کد خبر: 699878
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :
مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون حلقه گمشده کنونی در افزایش سطح سرانه مطالعاتی لذت مطالعه در بین دانش آموزان است.

علیرضا کرمانی روز شنبه در نشست هم اندیشی با عنوان "از مدرسه تا ناشر" اظهار داشت: معتقدم در حوزه نرم افزاری اقدامات مناسب و مطلوبی نداشته ایم و عمده فعالیت ما در حوزه کتاب دانش آموزان طی 3 دهه گذشته در زمینه سخت افزاری بوده است.
وی گفت: هیچ گاه طی این سال ها متوجه این امر نبودیم که باید تشنگی خواندن کتاب در دانش آموزان را بیشتر کنیم و بر همین اساس هم اکنون دچار بحران کتابخوانی هستیم.
مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عمده فعالیت ارشاد محدود به خرید کتاب از ناشران و تقدیم به کتابداران است اما این امر آن چنان مهم نیست بلکه هم خواندن کتاب و تاثیر پذیری از آن است.
وی با بیان اینکه به روش های مختلفی می توان حوزه نشر کودک و نوجوان را توسعه بخشید، گفت: اگر آموزش و پرورش در حوزه اقتصاد نشر و چاپ کتاب ما آنان را به بخش خصوصی واگذار کند شاهد گردش مالی چندین برابری در این حوزه خواهیم بود.
کرمانی یادآور شد: اگر آموزش و پرورش انحصارش را در تولید کتاب های کودک و نوجوان بکاهد و آن را به بخش خصوصی واگذار کند شاهد افزایش ظرفیت چند صد درصدی خواهیم بود.
عضو انجمن هیات علمی کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از ناشران معتقدند که آموزش و پرورش در انحصار چند انتشاراتی خاص است و اگر این امر تصحیح شود به طور حتم به نفع فرهنگ کشور خواهد بود.
وی اظهار داشت: معتقدم اگر کتاب ها را دانش آموزان انتخاب کرده و در تجهیز مدارس از سلایق آنان بهره مند شویم، پیشرفتی در نشر کتاب کودکان خواهیم داشت.
کرمانی اظهار داشت: نباید کتاب را صرفا در مقولات درسی دید بلکه یک گستره عظیمی است و باید امکان ورود دانش آموزان در این عرضه وجود داشته باشد.
همچنین در ادامه این نشست مینا ذاکر شهرک مدرس کتابداری و عضو انجمن هیات علمی کودکان و نوجوانان با اشاره به کتابخانه ادبیات کودک در کشور ژاپن گفت: این کتابخانه دارای 4 اجزا بوده که به ترتیب عبارتند از کتابخانه مجموعه ای از منابع، کتابخانه دیجیتال، ارتباط با سازمان های دیگر و کتابخانه مدارس و ارتباط با سایرکشورها.
وی با بیان اینکه ایجاد کتابخانه در مرجع اقدام مفید به شمار می رود، گفت: می توان با ایجاد کتابخانه مرجع با نزدیک بر 900 مرکز کانون، پرورش و فکری کودکان و نوجوان و کتابخانه های مدارس ارتباط برقرار کرد.
این مدرس کتابداری در ادامه اظهار داشت: باید نقش کتابخانه ها را از 2 منظور کلان  که همان راهبرد ملی و بستر سازی نظام آموزشی است و فلرد که همان کمک به مدارس و خانواده ها است، نگریست.
ذاکر شهرک با تاکید بر نقش موثر کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ایجاد کتابخانه دیجیتال در زمینه کودک بسایر راهگشا خواهد بود.
همچنین در ادامه این نشست منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر ادبی نیز اظهار داشت: هرچند که آمار دقیقی در زمینه سرانه مطالعاتی کشور نداریم اما این امر را هم قبول ندارم که این میزان در کشور کم است.
وی با بیان اینکه هم اکنون برخی خواندنی های غیر رسمی یا به قولی غیرمجوزدار بسیار گسترش پیدا کرده است، افزود: سیات های اینترنتی، حجم دانلود یا کپی از روی یک اثر کپی شده نیز در آمار ها دیده نمی شود.
اکبرلو با بیان اینکه باور ندارم که مردم کمتر مطالعه می کنند، ادامه داد: عوامل همچون خانواده، نظام آموزشی، معلم، جامعه، وسایل ارتباط جمعی، مواضع دولت، ناشر و عامل نویسنده در میزان سرانه مطالعاتی کشور بسیار تاثیرگذار هستند.
این مدرس و پژوهشگر ادبی یادآور شد: باید تولیدات کنونی هم سلیقه مخاطبان روز باشد چرا که نسل تغییر یافته و باید با شیوه های نو و جدید آشنا شویم.
اکبرلو اظهار داشت: چشاندن لذت مطالعه به دانش آموزان مهمترین فاکتوری است که باید در نظر گرفته شود.
وی گفت: روش آموزش مطالعه، انتشار کتاب هایی که با ذائقه کودکان امروزی همخوانی داشته باشد، تشویق به خلاصه برداری و اهمیت به زنگ انشا نیز از جمله عواملی است که می تواند سهم بسزایی در افزایش میزان سرانه مطالعاتی داشته باشد.
همچنین مهدی باقری معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این  نشست اظهار داشت: یکی از محوری ترین اقدامات کانون بحث کتاب و شیوه های نو در این زمینه است که خوشبختانه نسبتا عملکرد موفق داشته ایم به گونه ای که هم اکنون 400 هزار عضو داریم.
وی با اشاره به مزایای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون مرکزی  است که نمونه آن در دنیا کمتر دیده می شود به گونه ای که هم تولید و مخاطب دارد  و همچنین تنوع گسترده ای نیز دارد.
 باقری ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 2 فعالیت عمده کتابخوانی و روخوانی کتاب در تمام مراکز فرهنگی خویش دارد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین حدود 900 مرکز در سرتاسر کشور داریم که کتابخانه های فراگیر برای معلولین دارند.
باقری اظهار داشت: هم امسال در حوزه تولید به طور میانگین 12 عنوان کتاب چاپ اول داریم و 15 عنوان کتاب نیز تجدید چاپ می شوند.
وی خاطر نشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ابتدای تاسیس تاکنون 2 هزار و 600 عنوان کتاب چاپ کرده است.
وی با بیان انیکه این ارقام جوابگوی نیازهای مخاطبان نیست، افزود: هم اکنون در حوزه کتاب الکترونیک، کتاب گویا، سیستم کتاب های اندروید و غیره نیز ورود پیدا کرده ایم.
نمایشگاه کتاب " یاد یار مهربان " از 2 بهمن ماه به مدت یک هفته در بوستان گفتگو پذیرای علاقمندان است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار