کد خبر: 700146
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
در گفتگوی فرجام با نرسی قربان عنوان شد:
صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که ایران کمترین خسارت اقتصادی را از کاهش شدید قیمت نفت متحمل شده است.

به گزارش پایگاه خبری فرجام، در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است: خسارت ناشی از کاهش قیمت نفت در کشورهای غیرعضو شورای همکاری خلیج فارس به حدود 90 میلیارد دلار و کشورهای آسیای میانه نیز حدود 35 میلیارد دلار خواهد بود و کشورهای وارد کننده نفت در مقابل کشورهای تولید کننده نفت، بیشترین سود را به دلیل عدم تکیه بودجه آنها بر نوسانات قیمت نفت بدست خواهند آورد.

بنابر این گزارش، کشورهای مراکش، لبنان، موریتانی و مصر بیشترین سود را از کاهش قیمت نفت برده و موجب افزایش ذخایر مالی آنها خواهد شد و کشورهایی مثل عراق، لیبی و عربستان سعودی که بودجه آنها بیشترین تکیه را بر نفت دارد، بالاترین ضرر را از کاهش 50 درصدی قیمت نفت خواهند داشت.

همچنین این گزارش می افزاید: کشور ایران در میان کشورهای بزرگ صادرکننده نفت با کمترین بحران اقتصادی پس از افت شدید قیمت نفت در ماههای اخیر را داشته است.

دکتر نرسی قربان،کارشناس اقتصاد انرژی در همین رابطه طی گفتگوی اختصاصی با  خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری فرجام اظهار داشت: گزارش صندوق بین المللی پول به معنای عدم وجود مشکلات اقتصادی در ایران نیست بلکه چنین تحلیلی به این دلیل ارائه شده است که در شرایط تحریم موجود برای ایران و ایجاد مشکل در استفاده از ذخایر ارزی که بابت فروش نفت در کشورهای دیگر به حساب های خارجی ایران واریز می شود اقتصاد ایران کمترین ضرر را از کاهش قیمت نفت احساس می کند.

این کارشناس اقتصاد انرژی در توضیح این مطلب افزود: هر چند در دراز مدت و در زمانی که ایران اجازه برداشت از این حساب ها را پیدا کند از بابت کمتر داشتن ذخایر ارزی، به هر حال پول کمتری وارد چرخه اقتصاد می کند اما در شرایط فعلی و با توجه به اینکه تحریم های اقتصادی ایران از مدتها قبل از کاهش قیمت نفت بوجود آمده و در نتجیه تمام تکیه اقتصاد ایران از درآمدهای نفتی برداشته شده است لذا در شرایط کنونی کشورهایی باش رایط مشابه در حوزه خلیج فارس بسیار بیش ازایران متضرر می شوند چرا که عمده بخش تکیه اقتصادی و بودجه مصرفی را که از فروش نفت تامین می شد از دست داده اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار