کد خبر: 700485
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۷
بي‌تفاوتي دولت نسبت به به كارگيري بازنشستگان در آموزش و پرورش
در حالي كه آموزش و پرورش با حمايت دولت و به بهانه وجود نيروي مازاد در بدنه دستگاه تعليم و تربيت زير بار هيچ‌گونه استخدامي نمي‌رود و در شرايطي كه حاكميت استخدام ممنوع در آموزش و پرورش مي‌رفت تا تعهد خدمت دانشجومعلمان را لغو كند، دو طرح «مدير مشاور» و «مشاوران مديران مدارس» ابلاغي از سوي اداره كل دفتر وزارتي، بازنشستگان را دعوت به همكاري مجدد مي‌كند.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
در حالي كه آموزش و پرورش با حمايت دولت و به بهانه وجود نيروي مازاد در بدنه دستگاه تعليم و تربيت زير بار هيچ‌گونه استخدامي نمي‌رود و در شرايطي كه حاكميت استخدام ممنوع در آموزش و پرورش مي‌رفت تا تعهد خدمت دانشجومعلمان را لغو كند، دو طرح «مدير مشاور» و «مشاوران مديران مدارس» ابلاغي از سوي اداره كل دفتر وزارتي، بازنشستگان را دعوت به همكاري مجدد مي‌كند.

گفتني است، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كه حامي شماره يك ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش است تا اين لحظه نسبت به اين مسئله اعلام موضع نكرده است.
11 روز از ابلاغ دستورالعمل دو طرح «مدير مشاور» و «مشاوران مديران مدارس» از سوي مديركل دفتر وزارتي وزارت آموزش و پرورش، به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌هاي كشور مي‌گذرد. محتواي اين طرح‌ها كه دستمايه انتقادات كارشناسي و گزارش‌ها و تحليل‌هاي رسانه‌اي قرار گرفت، به كارگيري مجدد نيروهاي بازنشسته در آموزش و پرورش بود.

چگالي پيشكسوت‌ها در آموزش و پرورش بالاست

فارغ از بحث نفي يا اثبات مسئله به كارگيري دوباره نيروهاي بازنشسته در نهادي كه بايد مبتني بر پويايي اداره شود، انصاف حكم مي‌كند كه علت به كارگيري مجدد نيروهاي بازنشسته از آموزش و پرورش سؤال شود.  البته در جايي از ابلاغيه مذكور به راهكارهاي 4- 10 و 4- 18سند تحول بنيادين با مضمون استفاده بهينه از دانش و تجربه نخبگان و پيشكسوتان استناد شده است. اين در حالي است كه كارشناساني نظير يوسف نوري كه سابقه كار اجرايي در آموزش و پرورش را نيز دارد و پيش از اين رئيس مركز آمار، فناوري اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش بود به «جوان» مي‌گويد: آموزش و پرورش درون خود نيروهايي با سنوات خدمتي 34 تا 35 سال دارد كه تعدادشان كم نيست. از طرف ديگر بيشتر چگالش كاركنان آموزش و پرورش سابقه 15 سال به بالا دارند كه در حرفه خود پيشكسوت محسوب مي‌شوند. علاوه بر اين بر اساس قانون مديريت خدمات كشوري، بازنشستگان مي‌توانند يك سوم ساعت موظفي دوران خدمت‌شان را به صورت قراردادي مجدداً به خدمت گرفته شوند.  نوري ادامه مي‌دهد: در آموزش و پرورش كاركناني كه تحصيلات تكميلي دارند به درخواست خودشان مي‌توانند تا 35 سال خدمت كنند.  وي تصريح مي‌كند: متصل كردن هر تصميمي در آموزش و پرورش به راهكارهاي سند تحول بنيادين اقدام سليقه‌اي است و مادامي كه زيرنظام‌هاي سند را ننوشته‌ايم و براي زيرنظام‌ها نقشه راه تهيه نكرده‌ايم، نمي‌توانيم براي توجيه هر عملي كه مي‌خواهيم انجام دهيم به راهكارهاي سند استناد كنيم. به عبارتي زيرنظام‌ها، تفسير سند تحول بنيادين هستند.

اقدام بدون زيرنظام در محدوده سند تحول وجيه نيست

نوري در عين حال در تأييد لزوم برقراري ارتباط بين نسل‌ها در آموزش و پرورش و بهره‌گيري از تجارب پيشكسوتان مي‌گويد: عدم گسست بين‌نسلي نياز كشور است اما راهكار جلوگيري از آن متفاوت با چيزي است كه در آموزش و پرورش مطرح شده است.  اين كارشناس حوزه آموزش و پرورش مي‌افزايد: در مورد به كارگيري مجدد نيروهاي بازنشسته بايد به زير‌نظام‌ها توجه شود و نبايد فراموش كرد كه تربيت معلم يكي از زيرنظام‌ها است. تا زماني كه قاعده و قانون مصوبي در مورد به كارگيري مجدد نيروها در نقاط مختلف آموزش و پرورش نداشته باشيم، نمي‌توانيم در مورد طرح «مدير مشاور» يا طرح‌هاي مشابه اظهارنظر كنيم.  وي توضيح مي‌دهد: با يك بخشنامه و نظر يك نفر نمي‌توانيم ادعا كنيم سند تحول را اجرا مي‌كنيم. هر اقدامي كه به سند مستند مي‌شود تا زماني كه زيرنظامي براي آن تدوين و تصويب نشده باشد وجيه نيست.  اگرچه بايد بپذيريم كه ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش كار سختي است كه علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش شجاعت به خرج داده و آن را به عنوان اولويت كاري دوران مديريت خود برگزيده است. با اين حال آنچه جامعه به ويژه مخاطبين اين وزارتخانه عريض و طويل از اجراي برنامه فاني شاهدند كم‌كم به كلاف سردرگمي تبديل مي‌شود كه هيچ نهادي از جمله نهادهاي نظارتي از جزئيات آن سردر نمي‌آورند و به نظر مي‌رسد آموزش و پرورش هم به دنبال همين مسئله است.

آموزش و پرورش بازنشستگان را به تازه نفس‌ها ترجيح مي‌دهد

در حال حاضر هر يك از اقدامات آموزش و پرورش در حوزه نيروي انساني كه با نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون آموزش در ميان گذاشته مي‌شود، با وعده بررسي و مطالعه طرح رو به رو مي‌شود و تا نمايندگان مجلس پيگير موضوع شوند و طرح را مطالعه كنند و با مديران سطوح مختلف آموزش و پرورش در ميان بگذارند، آن طرح اجرايي و حتي تثبيت شده است.
از سوي ديگر چنانچه بازنشستگاني كه از سوي آموزش و پرورش به خدمت دوباره فراخوانده مي‌شوند رابطه استخدامي با آموزش و پرورش داشته باشند، مسئله فارغ‌التحصيلان جوان آماده به كار دانشگاه فرهنگيان نيز موضوعيت مي‌يابد.
در اينجا اين سؤال مطرح مي‌شود كه چطور دولت كه ماه‌ها است مستقيم و غيرمستقيم در برابر اعطاي مجوز جذب نيروي انساني به آموزش و پرورش مقاومت مي‌كند، در رابطه با طرح به كارگيري بازنشستگان در آموزش و پرورش كه بدون بار مالي براي دولت هم نيست، موضعي اتخاذ نكرده است.  همچنين در شرايطي كه دولت دانشگاه فرهنگيان و فرآيند جذب نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش از طريق تربيت معلم را هزينه‌بر عنوان مي‌كند و ترجيح مي‌دهد ظرفيت‌هاي استخدامي اين وزارتخانه را براي جذب‌هاي سازماندهي شده و بزرگ‌تر محفوظ نگه دارد و سؤال درباره استخدام مربيان پيش دبستاني را به دليل وجود نيروي مازاد در آموزش و پرورش ربط مي‌دهد، چگونه به كارگيري بازنشستگان در آموزش و پرورش آن هم با اين گستره توجه هيئت دولت را جلب نكرده است.
گفتني است «طرح مدير مشاور» ويژه مديران مناطق آموزش و پرورش براي اجرا در مناطق مختلف استان و «طرح مشاوران مديران مدارس ويژه بازنشستگان» براي اجرا در دو منطقه از مناطق استان در نظر گرفته شده است.  در دستورالعمل اين طرح ضمن بررسي و تصميم‌گيري در خصوص مفاد اين دو طرح در شوراي برنامه‌ريزي استان تصريح شده است كه براي اجراي طرح دوم (مشاوران مديران مدارس) در هر منطقه از دوره‌هاي تحصيلي ابتدايي، اول متوسطه و دوم متوسطه، شش مدرسه دولتي و غيردولتي دخترانه و شش مدرسه دولتي و غيردولتي پسرانه در صورت درخواست خودشان انتخاب شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
0
1
جهت شادی روح آموزش و پرورش صلوات.
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
0
1
سلام
اگر معلمی که سی سال کار کرده توان دارد پس قانون باز نشسته ای را تغییر دهید واگر نه چرا جوانان بیکار بمانند و به خلاف و تباهی کشیده شوند و با مدرک های تحصیلی بالا به کوچه خیابانها بروند و برای خود و دیگران مشکل درست کنند و صد چرای دیگر واقعا دولت باتدبیر خجالت بکشید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار