کد خبر: 699788
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
رییس انجمن حمایت از بیماران ام . اس استان همدان بر اهمیت و نقش تغذیه در حفظ سلامتی بیماران مبتلا به ام . اس تاکید کرد.

دکتر مهردخت مزده افزود: افراد با عادات غذایی نادرست، باید بعد از آگاهی از برنامه تغذیه‌ای صحیح به تدریج و در چند مرحله از برنامه غذایی مناسب استفاده کنند.

وی اضافه کرد: لذت بردن از غذا یک اصل مهم در تغذیه است و محرومیت مطلق از مواد غذایی مورد علاقه وجود ندارد، به همین علت اگر خوراکی‌هایی خارج از چهارچوب برنامه توصیه شده هستند، می‌توانند به مقدار کم و در دفعات کمتر مصرف شوند.

مزده با بیان اینکه ام . اس مخفف کلمه MULTIPLE SCLEROSIS است گفت: ام . اس نوعی بیماری مزمن و اغلب پیشرونده در دستگاه عصبی مرکزی است که با از بین رفتن غشای میلین در برخی از اعصاب مغز و نخاع بصورت تکه‌های کوچک مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه علت این بیماری ناشناخته است، اظهار کرد: این بیماری در بالغین جوان بین 20 تا 40 سال شایع‌تر بوده و میزان ابتلا در زنان دو برابر مردان است.

مزده درباره مصرف چربی‌ها توسط بیماران مبتلا به ام . اس اذعان کرد: به دلیل تشکیل ترکیبات سمی و مضر برای بافت دستگاه عصبی مرکزی و اثر مصرف چربی‌های ضروری که نقش مهمی در ترمیم و نگهداری سلول‌های عصبی دارند، مصرف این گروه غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در عین حال افزود: بویژه با توجه به عملکرد چربی‌ها در بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و افزایش وزن، مقدار چربی دریافتی و نوع آن باید مشخص شود به همین دلیل چربی‌های گیاهی غیراشباع باید به جایگزین چربی‌های حیوانی اشباع شوند.

وی با اشاره به انواع چربی‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، روغن کانولا، روغن ذرت درباره مواد غذایی مضر برای بیماران ام . اس گفت: از جمله غذاهای غیر مفید برای مبتلایان به این بیماری می‌توان به غذاهای چرب بویژه گوشت و تمام چربی‌های حیوانی، فرآورده‌های لبنی پرچرب، سس‌های مایونز، غذاهای بسیار شیرین، کیک، بیسکوئیت، شیرینی و آب نبات، غذاهای حساسیت‌زا مانند تخم مرغ، شیر، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، مخمر، نان گندم، شکر، قهوه، الکل، کولا، چای، برخی ازمیوه‌ها، موادغذایی با رنگ‌ها یا افزودنی مانند نوشابه‌ها یا مواد نگهدارنده مانند کنسروها، ادویه، تمام میوه‌ها و سبزی‌هایی که خوب شسته نشده‌اند یا با افزودن مواد شیمیایی رشد کرده‌اند، اشاره کرد.

مزده در ادامه از جمله مواد غذایی مفید برای بیماران ام اس را چربی‌های امگا 3 مانند انواع ماهی بخصوص ماهی ساردین و سالمون دانست و گفت: سایر منابع غذایی مانند روغن سویا و کانولا، جوانه گندم، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی، اسیدهای چرب امگا 6 مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان، میوه‌ها و سبزی‌های تازه و تمیز، جوانه‌ها به ویژه جوانه یونجه، مایعات از جمله آب و آب میوه رقیق شده از جمله مواد غذایی مفید برای بیماران ام.اس است.

وی از اثرات برنامه غذایی مناسب را علاوه بر رساندن انرژی اولیه به بدن، موجب حفظ عملکرد مناسب و تقویت دستگاه‌های مختلف بدن از جمله دستگاه ایمنی، قلب و عروق و اعصاب دانست و یادآور شد: نتیجه استفاده از این برنامه غذایی احساس سلامتی و قرار گرفتن در وضعیت روحی و جسمی مطلوب است که در بیماری‌های مزمن اهمیت بیشتری پیدا کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مصرف مناسب و کافی ویتامین‌ها را برای بیماران ام . اس ضروری خواند و گفت: این بیماران باید ویتامین‌های C، E وگروه B و املاح معدنی مثل منگنز، منیزیم و ... را مصرف کرده و در عین حال مصرف زیاد و نابجای ویتامین‌هایی چون A و B6 می‌تواندخطرناک باشد.

مزده در پایان با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به ام . اس باید اصول سلامتی و تغذیه سالم را بنا کنند، تصریح کرد: تغییر به سمت یک تغذیه خوب به برنامه‌ریزی، توجه و در بعضی موارد به نو‌آوری نیازمند است.

 

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار