کد خبر: 699717
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
بعد از انتشار خبر مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی، کشورهای همسو با عربستان سعودی به این موضوع واکنش نشان دادند تا مراتب تسلیت خود را هرچند اغراق آمیز و عجیب به جا بیاورند.
بعد از انتشار خبر مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی، کشورهای همسو با عربستان سعودی به این موضوع واکنش نشان دادند تا مراتب تسلیت خود را هرچند اغراق آمیز و عجیب به جا بیاورند.

درگذشت ملک عبدالله ششمین فرزند موسس سلسله آل سعود با حاشیه هایی از جمله اغراق آمیز بودن پیام‌های تسلیت و اقدامات دولت‌های مشترک المنافع عربستان همراه بود به طوریکه باعث تعجب بسیاری از مردم و رسانه‌ها شد.

پیام های تسلیت: حاکم باوقار و صدای مهم تغییر!

مقامات آمریکایی برای مرگ پادشاه عربستان سنگ تمام گذاشتند و همه جوره نشان دادند که دوستی عمیقی بین آنها و ملک عبدالله برقرار بوده است.

بارک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پیامی سوزناک نوشت: «مراتب هم‌دردی عمیق مردم آمریکا را با خاندان ملک عبدالله و مردم عربستان سعودی اعلام می‌کنم. ما در کنار هم مبارزات زیادی را پشت سر گذاشتیم. من همیشه برای دیدگاه ملک عبدالله ارزش قائل بوده‌ام و برای دوستی عمیق و گرم‌مان احترام می‌گذارم.او به عنوان یک رهبر، صریح بود و با شجاعت بر پایه اعتقادات خود ثابت قدم بود. یکی از این اعتقادات ثابت قدمی و شور در روابط آمریکا و عربستان کشوری به عنوان یک نیروی حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه بود.»

جرج بوش پدر نیز در بخشی از پیام تسلیت خود درباره ملک عبدالله نوشت: «او به عنوان یک رهبر، صریح بود و با شجاعت بر پایه اعتقادات خود ثابت قدم بود. یکی از این اعتقادات ثابت قدمی و شور در روابط آمریکا و عربستان کشوری به عنوان یک نیروی حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه بود.» جان مک کین سناتور آمریکایی نیز عبدالله را نوعی نماد تغییر در عربستان نامید او نیز در بخشی از پیام خود گفت: «ملک عبدالله یکی از مهم ترین صدا‌ها برای تغییر در عربستان بود. او سیستم آموزش این کشور را مدرنیزه کرد، به زنان حق رای داد همچنین آنها توانستند در انتخابات شهرداری ها شرکت کنند. ملک عبدالله آینده عربستان و منطقه را ساخت و این یعنی میراثی که او بر جای گذاشت.»

جان کری و جرج بوش پسر نیز بلافاصله بعد از مرگ ملک عبدالله پیام های تسلیت خود را اعلام کردند. بوش پسر بعد «دوست و شریک عزیز» خواندن ملک عبدالله گفت که حمایت عربستان سعودی در طول حمله عراق به کویت در دهه 90 را هرگز فراموش نخواهد کرد. «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز نوشت که واشنگتن دوست خود را از دست داد.

رئیس رژیم صهیونیستی نیز از این قافله عقب نماند و در پیامی سوزناک نوشت: « ملک عبد الله خادم الحرمین الشریفین با میانه‌روی حکومت کرد و در قضیه قدس نیز به سبب حساسیت و قداستی که دارد با احترام برخورد کرد و برای تشویق دیدگاه شکوفایی در منطقه کوشید.» او همچنین گفت: «و با حکومت باوقار و خردمندانه و مسئولانه‌ خود یک رهبر نمونه بود.»

عزای عمومی برای مرگ ملک عبدالله

مقامات کشورهای عربی به خصوص حوزه خلیج فارس که خودشان را از دوستداران و سینه چاکان آل سعود می دانند برای درگذشت پادشاه عربستان سنگ تمام گذاشتند و عزای عمومی اعلام کردند. تعداد روزهای عزا در این کشورها به گونه ای است که انگار چشم و چشمی میان سران کشورها بوده است.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر 7 روز عزای عمومی در این کشور به مناسبت مرگ ملک عبدالله اعلام کرد و برای شرکت در این مراسم راهی عربستان شد.

پادشاه اردن و بحرین نیز کاسه داغ‌تر از آش شدند و 40 روز در این کشور عزای عمومی اعلام کردند تا عزادارترین کشورها برای ملک عبدالله لقب بگیرند.

در امارات متحده عربی نیز 3 روز عزای عمومی اعلام شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز  در کرانه باختری 3 روز عزای عمومی اعلام کرد تا ارادتش به خاندان آل سعود را نشان دهد. این در حالی است که در خود عربستان خاندان سعودی قائل به چنین اقداماتی برای پادشاه خود نیستند.

عزاداری رسمی بریتانیاییها

بعد از انتشار خبر درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان، پرچم های انگلیس در مناطق حساس و مراکز دولتی لندن مانند  دانینگ استریت» مقر دولت انگلیس، خیابان «وایت هال» در وست مینیستر و کاخ باکینگهام متعلق به خانواده سلطنتی به حالت نیمه افراشته درآمدند.

اما این اقدام دولت انگلستان با واکنش های متعددی نیز همراه شد. «روت داویدسون» رهبر محافظه کاران اسکاتلند این کار را موجی از عکس‌العمل‌های بی معنا خواند و «داگلاس کارسول» یکی دیگر از نمایندگان پارلمان انگلیس نیمه افراشته کردن پرچم بریتانا در سوگ ملک عبدالله را حرکتی غیر اخلاقی و دور از شان عموم مردم انگلیس دانست.

عفو بین‌الملل در انگلیس با این حرکت دولت مخالفت کرد و اقدام دولت انگلیس را نشانه بی‌توجهی آن به نقض حقوق بشر در عربستان دانست. اما این اظهار نظرها در حالی است که شاهزاده چارلز و دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان برای مراسم ختم پادشاه عربستان راهی این کشور شدند.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کیانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
0
1
عزاداری بخاطر ملک عبدلله نیست بلکه بخاطر نفت عربستان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار