بيان تاريخ انقلاب در قالب مجموعه پويانمايي ميتواند پلي ميان نسل سوم و چهارم انقلاب- كه تصويري از دوران انقلاب اسلامي در سال 57 ندارند- با وقايع آن زمان، باشد. اين پل ارتباطي باعث انتقال پيام و مفاهيم انقلاب به نسل جديد خواهد شد. مجموعه بهاران از محصولات مركز پويانمايي صبا است كه در 39 قسمت و سه اپيزود توليد شده است. اين مجموعه پويانمايي به كارگرداني مشترك نوروز عباسي و حامد ملاعلي توليد شده است. خانم الهام ابراهيمي به عنوان مجري طرح، در گفتوگو با «جوان» درباره اين مجموعه كه قرار است در ايام دهه فجر از تلويزيون پخش شود، توضيحاتي را ارائه كرده است.
كمي درباره داستان اين انيميشن توضيح دهيد.
داستان درباره يك دانشمند هستهاي است كه در خرمشهر زندگي ميكند و با وقوع انقلاب در ابتدا براي كمكرساني به روستائيان به جهاد سازندگي ميپيوندد و در جهاد با خوانين و ايادي آنها در خصوص مسائل رفاهي روستائيان درگير ميشود و با شروع جنگ به خرمشهر برگشته و براي دفاع از مرز و بوم كشور دو شادوش شهيد جهانآرا و همرزمانش جانفشاني ميكند و پس از جنگ در دانشگاه مشغول به تدريس ميشود و براي رهايي از وابستگي در حوزه هستهاي فعاليت كرده و از نخبگان اين رشته ميشود، در نهايت با توطئه دشمن توسط تروريستهاي امريكايي صهيونيستي ترور شده و داستان با شهادت او به پايان ميرسد.
اين انيميشن براي كدام گروه سني توليد شده است؟
اين انيميشن براي گروه سني جوان و بزرگسال توليد شده است.
چطور شد به فكر توليد انيميشن براساس زندگي يك دانشمند هستهاي افتاديد؟
به اين دليل كه اين افراد گمنام با جانفشاني سعي در خودكفايي كشور داشتند و دارند و با حركت علمي ايشان به جوانان ما ثابت كردند كه ما ميتوانيم با تكيه به دانش بومي كشور را از شر اجانب حفظ كنيم و به استقلال برسيم.
آيا اين شخصيت مابهازاي بيروني دارد؟
شخصيتي حقيقي نيست ولي قطعاً افراد زيادي (در عالم رئال و همزمان با اتفاقات تاريخي اين كار) دورههاي مختلفي كه او در داستان طي ميكند را گذراندهاند و كارهاي گوناگوني كه علي (كاراكتر اصلي) به عنوان انساني مسئول در مقابل مملكت و آرمان هايش انجام ميدهد را انجام داده و خواهند داد اما به طور ويژه علي كاراكتري نمادين است.
گويا انيميشن بهاران بر اساس يك رمان ساخته شده است، درباره اين رمان توضيح دهيد.
خير، اين انيميشن برگرفته از داستاني است كه اينجانب براي توليد اين سريال طراحي كردهام.
با توجه به پيچيدگي علوم هستهاي، پرداختن به زندگي يك دانشمند اتمي به نحوي كه بچهها هم با آن ارتباط بر قرار كنند؟
با توجه به اينكه شخصيت و قهرمان داستان يكي از اقشار طبقات اجتماعي محسوب ميشود و داراي جاذبههاي مختص خويش است به خصوص در دورهاي كه بحث انرژي و علوم هستهاي حتي در دورافتادهترين روستاها نيز بر سر زبان است و از اهميت ويژهاي برخوردار است مخاطبان زيادي دارد اما اين فيلمنامه براي گروه سني نوجوان و جوان نوشته شده است. اين داستان سعي كرده از ديدگاههاي مختلف بار داستاني و تعليقها و قصهها مخاطب را جذب كند ولي در كل كار سادهاي نبود.
اين انتخابها ماحصل كار گروهي و اتاق فكر است يا شخصاً اقدام به چينش حوادث تاريخي كرديد؟
چينش كه مسلماً چينش داستاني است كه متعلق به نويسنده است ولي براي به ثمر رسيدن و پربار شدن كار قطعاً اقداماتي صورت گرفته است و نويسنده با توجه به محتوي اثر و اتفاقات داستان از همفكري و منابعي نيز بهره برده است. از آنجا كه من جنگ را از تلويزيون نديده و با پوست و گوشت و استخوان آن را لمس كردهام مشاهدات و پيگيري خبرهاي جنگ كه در زمان وقوع آن پيگيرش بودم كمك زيادي كرد ولي بخشي از منابع من در اين كار كتابهايي بوده در مورد حمله به خرمشهر و عقبنشيني دشمنان و فتح خرمشهر و شهيد جهانآرا به عنوان فرماندهاي بزرگ و كاردان كه مطالب كامل و مفيدي در اختيارم گذاشت، منبع ديگري كه بسيار مؤثر بود سخنان و خاطرات سردار نوراني از مبارزين و همرزمان شهيد محمد جهانآرا در خرمشهر بود و همينطور مسائل هستهاي و اخبار ويژه داخلي... و استفاده از آثار شهيد آويني در مجموعه روايت فتح و راهنماييهاي استاد بزرگوارم جناب آقاي مصطفي رحماندوست به عنوان سرپرست نويسندگان.
اين انيميشن با چه تكنيكي ساخته شده است؟
اين انيميشن با تكنيك سه بعدي كامپيوتري ساخته شده است.
پيام اين انيميشن براي كودكان و نوجوانان چيست؟
پيام اين داستان براي نوجوانان و جوانان اين كشور اين است كه براي آباداني كشور هيچ وقت دير نيست و توانايي علمي كه در كشور وجود دارد بسيار زياد است و به هيچ وجه يك جوان ايراني نبايد تواناييهاي خود و هموطنانش را دستكم بگيرد و براي رهايي از وابستگي تكيه به دانش و همت جوانان و استفاده از پتانسيل داخلي كافي است.
ويژگيهاي يك انيماتور حرفهاي چيست و وضعيت موجود را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
يك انيماتور حرفهاي در تكنيك انيميشن سه بعدي كامپيوتري فردي است كه علاوه بر آشنايي با نحوه كار با نرمافزارهاي انيميت كامپيوتري توانايي توليد و انتقال حس بازي كاراكترهايي كه انيميت ميكند را داشته باشد. يك انيماتور همانند يك بازيگر است و علاوه بر بازيگري بايد با نرمافزارهاي كامپيوتري نيز آشنا باشد به همين دليل چنين افرادي در حوزه توليد انيميشن اندك و انگشتشمار هستند، در واقع اگر شما فيلم انيميشني را ميبينيد كه تماشاي آن براي شما لذتبخش است قطعاً يك انيماتور حرفهاي انيميت آن اثررا به عهده داشته است. در حال حاضر به دليل كمبود بودجه توليد مبالغي كه براي انيميت در برآورد توليد در نظر گرفته ميشود دست تهيهكنندگان و مديران توليد را براي انتخاب و بكارگيري انيماتورهاي خوب ميبندد و در نتيجه در بخش انيميت ايشان بالاجبار مجبور به استفاده از نيروهاي مبتدي يا غيرحرفهاي ميشوند كه اين خود در كيفيت آثار توليدي انيميشن تأثيرگذار است.
حضور كارتونهاي ايراني در بازارهاي جهاني را چطور ارزيابي ميكنيد؟ آيا انيماتورهاي ايراني قابليت توليد آثاري با استانداردهاي جهاني را دارند؟
بله توانايي توليد با استانداردهاي جهاني در كشور وجود دارد به شرط اينكه هزينه توليد چنين توليداتي به صورت درست پرداخت شود، توليدات ما در بعضي جنبهها توانايي رقابت جهاني را نيز داراست.
خودتان در اين پروژه چقدر سعي كردهايد كه بتوانيد با استانداردهاي جهاني پيش برويد؟
در اين پروژه سعي شده است از جديدترين امكانات روز دنيا و با پاپ لاين ايراني پروژه توليد شود تا در سطح جهاني اين پروژه قابل ارائه باشد، از جمله اين موارد ميتوان به استفاده از دستگاه كپچر حركات براي هرچه بهتر شدن حركات كاراكترها، استفاده از كامپيوترها قوي براي پردازش تصوير و ديگر امكات فني و حرفهاي نام برد و نيز پروژه سعي شده تا حد امكان با استانداردهاي جهاني توليد كار انجام شود تا از نظر كيفي در سطح بينالمللي بتوان اين اثر را به مخاطبين غيرايراني جهت آشنايي با وقايع بعد از انقلاب اسلامي، وقايع جنگ و جانفشاني مردم در دفاع از كشور و نيز تلاش بعد از جنگ در خصوص سازندگي كشور و نقش سربازان گمنامي كه در سازندگي كشور تلاش كردهاند، ارائه كرد.
به نظرتان «بهاران» قابليت عرضه بينالمللي دارد؟
بله.