذ و قدرت روسيه در اروپا متمركز هستند.

به گزارش «جوان» محمد‌صادق جوكار كارشناس انرژي در جلسه كارشناسي بررسي تحولات بازارهاي نفت و گاز جهان كه در مركز مطالعات انرژي برگزار شده، طي گزارشي آورده است: بنابر اخبارخبرگزاري‌ها، پيشرفت‌هايي‌كه به تازگي در نزديك شدن مواضع ايران و 1+5 در روند گفت‌وگوهاي هسته‌اي رخ داده، چشم‌انداز توافق را كمي روشن‌تر كرده است كه اين امر مي‌تواند مهم‌ترين مانع جهاني‌شدن فزاينده‌ انرژي ايران را به‌تدريج برطرف كند.

اين كارشناس مؤسسه مطالعات بين‏المللي انرژي معتقد است: بي‌ترديد روند سياست‌زدايي از انرژي ايران، افق همكاري‌هاي خارجي در حوزه انرژي ايران را روشن‌تر مي‌كند. يكي از مهم‌ترين ابعاد تدوين راهبردهاي انرژي داخلي در نگاه به همكاري‌هاي بين‌المللي، آگاهي از جايگاه انرژي ما در سياست‌هاي راهبردي كشورهاي ديگر در بستر رقابت‌هاي استراتژيك بين خود آنهاست.

جوكار تأكيد مي‌كند: فهم بازي قدرت مبتني بر سياست‌هاي انرژي مي‌تواند در بيشينه‌كردن منافع ايران و نيل به اهداف پيش‌‌بيني‌شده كشور، ياري‌كننده باشد و در عين حال بايد با هوشياري و نوعي نگاه احتياط‌آميز با آنها برخورد كرد و بازي خود را در بازار انرژي طراحي كرد.

وي در ادامه اين جلسه با بيان اينكه نگاه انديشكده‌هاي غربي به انرژي ايران در دوره بعد از لغو تحريم‌ها قابل تأمل است به ارائه سه گزارش پرداخته كه يكي از آنها توسط «‌سيمون تاگليپترا» از مركز ايتاليايي «‌ماتي» و ديگري از مؤسسه واشنگتن و سومي متعلق به «مركز امنيت امريكاي‌نوين» است.
 به گزارش «جوان» هر سه اين گزارش‌ها نيز روي منابع گازي و برنامه‌ريزي براي بازار گاز اروپا و مقداري نيز بر نياز ال‌ان‌جي آسياي شرقي متمركز است، آن هم با اما اگرهايي كه آنها نيز قابل تأملند.

 همكاري با عمان و رقابت با روسيه

نويسنده ايتاليايي«‌سيمون تاگليپترا» از مركز Fondazione Eni Enrico Mattei در مورد وضعيت گازطبيعي ايران بعد از تحريم، ضمن تحليل وضعيت كنوني بازار انرژي ايران، معتقد است بخش گازي ايران مي‌تواند مهم‌ترين عامل افزايش نقش و جايگاه ايران در بازار بين‌المللي انرژي باشد. اين ايفاي نقش هم مي‌تواند در بازار منطقه‌اي قابل توجه باشد و هم نگاهي به بازار گاز اروپا با توجه به تشديد اختلافات اتحاديه اروپا با روسيه داشته باشد.

به علاوه اين گزارش عنوان مي‌كند كه باتوجه به ظرفيت‌سازي عمان در توليد ا‌ل‌ان‌جي و عدم‌كفايت منابع گازي اين كشور براي تأمين خوراك آن، ايران مي‌تواند الگوهاي مشاركت در استفاده از ظرفيت توليد ال‌ان‌جي عمان را نيز در پيش گرفته و به ال‌ان‌جي ايران پيش از تكميل واحدهاي توليدي خود (كه به دليل تحريم در كوتاه‌مدت امكان تكميل‌شدن ندارند) دست پيدا كند.

 اين امر مي‌تواند ايران را زودتر از زمان پيش‌بيني شده و هرچند به مقاديركم، ‌به بازار ال‌ان‌جي وارد نمايد و عمان را نيز در يافتن منابع مطمئن عرضه در ايفاي تعهدات عرضه خود به بازارهاي مصرف (عمدتاً ‌كره‌جنوبي و ژاپن) ياري رساند.

ورود به بازار اروپا به شرط اصلاح ساختار مديريتي
همچنين گزارش مؤسسه واشنگتن به  مزاياي اقتصادي ايران از توافق هسته‌اي اشاره مي‌كند كه وضعيت بازار جهاني نفت و همچنين مشكلات زيرساختي ايران سبب شده در كوتاه‌مدت ايران نتواند از مزاياي اقتصادي لغو تحريم به نحو گسترده‌اي بهره‌مند شود.

به شرط اصلاح ساختارهاي مديريتي، حقوقي و فني موجود و نيز اختلافات روسيه و اتحاديه اروپا، بازار گاز اروپا مي‌تواند مقصد مناسبي براي ذخاير بزرگ گازي ايران باشد.  
گفتني است محمد‌صادق جوكار با ارائه اين گزارش‌ها و در انتهاي سخنان خود در اين نشست نتيجه گرفت هرچند اين گزارشات به اهميت فزاينده انرژي ايران توجه كرده‌اند اما هميشه بايد از منظرهاي گوناگون و نگاهي احتياط‌‌آميز به نگرش‌هاي بيروني به خود نگريست تا از تبديل شدن به كارت‌بازي ديگران اجتناب شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار