کد خبر: 700274
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷
وزير اقتصاد خبرداد
طيب‌نيا: اعتماد به بانك‌ها پول نقدي مردم را جمع كرد
هادي غلامحسيني
وزير اقتصاد با اعلام اينكه درصورت  حذف تحريم‌ها رشد بالاتر از 8 درصد محقق مي‌شود، گفت: در شش ماهه اول سال نفت را بالاي 100 دلار فروخته بوديم اما الان به كمتر از 40 دلار هم مي‌رسد ولي از اين تهديد و آسيب به عنوان يك امتياز استفاده مي‌كنيم.  
علي طيب‌نيا روز گذشته در چهارمين همايش سالانه بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت اظهار داشت: شرايط خطير اقتصادي امروز ناشي از ساختارها و سياست‌هاي اقتصادي غلط طي دهه گذشته و همچنين تحريم‌هاي تحميلي است.
 كاهش اسكناس در جامعه
وي با اشاره به تحولات حوزه اصلاحات نظام بانكي و فناوري اطلاعات و ارتباطات تصريح كرد: نسبت اسكناس و مسكوك دست مردم به كل نقدينگي از 3/8 درصد در سال 91 به 5/4 درصد در شهريور 93 نزول كرده است. اين روند نشان‌دهنده اعتماد مردم به نظام بانكي و استفاده بيشتر از بانكداري الكترونيك است، به عبارتي بانك‌ها توانسته‌اند منابع مالي مورد نياز واحدهاي اقتصادي را بدون توسل به منابع پر‌قدرت بانك مركزي تأمين كنند.  اين عضو كابينه دولت يازدهم با اشاره به اينكه در آينده نزديك شاهد حذف تحريم‌ها خواهيم بود، تصريح كرد: تصور مي‌كنم رشد‌هاي بالاتر از 5/6 درصد و بالاتر از 8درصد را با اتكا به تمام منابع كشور خواهيم داشت.
 نارضايتي از نرخ سود بالاي بانكي
طيب‌نيا دسترسي به منابع اعتباري و نرخ سود بالا را دو گلايه اصلي فعالان اقتصادي عنوان كرد و افزود: براي اولين بار در تاريخ اقتصادي نرخ سود مثبت شده و فاصله نرخ سود تسهيلات با تورم زياد نيست.
وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: من تعيين نرخ دستوري را خلاف ديدگاه اقتصادي و خلاف شرع مي‌دانم، مگر كسي مي‌تواند دستوري نرخ بگذارد؟ آنچه در شوراي پول و اعتبار هم آمده تعيين حداقل نرخ سود انتظاري است.
 سركوب مالي كمتر شد
وي گفت: تسهيلات تكليفي در دولت يازدهم به حداقل ممكن رسيده است، جهت‌گيري اين است كه نرخ ثابت براي سود بانكي تعيين نكنيم، سركوب مالي به نحو معني‌داري در نظام مالي كاهش يافته اما هنوز باقي است.
 كاهش قيمت نفت يك امتياز است
وزير امور اقتصادي و دارايي كاهش قيمت نفت را واقعيتي تلخ اعلام كرد و ادامه داد: در شش ماهه اول سال نفت را بالاي 100 دلار فروخته بوديم اما الان به كمتر از 40 دلار هم مي‌رسد ولي از اين تهديد و آسيب به عنوان يك امتياز استفاده مي‌كنيم و اين عهد را با دوستان در دولت بسته‌ايم.  وي ادامه داد: طي يك سال و نيم اخير تحريم‌ها را مديريت كرديم و با وجود تداوم تحريم‌ها نرخ تورم كم شد، رشد اقتصادي مثبت شد و نرخ بيكاري هم كاهش يافت. با يك سياست درست و همكاري اركان نظام از اين مشكل هم (كاهش قيمت نفت) عبور خواهيم كرد.  طيب‌نيا از تصميم دولت براي واگذاري طرح‌هاي عمراني انتفاعي به بخش خصوصي خبر داد و گفت: بانك مركزي وارد فعاليت‌هاي تصدي‌گري نخواهد شد و وظيفه اصلي بانك مركزي سياستگذاري پولي و ارزي است.
 گزارش وام مسكن به شوراي پول و اعتبار نرفته است
از سوي ديگر رئيس كل بانك مركزي كه در اين همايش حضور داشت با تأكيد بر اينكه اين بانك براي تأمين مالي بازار سرمايه ورود نخواهد كرد، اعلام كرد: گزارش وام مسكن 80 ميليوني هنوز به شوراي پول و اعتبار ارائه نشده است، با اين حال پيشنهاد افزايش وام خودرو در اولين يا دومين جلسه شوراي پول و اعتبار و بسته به اولويت‌هاي موجود بررسي مي‌شود.  ولي‌الله سيف در حاشيه چهارمين همايش بانكداري الكترونيك به روند تغييرات تورم در ماه‌هاي گذشته اشاره كرد و افزود: با توجه به ميزان تورم كاهش يافته در دي‌ماه در صورتي كه شرايط به همين روال ادامه پيدا كند، تورم تا انتهاي سال به زير 16درصد خواهد رسيد.  سيف تأكيد كرد: بايد براي تأمين هزينه، بانك‌ها به تدريج از درآمد ناشي از واسطه‌گري به سمت درآمدهاي حاصل از ارائه خدمات بانكي فناورانه حركت كنند.
 تورم ۱۳ درصد در سال ۹۴
از سوي ديگر، قائم مقام بانك مركزي با اعلام اينكه لغو تحريم بانك مركزي را نشنيده‌ام، گفت: پيش‌بيني نرخ تورم در سال آينده ۱۳ تا ۱۴درصد است.  
  برداشت 1/4 ميلياردي اشتباه حسابداري بود
  اكبر كميجاني در خصوص برداشت 1/4 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي نيز گفت: اين پولي بود كه جزو درآمدهاي حاصل از فروش نفت بود و مربوط به دولت بود، در آن زمان اشتباه تفسير حسابداري صورت گرفت و شايد 24 ساعت به طول نينجاميد.  قائم مقام بانك مركزي با بيان اينكه اشتباهي كه از برداشت اوليه صورت گرفت، اصلاح شد، گفت: اما چون روزهاي پاياني سال عملياتي شد، فرصت زماني در اختيار بانك مركزي براي تخصيص ارز درآمدهاي نفتي كم بود و همين باعث شد پايه پولي از خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي بالا برود و اين به افزايش پايه پولي دامن بزند.
  تغيير در روند چك‌هاي برگشتي از سال آينده
همچنين ناصر حكيمي مدير كل فناوري اطلاعات بانك مركزي در حاشيه اين همايش در مورد اينكه سامانه چكاوك تا چه اندازه موجب كاهش ميزان چك‌هاي برگشتي كه اكنون حجم بالايي را به خود اختصاص داده است، خواهد شد، گفت: چكاوك سامانه تكميلي دارد كه از اوايل سال آينده با نام صياد ايجاد مي‌شود كه براساس آن روي هر برگه چك كدي قرار مي‌گيرد كه از طريق استعلام آن سابقه چك برگشتي مشخص مي‌شود. حكيمي همچنين در مورد اينكه اخيراً كارت‌هاي اعتباري در بانك‌ها صادر مي‌شود‌، اين كارت‌ها تا چه اندازه در راستاي دستورالعمل بانك مركزي است، گفت: اگر كارت‌هاي ارائه شده بانك‌ها مرابحه باشند در چارچوب قوانين است، در غير اين صورت قانوني نيستند.  وي همچنين درباره تغيير تراكنش بانك‌ها در سال جاري توضيح داد: در حال حاضر روزانه 45 تا 50‌ميليون تراكنش در شتاب و بالاي 50ميليون در شاپرك داريم، اين درحالي است كه به نظر مي‌رسد در روزهاي پاياني سال به 70ميليون تراكنش نيز برسد.  وي گفت: تا پايان دي ماه بالغ بر 12ميليون تراكنش بانكي از طريق كارت و پايانه‌هاي فروش ثبت شده كه تا انتهاي سال پيش‌بيني مي‌كنيم به 15ميليارد برسد.
 اسكناس ۲هزار توماني جديد شب عيد به‌بازار مي‌آيد
مجيد صنيعي رئيس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي در حاشيه اين همايش از ورود اسكناس 2 هزار توماني با طرح جديد در روزهاي پاياني سال خبر داد و گفت: سكه‌هاي بسته‌بندي نيز سال بعد به بازار مي‌آيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار