کد خبر: 699763
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
گفت‌وگو با كارگردان نمايش «thebes got talent» به بهانه حضور در بخش نسل نو جشنواره سي و سوم تئاتر فجر
«رضا غيور» ديگر كارگردان حاضر در بخش مسابقه نسل نو سي و سومين جشنواره تئاتر فجر است كه با نمايش «thebes got talent» يكشنبه 5 بهمن‌ماه در دو سانس 18 و 20 در سالن استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر اجرا خواهد داشت. به همين بهانه گفت‌وگويي با رضا غيور داشته‌ايم تا در خصوص اولين حضورش در جايگاه كارگردان در جشنواره سي و سوم فجر بپرسيم.
سپيده آماده
«رضا غيور» ديگر كارگردان حاضر در بخش مسابقه نسل نو سي و سومين جشنواره تئاتر فجر است كه با نمايش   «thebes got talent» يكشنبه 5 بهمن‌ماه در دو سانس 18 و 20 در سالن استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر اجرا خواهد داشت. به همين بهانه گفت‌وگويي با رضا غيور داشته‌ايم تا در خصوص اولين حضورش در جايگاه كارگردان در جشنواره سي و سوم فجر بپرسيم.

آقاي غيور! شكل‌گيري «thebes got talent» از كجا آغاز شد؟
نمايش «thebes got talent» همان اديپ به روز شده است، نمايشي كه در فضاي مدرن امروزي اجرا مي‌شود، دختران اديپ بزرگ شده‌اند و پدر نابينايشان اديپ كماكان پادشاه است، اديپ به دخترانش پيشنهاد مي‌دهد كه هر كدامشان يك چشم به او بدهند تا او بينايي‌اش را به دست آورد، اين بينايي آغاز اتفاقات اين نمايش است. نمايش ما تلفيقي از مسابقه‌هاي استعداديابي در سراسر دنيا و نمايشنامه اديپ است و من در زمان نگارش متن سعي كردم از هر دو فضا استفاده كنم و فضايي جديد به وجود آورم. در زمان اجرا هم درصدي از متن را آماده داشتم و بقيه‌اش هم در تمرين و اجراي گروه ساخته شد. خسرو پسياني، سياوش ميري، دنيا نثر، مهسا طهماسبي، امير زماني‌فرد و الهام آهويي هم بازيگران اين كار هستند.

چه شد كه اين تيم را براي حضور روي صحنه انتخاب كرديد؟
گروه ما پيش از اين هم تجربه اجرا داشت و در اين اجرا، آقاي خسرو پسياني به كار اضافه شد و بقيه اعضاي گروه تقريباً ثابت هستند. تمرين‌هايمان هم به صورت تجربي بود و روي اتودهاي اعضاي گروه و خلاقيت آنها تأكيد بسياري داشتيم، حتي بسياري از ديالوگ‌هايي كه توسط اعضاي گروه مطرح مي‌شد در نهايت به متن مي‌پيوست و در واقع كار حاصل همكاري گروهي بود.

تأكيد جشنواره سي و سوم به جوانان 25 تا 30 ساله عرصه تئاتر را كه با بخش نسل نو اين جشنواره نمود پيدا كرده‌اند، چطور مي‌بينيد؟
هنرمندان حاضر در بخش نسل نو نياز به زماني دارند كه توانايي‌ها و استعدادهايشان را به عرصه نمايش بگذارند و در سال‌هاي آينده است كه ما مي‌توانيم شاهد اوج هنرنمايي اين جوانان تئاتري باشيم. به باور من استمرار توجه و حمايت از هنرمندان جوان تئاتر است كه مي‌تواند در نهايت به رشد و بالندگي‌شان بينجامد و اين مستلزم برگزاري هر ساله بخش نسل نو در جشنواره تئاتر فجر و حمايت از اجراي عمومي اين گروه‌هاي جوان است.

به نظر شما جشنواره فجر چقدر مي‌تواند در معرفي هنرمندان جديد عرضه تئاتر در ميان مخاطبان تأثيرگذار باشد؟
جشنواره تئاتر بزرگ‌ترين جشنواره هنر نمايش در كشور ما است و اين جشنواره چه به عنوان بازيگر چه كارگردان و چه در هر مقام ديگري حاضر شويد، در مركز ديد مخاطبان و اهالي تئاتر قرار مي‌گيريد. به نظر من جشنواره تئاتر فجر سكوي پرتاب خوبي است براي هنرمندان تئاتر و حتي اگر اين حضور با جايزه هم همراه نشود و صرف همين حضور در جشنواره مي‌تواند باعث پررنگ شدن چهره‌هاي جوان در دنياي تئاتر باشد.

انتظار جايزه از جشنواره فجر داريد؟
صرف همين حضور در جشنواره براي من ارزشمند است، انتظار جايزه ندارم اما اميدوارم كه كارم از سوي مردم و داوران مورد توجه قرار بگيرد.

برنامه‌اي براي اجراي عمومي كارتان داريد؟
جشنواره آغاز يك حركت تئاتري است و ماحصل جشنواره، اجراي عمومي است كه باعث مي‌شود كار ديده شود. من فكر مي‌كنم اگر اين نمايش در جشنواره مورد توجه داوران قرار بگيرد، مسير اجراي عمومي آسان‌تر مي‌شود. قطعاً هدف ما اجراي عمومي است و به همين دليل اثر توليد كرده‌ايم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار