کد خبر: 700295
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
در ديدار‌ سفراي جديد اردن، كنيا و كره شمالي با رئيس‌جمهور شكل گرفت
« ديپلماسي ضدتروريسم‌» شايد بتوان اين عنوان را بر مجموعه ملاقات‌هاي رئيس‌جمهور در روز گذشته با سفرا و وزراي خارجه برخي كشورها نهاد. ملاقات‌هايي كه محور اصلي گفته‌هاي رئيس‌جمهور در آن پيرامون موضوع تروريسم بود. آفتي كه سال‌هاست منطقه حساس غرب آسيا را درگير خود كرده و خواب آرام را، از چشمان بسياري از ساكنان اين منطقه گرفته است.
جعفر تكبيري
« ديپلماسي ضدتروريسم‌»  شايد بتوان اين عنوان را بر مجموعه ملاقات‌هاي رئيس‌جمهور در روز گذشته با سفرا و وزراي خارجه برخي كشورها نهاد. ملاقات‌هايي كه محور اصلي گفته‌هاي رئيس‌جمهور در آن پيرامون موضوع تروريسم بود. آفتي كه سال‌هاست منطقه حساس غرب آسيا را درگير خود كرده و خواب آرام را، از چشمان بسياري از ساكنان اين منطقه گرفته است.

 موضوع نه فقط مربوط به تروريست‌هاي داعش و ساير جريان‌هاي تندرو و تكفيري در كشورهاي اسلامي است، بلكه رئيس‌جمهور در كنار تمامي گفته‌هاي خود در اين خصوص، تأكيدي ويژه نيز بر اقدامات تروريستي و ضد حقوق بشري رژيم اشغالگر قدس دارد. رژيمي كه پس از اشغال فلسطين حالا از طريق بهره‌گيري و حمايت از گروه‌هاي تكفيري به دنبال تسلط بر كشورهاي منطقه است تا شايد بتواند روياي از نيل تا فرات خود را به حقيقت نزديك كند.

اين روند رژيم صهيونيستي حالا با شكست‌هاي سنگين تروريست‌ها در سوريه و عراق و عقب نشيني آنها عيان‌تر شده و اين رژيم حمايت‌هاي خود را از اين تروريست‌ها به صورت علني آغاز كرده است‌ تاجايي كه اخيرا بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه، عنوان كرده كه نيروي هوايي رژيم صهيونيستي بارها به كمك تروريست‌ها آمده و در زمان پيشروي ارتش سوريه، مواضع آنها براي جلوگيري از اين پيشروي‌ها، توسط هواپيماهاي اسرائيلي بمباران شده است. علاوه بر اين اقدام اخير رژيم اشغالگر قدس در به شهادت رساندن جمعي از اعضاي حزب الله لبنان و يك فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوريه نيز خود مويد ديگري پيرامون حمايت رژيم صهيونيستي از تروريست‌هاي منطقه است.

ريشه مشكلات منطقه اشغال غاصبانه سرزمين فلسطين است

در همين ارتباط رئيس‌جمهور ديروز در مراسم دريافت استوارنامه سفير جديد اردن در ايران بر همين موضوع صحه مي‌گذارد و با توجه به وجود برخي روابط محرمانه و علني ميان اردن و اسرائيل، در سخنان خود به تجاوزات و حمايت‌هاي رژيم صهيونيستي از تروريست‌ها واكنش نشان مي‌دهد و مي‌گويد كه « افكار عمومي جهاني تجاوزهاي صهيونيست‌ها را محكوم مي‌كند.»

در اين ديدار، دكتر حسن روحاني به موضوع اشغال فلسطين نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: سرنوشت ملت فلسطين و مسجدالاقصي به عنوان قبله‌گاه اول مسلمانان، براي همه دنياي اسلام اهميت دارد و اشغال تدريجي بيت‌المقدس و بيرون راندن فلسطينيان از كشورشان وجدان همه مسلمانان را آزرده كرده و قابل قبول نيست كه اين شهر در اشغال غاصبين باقي بماند.

دكتر روحاني همچنين با اشاره به وضعيت جغرافيايي اردن و همجواري آن با سرزمين‌هاي فلسطين، سوريه و عراق و همچنين معضل تروريسم و بي‌ثباتي موجود در برخي كشورهاي منطقه اظهار داشت: هدف جمهوري اسلامي ايران ثبات و امنيت در خاورميانه و حل و فصل مسئله فلسطين براي بازگشت آوارگان فلسطيني به وطن خودشان است.

دكتر روحاني در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه اردن داراي سابقه تمدني بسيار كهني است و همواره بين دو ملت روابط نزديكي برقرار بوده، به موضوع ايجاد وحدت ميان كشورهاي اسلامي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: ما خواهان روابط دوستانه و برادرانه با دولت اردن هاشمي در بخش‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي هستيم و مي‌توانيم درباره مسائل منطقه‌اي و جهاني مشورت و همفكري كنيم.

دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه شرايط دو كشور و منطقه ايجاب مي‌كند دو كشور روابط خود را گسترش دهند، افزود: دو كشور تعلق به منطقه مهم خاورميانه دارند و ثبات اين منطقه براي همه ما اهميت دارد.
عبدالله سليمان سفير جديد اردن نيز با ابلاغ سلام پادشاه كشورش به دولت و ملت ايران گفت: در دوران مأموريتم تمام تلاش و مساعي خود را براي ارتقاي مناسبات دو كشور به كار خواهم گرفت.  سفير جديد اردن مسئله فلسطين را براي كشورش اصلي و محوري خواند و با تأكيد بر اينكه منافع اردن اقتضا مي‌كند كه موضوع فلسطين به طور عادلانه حل و فصل شود، اظهار داشت: اردن به پناهندگان فلسطيني به عنوان شهروندان خود نگاه مي‌كند و در عين حال احقاق حق بازگشت فلسطينيان به سرزمين خودشان را نيز مسئوليتي بر عهده خود مي‌داند.

وي با اشاره به موضوع تروريسم در منطقه افزود: گفتمان دولت اردن در جهت يكپارچگي و تقريب مذاهب اسلامي از طريق گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي است.

انزجار جمهوري اسلامي از گروه‌هاي تكفيري

اما در عين حال، تهديدات گروه‌هاي تكفيري به ويژه بوكوحرام در مناطق شمال آفريقا و گسترش تروريسم در اين مناطق نيز مورد توجه رئيس‌جمهور است و انزجار جمهوري اسلامي از اين اقدامات گروه‌هاي تكفيري در شمال آفريقا نيز مورد تأكيد رئيس‌جمهور است. اين اعلام انزجار از اقدامات بوكوحرام در ديدار سفير جديد كشور آفريقايي كنيا توسط رئيس‌جمهور مطرح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني هنگام دريافت استوارنامه سفير جديد كنيا با تأكيد بر اينكه مبارزه با تروريسم نيازمند همكاري جدي كشورهاست، گفت: متأسفانه بسياري از گروه‌هاي تروريستي به نام دين و اسلام فعاليت مي‌كنند، اما افكار و رفتار آنها هيچ سنخيتي با مباني اسلام ندارد.

رئيس‌جمهور با اشاره به گسترش تروريسم در منطقه خاورميانه و آفريقا گفت: فجايع شرم‌آوري كه توسط گروه‌هاي تروريستي نظير «بوكوحرام» انجام مي‌شود، وجدان بشري را در سرتاسر جهان متأثر كرده است. رئيس‌جمهور به ناامني‌هاي ايجاد شده توسط دزدان دريايي سوماليايي اشاره كرد و گفت: بايد از لحاظ فرهنگي، سياسي و اطلاعاتي به يكديگر كمك كنيم تا زمينه‌هاي فعاليت گروه‌هاي تروريستي را از بين ببريم.
دكتر روحاني كنيا را كشوري مهم و تأثيرگذار در شرق قاره آفريقا دانست و گفت: روابط با نايروبي همواره براي جمهوري اسلامي ايران اهميت داشته است و بايد تلاش كنيم در همه زمينه‌ها مناسبات في‌مابين گسترش پيدا كند.
رقيه احمد سوبو سفير جديد كنيا نيز در اين ديدار با اشاره به حضور و زندگي برخي شهروندان ايراني در كشورش، به گسترش همكاري‌ها با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود تأكيد كرد و گفت: كنيا خواهان توسعه روابط در حوزه‌هاي گردشگري و عمران با ايران است و خوشبختانه امروز مهندسان و شركت‌هاي ايراني در بخش‌هاي مختلف نظير راه‌سازي در كنيا حضور دارند.

وي با اشاره به معضلاتي نظير تروريسم، قاچاق مواد مخدر و تغييرات اقليمي و آب و هوا گفت: ما با مشكل تروريسم به طور مستقيم از ناحيه گروه تروريستي «الشباب» روبه‌رو بوده‌‌ايم و مي‌دانيم كه آنها با راديكاليزه كردن ذهن نوجوانان، افراطي‌گري را پايه‌گذاري كرده و متأسفانه اسلام را تخريب مي‌كنند.

بايد با همكاري عليه قدرت‌طلبي‌هاي نابجا ايستاد

اما سومين ديدار رئيس‌جمهور با سفير جديد كره‌شمالي در تهران بود؛ ديداري كه محور گفت‌وگوهاي رئيس‌جمهور در آن پيرامون تروريسم خاموشي بود كه توسط ابرقدرت‌ها عليه دو كشور ايران و كره به كار گرفته شده است؛ تروريسمي به نام تحريم. اين تروريسم نيز همانند ساير اعمال تروريستي مردم عادي را مورد هدف قرار داده است، به گونه‌اي كه در ايران و كره‌شمالي، برخي قرباني تحريم‌هايي شدند كه دسترسي به داروهاي حياتي بيماران را منع مي‌كردند.
در همين ارتباط حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ديدار با سفير جديد كره‌شمالي در ايران و پس از دريافت استوارنامه سفير جديد كره شمالي با اشاره به اينكه تحريم‌ها عليه كره‌شمالي تنها موجب صدمه ديدن مردم اين كشور شده است، اظهار داشت: ما تحريم و فشارهاي غيرقانوني را همواره محكوم مي‌كنيم و بايد با همكاري عليه قدرت‌طلبي‌هاي نابجا ايستادگي كنيم.
رئيس‌جمهوري با اعلام حمايت ايران از سياست صلح و امنيت در شبه‌جزيره كره گفت: اراده دو كره بايد در مسيري باشد كه به وحدت منجر شود زيرا با جنگ، تشديد اختلافات و تنش مشكلات كشورها حل نمي‌شود بلكه بايد از طريق گفت‌وگو و مفاهمه به نتيجه رسيد.
دكتر روحاني با بيان اينكه ايران و كره‌شمالي پس از پيروزي انقلاب اسلامي روابط خوبي داشته‌اند، گفت: دولت و ملت ايران هيچ‌گاه همكاري‌هاي في‌مابين در زمان جنگ تحميلي را فراموش نخواهند كرد.
رئيس‌جمهوري گفت: اراده تهران ادامه و گسترش روابط خوب في‌مابين در زمينه‌هاي سياسي و بين‌المللي، اقتصادي و فناوري است و حضور سفير جديد مي‌تواند موجب تسريع در همكاري‌ها شود.
سفير جديد كره‌شمالي با ابلاغ سلام رهبر كره‌شمالي به رئيس‌جمهوري كشورمان گفت: دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران در خنثي‌سازي توطئه‌هاي امريكا و دفاع از حق استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي موفقيت‌هاي بسياري به دست آورده‌اند كه مورد تجليل دولت و ملت كره‌شمالي است.
«كانگ سام هيون» با بيان ديدگاه‌هاي «پيونگ يانگ» براي استقرار صلح در شبه‌جزيره كره، نكاتي را درباره تحريم‌هاي اعمال شده توسط قدرت‌هاي غربي عليه كشورش عنوان كرد.
گفتني است رئيس‌جمهور ملاقاتي نيز با وزير خارجه پرتغال داشت و در اين ديدار بر تحكيم روابط ميان دوكشور تأكيد كرد.
حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا نتايج اين ديپلماسي فعال به شكل‌گيري جبهه‌اي قدرتمند عليه اشكال مختلف تروريسم منجر خواهد شد يا خير؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار