کد خبر: 700679
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در حالي هشتمين روز برگزاري‌اش را آغاز مي‌كند كه آثار حاضر در بخش بين‌الملل بار ديگر نتوانستند از خجالت مخاطبان هنر نمايش دربيايند.
سپيده آماده
سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در حالي هشتمين روز برگزاري‌اش را آغاز مي‌كند كه آثار حاضر در بخش بين‌الملل بار ديگر نتوانستند از خجالت مخاطبان هنر نمايش دربيايند.
 امسال هم مثل سال‌هاي گذشته اما و اگرهاي فراواني بر سر مهمانان حاضر در بخش بين‌الملل جشنواره وجود داشت و با اين تفاوت كه بودجه جشنواره امسال به نسبت جشنواره سال گذشته كه مسئولان آن هم از كمبود بودجه براي دعوت از گروه‌هاي معروف تئاتري بين‌المللي گله‌مند بودند، نصف شده بود. ماجراي حضور گروه‌هاي تئاتري در كشورهاي حاشيه خليج‌فارس مانند كويت و عمان كه البته با هزينه شخصي خودشان راهي جشنواره شده‌اند از ديگر حاشيه‌هاي روزهاي گذشته جشنواره بود. مهمانان عربي كه در روزهايي كه اجرا نداشتند، راه سالن‌هاي محل برگزاري نمايش‌ها را در پيش مي‌گرفتند و با لباس‌هاي سنتي‌شان در ميان اهالي تئاتر جلب توجه مي‌كردند. مهم‌ترين اتفاق روز اول جشنواره تئاتر فجر را شايد بتوان گفت به جرئت نمايش «به اتفاق خانواده» رسول كاهاني بود كه توانست لحظه‌هاي تأثربرانگيزي را در خاطر مخاطبان آن روز سالن استاد سمندريان ايرانشهر حك كند، نمايشي كه در قابي رئال روايتگر داستان خانواده‌اي بود كه قصد رفتن به مراسم عروسي را داشتند. اهالي تئاتر كه مدت‌ها منتظر تماشاي مهمان فرانسوي اين دوره از جشنواره تئاتر فجر بودند در روزهاي دوم و سوم برگزاري جشنواره اما با چهره ناراضي از سالن اصلي تئاتر شهر بيرون آمدند و انگار كودك وحشي فرانسوي‌ها نتوانسته بود چنگي به دل تئاتردوستان بزند، ديگر مهمان بين‌الملل جشنواره امسال كه همزمان با نمايش فرانسه به صحنه تالار استاد سمندريان رفت، نمايش «كمپلكس اوديسه» آلمان‌ها بود، نمايشي كه با استفاده از جلوه‌هاي ويژه بصري در كنار اكت فوق‌العاده بازيگر كار توانست لبخند رضايت را روي لب مخاطبان سالن سمندريان بنشاند. «كامنت» يوسف باپيري را هم شايد بتوان موفق‌ترين نمايش بخش مسابقه تازه‌هاي ايران جشنواره تا به امروز دانست، نمايشي كه در دو سئانس شلوغ به صحنه سمندريان رفت و تعداد حاضران در سالن به حدي بود كه تا چهار رديف تماشاگر نشسته روي زمين نمايش را دنبال مي‌كردند. حضور چهره‌هايي مانند نويد محمدزاده و هوتن شكيبا در نهايت كار قابل توجهي از باپيري ساخت تا با پايان روز چهارم، روز پنجم جشنواره با فقط به خاطر منش چيستا يثربي كليد بخورد، نمايش حديث نفسي كه نتوانست آنطور كه بايد، توجه مخاطبان را جلب كند. شايد يكي از جالب توجه‌ترين اتفاقات روزهاي اخير جشنواره تئاتر فجر، نمايش گنجفه نوشين تبريزي باشد، نمايشي كه قرار بود در قالبي تراژيك اجرا شود اما تماشاگران خنده‌هاي استهزاآميز را به مهماني لحظه‌هاي تراژيك كار آوردند و به نوعي اعتراض خود را نسبت به كيفيت كار اعلام كردند. حضور فوتباليست‌ها در كنار كارگردانان و بازيگران چهره عرصه سينما و تئاتر از ديگر حاشيه‌هاي روزهاي اخير جشنواره تئاتر بود تا جايي كه علي دايي هم براي تماشاي هنرنمايي هم‌تيمي سابقش به سالن چهارسو رفت تا در كار ساير تئاتري‌ها، به تماشاي آثار جشنواره امسال بنشيند. روز هفتم جشنواره هم با حضور دو نمايش «باغ آلبالو»ي آتيلا پسياني و همچنين «بوقلمون» خيرالله تقياني‌پور، خاطره به ياد ماندني را در دل جشنواره باقي گذاشت اما در نهايت آثار بخش تازه‌هاي جشنواره هم مانند بخش بين‌الملل نتوانسته آن‌طور كه انتظار مي‌رفت مقابل ديدگان مخاطبان قرار گيرد و بسياري از اهالي تئاتر، نبود زمان كافي و پلاتو براي تمرين را دليل آماده نبودن گروه‌ها مي‌دانند. در هر حال تازه‌هاي تئاتر ايران امسال جشنواره تئاتر فجر در حالي به روزهاي پاياني اين جشنواره نزديك مي‌شوند كه همگي رؤياي اجراي عمومي را پس از پايان سي و سومين گردهمايي تئاتري فجر در سر دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار