کد خبر: 700083
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن توضیح برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌های واگیر در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: در طرح تحول نیز بحث کنترل و درمان مطرح است و البته در بخش بهداشت به بحث پیشگیری دستور داده شده است.
ایسنا: دکتر محمود نبوی  ضمن اشاره به برنامه‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قالب طرح تحول بهداشت، گفت: به ترتیب در اداره‌های آنفلوآنزا، سل، بیماری‌های مقاربتی، هپاتیت، بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، بیماری‌های مشترک با انسان و دام و مالاریا کمک می‌کنیم و کارهای روتین آن‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر بیماری فصلی که وجود دارد آنفلوآنزا فصلی است که با اپیدمی فصلی آن مواجه هستیم و در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اعلام کردیم که مراقبت کنند تا کسانی که عوارض این بیماری را دارند بستری شوند.

وی در مورد برنامه‌های این مرکز در قالب طرح تحول سلامت اظهار کرد: در زمینه طرح تحول نیز بحث کنترل و درمان مطرح است و در بخش بهداشت هم به پیشگیری توجه کرده و به بحث پیشگیری دستور داده شده است. اما در حوزه بیماری‌های واگیر، در حال حاضر بیمار واگیر غیرعادی در کشور وجود ندارد. به هر صورت بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های روده‌ای بسیار کم شدند و از بروز سالانه 20 تا 30 هزار مورد به حدود 500 مورد کاهش یافته‌ است. اما بیماری‌های تنفسی هنوز در کشور رایج است که برای کاهش موارد آن به زمان نیاز داریم.

نبوی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی را در زمینه بیماری‌های تنفسی و کاهش این بیماری‌ها مد نظر داریم که البته این مهم زمان‌بر است و برای انجام آن نیاز به زمان داریم چرا که به صورت ناگهانی نمی‌توان بحث آموزش را انجام داد. همانطور که آموزش ضدعفونی کردن صیفی‌جات برای جا افتادن در بین مردم زمان‌بر بود، آموزش در زمینه بیماری‌های تنفسی و رعایت برخی معیارها در بین مردم نیز نیاز به زمان دارد. زیرا عادات مردم در این زمینه باید تغییر کند و عادت یک روزه تغییر نمی‌کند.

وی گفت: بر همین اساس بیشترین برنامه‌های ما آموزشی است. البته یکسری مسائل مانند تهیه دارو، تجهیزات و امکاناتی مانند اتاق‌های ایزوله تنفسی تدارک دیده شده که برای موارد شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برنامه عمومی ما آموزش همگانی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار