کد خبر: 700180
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تشریح کرد
فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: کم آبی، نخوردن صبحانه، استرس، مصرف چای، قهوه، کاکائو، شکلات، نسکافه، کاپوچینو، گوجه‌فرنگی، فلفل، برخی انواع ادویه و بوی پیاز داغ، سیر داغ و پیازچه مخصوصا در برخی دختران ایجاد سردرد می‌کند.
ساسان ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اقدامات تشخیصی و درمانی جهت کودکان مبتلا به سردردهای تنشی و میگرنی اظهار داشت: بعد از اینکه بر اساس معاینه بالینی و اخذ شرح حال از کودک و خانواده مطمئن شدیم که کودک از الگوی تنشی یا میگرنی تبعیت می‌کند عملاً نیاز به نوار مغزی یا مطالعات تصویربرداری وجود ندارد و برخی آزمایش‌ها مانند آزمایش خون ساده برای تشخیص کم‌خونی کودک کفایت می‌کند.

وی افزود: برخی علایم در صورتی که با سردرد همراه باشد نیاز به تصویربرداری مغزی یا MRI دارد.

* چه علایمی در سردرد کودکان باید جدی گرفته شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر در معاینه از کودک یافته عصبی غیرطبیعی دیده شود یا تظاهرات ناشایع اساسی حین سردرد مانند فلج اندام‌ها، نابینایی یک‌طرفه، فلج عضلات چشمی، گیجی، سرگیجه، ضعف یک‌طرفه، گزگز و مورمور اطراف دهان و تغییر سطح هوشیاری دیده شود نیاز به MRI وجود دارد.

وی افزود: همچنین الگوی سردردهای مزمن پیشرونده نیاز به MRI دارد. سردردهای مزمن پیشرونده ‌آنهایی هستند که در طول زمان تعداد دفعات حملات سردرد و شدت آن افزایش می‌یابد و این سردردها به طور عمده نشان‌دهنده فشار داخل مغزی هستند.

* احتمال ابتلا به خونریزی مغزی در برخی مبتلایان به سردرد

این فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان ادامه داد: در موارد اورژانسی و آنهایی که سردرد به صورت ناگهانی و با شدت بالا دارند ممکن است احتمال ابتلا به خونریزی داخل مغزی وجود داشته باشد که با نظر پزشک و سی‌تی‌اسکن می‌توان به تشخیص قطعی رسید.

* درمان انواع سردرد در کودکان متفاوت است

ساکت گفت: درمان میگرن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و بستگی به شدت سردرد، تعداد دفعات حمله و ناتوانی کودک به دنبال حمله سردرد دارد.

وی افزود: برای اکثر سردردهای میگرنی استراحت در یک اتاق تاریک و آرام و استفاده از مسکن‌های ساده کفایت می‌کند اما در انواع دیگر سردردهای میگرنی باید از سایر تجویزات پزشک استفاده کرد.

* چه موقع باید سردرد میگرنی را درمان کرد

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان  تصریح کرد: درمان وقتی شروع می‌شود که سردردهای میگرنی مکرر شوند و فعالیت‌های روزمره را تحت تأثیر قرار دهد چنانچه سردرد بیش از یک حمله در هفته باشد باید از درمان‌های دارویی پیشگیری‌کننده استفاده کنیم به این امید که شدت و تعداد حملات را کاهش دهیم.

* مصرف چای، قهوه، نسکافه و کاکائو ممنوع

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قبل از اینکه دست به درمان بزنیم باید سبک زندگی کودک را تغییر دهیم این سبک زندگی با الگوی خواب مناسب و منظم میسر است در عین حال مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند شروع‌کننده یا تشدیدکننده سردرد باشد کافئین، چای، قهوه، کاکائو، شکلات، نسکافه و کاپوچینو در فردی که زمینه سردرد دارد می‌تواند موجب شدت و شروع حملات شود.

وی افزود: برخی مواد غذایی خاص مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، برخی انواع ادویه و بوی پیاز داغ، سیر داغ و پیازچه مخصوصا در برخی دختران ایجاد سردرد می‌کند.

*نخوردن صبحانه و استرس می‌تواند شروع‌کننده و تشدیدکننده سردرد باشد

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان اظهار داشت: استرس می‌تواند شروع‌کننده و تشدیدکننده سردرد در کودکان باشد همچنین نخوردن صبحانه و استرس ناشی از خستگی یا خواب‌آلودگی به علت انرژی کم می‌تواند موجب سردرد در کودکان شود.

وی خاطرنشان کرد: کم‌آبی به ویژه در مناطق گرمسیر موجب سردرد در کودکان می‌شود، بنابراین بردن قمقمه و نوشیدن آب مانع از سردرد خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار