کد خبر: 699870
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کارشناس مسوول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: کاهش فشارخون در گرو کاهش مصرف نمک است، چرا که غذاهای حاوی نمک یا سدیم زیاد می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

عصمت عباسی اظهار کرد: فشارخون در واقع همان نیروی خون است که به رگ‌ها وارد می‌شود. قلب خون را به درون رگ‌ها پمپاژ می‌کند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل می‌شود. فشارخون بالا به افزایش خون سیستولی بالاتر یا مساوی 140 میلی‌متر جیوه، فشارخون دیاستولی بالاتر یا مساوی 90 میلی‌متر جیوه یا یکی از هر دو حالت اطلاق می‌شود.


وی افزود: امروزه فشارخون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می‌شود. فشارخون بالا سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می‌شود. خطر این عوارض در صورت وجود بیماری دیابت افزایش می‌یابد. فشارخون بالا قابل پیشگیری و درمان است. با پیشگیری و کنترل فشارخون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد. همچنین با کاهش مصرف نمک، رعایت رِژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم می‌توان از میزان پیشرفت فشارخون کم کرد.


عباسی تصریح کرد: افزایش وزن بدن باعث افزایش فشارخون می‌شود. همچنین کاهش میزان مصرف چربی می‌تواند از کاهش فشارخون بالا پیشگیری کند. در حقیقت وقتی که مقدار زیادی از غذاهای شور و پرنمک خورده شود، مقدار زیادی سدیم وارد بدن می‌شود. به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب می‌کند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج سازد. این مسئله باعث افزایش فشارخون در برخی از افراد خواهد شد. بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ‌های خونی می‌شود.


این کارشناس مسوول تاکید کرد: طبق توصیه‌های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 2300 میلی‌گرم یا کمتر از پنج گرم (یک قاشق مرباخوری) نمک نباشد که متأسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز سدیم دریافت می‌کنند. توصیه شده است که بیماران قلبی، افرادی که فشارخون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال روزانه کمتر از 1500 میلی‌گرم سدیم که معادل 3 گرم نمک است، مصرف کنند.


عباسی خاطرنشان کرد: از غذاهای متنوع استفاده کنید، به عبارت دیگر روزانه از مواد غذایی موجود در پنج گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات، پروتئین‌ها) به مقدار توصیه شده مصرف کنید. همچنین از غذاهای سرشار از فیبر نظیر (نان سنگک و جو) از نوع کم‌نمک، ماکارونی سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید. غذاهایی با حداقل اسیدهای چرب ترانس و اشباع را انتخاب کنید. از مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت‌های پرچرب، کیک‌ها، کلوچه‌ها و شیرینی خامه‌ای که چربی بالا دارند پرهیز کنید. نان‌هایی را مصرف کنید که در تهیه آن‌ها جوش شیرین به کار نرفته است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار