کد خبر: 699616
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
یک طراح موفق در گفتگو با کاسب نیوز:
من در شروع کار، برای پرداخت اولین حقوق منشی شرکتم ناچار به فروختن انگشتر طلای خودم شدم و بعد در مراحل ابتدایی بعدی حتی بقیه طلاهای محدودم را هم فروختم تا بتوانم هزینه شرکت و پرسنلم را پرداخت کنم.

به گزارش کاسب نیوز؛ معماری و دکوراسیون داخلی نقش عمده ای در کیفیت فضای ساختمان ایفا می کند. نحوه چیدمان و تقسیم بندی فضا، جنس و رنگ پوشش سطوح (کف، سقف و دیوارها)، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر دیگر تعیین کننده زیبایی و کار آمدی فضاهای داخلی هستند. امروزه تاثیر معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی (در فضاهای اداری)، اثر بخشی (در فضاهای تجاری) بسیار بدیهی و لازم به نظر می رسد.

دکوراسیون خانه یا دفتر کار، نتیجه کنار هم قرار گرفتن عناصر گوناگون است. زمانی که آنها به صورت هماهنگ و مناسب در کنار هم بنشینند، فضایی دلپذیر و زیبا ایجاد می شود.

طراح های داخلی با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب و هوا، نوع بافت منطقه، نوع فعالیت و شغل افراد ساکن، هدف از طراحی، رفع نیازهای افراد، تعداد، سن، جنسیت، وزن و خلق و خوی افراد، بودجه و فاکتورهای گوناگون دیگری، در جهت رفاه افراد ساکن در محل مورد نظر اقدام به طراحی می کنند.

اهمیت استفاده از طراحان متخصص دکوراسیون داخلی برای تغییر یا ساخت دکور مناسب، آشنایی با این متخصصین، نحوه کار و نگاه آنها به زندگی، نقطه شروع کار و رسیدن به قله های موفقیت در این حرفه نیز خالی از لطف نیست. به همین بهانه، کاسب نیوز گفتگوی جذاب و صمیمانه ای را با نادیا افضلی، کارشناس ارشد معماری و یکی از طراحان جوان، خوش سابقه و بسیار موفق در این حوزه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

خانم افضلی، برای شروع بحث خود را بطور کامل معرفی کرده و بفرمایید نقطه آغاز فعالیت شما در این حرفه از کجا بوده است؟
نادیا افضلی و متولد 1360 هستم. از سال 1378 وارد دانشکده هنر و معماری واقع در خیابان فلسطین شدم و شش سال بعد به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته، از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم. سپس یک سال به طور مجزا در بحث دکوراسیون داخلی، آموزش های ویژه ای دیدم و مدتی نیز در طول دوران دانشجویی در یک شرکت دکوراسیون داخلی، به عنوان مدیر طراحی مشغول کسب تجربه شدم. در حال حاضر مدیر عامل شرکت ایده سازان آذین با نام تجاری رویال دکور هستم که از مهر ماه سال 87 با سرمایه بسیار اندک و کاملاً شخصی توسط خودم در یک واحد 80 متری خیابان میرداماد تاسیس شد. در خصوص تاسیس شرکتم همیشه خاطرات زیبا و به یادماندنی دارم که شاید هم نسلان من کمتر با آن درگیر بوده اند و آن، استقلال کامل حرفه ای و مالی از بدو تاسیس شرکت بود. به قدری به حرفه و کار خودم علاقه و ایمان داشتم که با تمام سختی های شروع راه، مقاومت کردم و امروز وقتی به عنوان مدیرعمل شرکت رویال دکور، معرفی می شوم شاید خیلی ها تصور اینکه با یک خانم مدیر جوان مواجه شوند را ندارند.

منظورتان از سختی های کار چیست؟ سختی هایی که به اجرای کار مربوط بود یا سرمایه؟ و یا مشکلات مربوط به یک مدیر زن در بخش دکوراسیون داخلی؟
ببینید تمامی اینها بود به علاوه این که اصولاً اهمیت دکوراسیون داخلی چند سالی بیشتر نیست که بر همه آشکار شده و الان شرایط و فضای کار اصلا با شش سال قبل قابل مقایسه نیست. در کنار اینها موضوع استقلال مالی که به آن اشاره کردم تا این حد بود که من در شروع کار، برای پرداخت اولین حقوق منشی شرکتم ناچار به فروختن انگشتر طلای خودم شدم و بعد در مراحل ابتدایی بعدی حتی بقیه طلاهای محدودم را هم فروختم تا بتوانم هزینه شرکت و پرسنلم را پرداخت کنم. از طرفی یک خانم جوان بودم که بتازگی وارد این حرفه شده و از سوی دیگر، هنوز دکوراسیون داخلی جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده بود. در ابتدای کار برای جلب نظر و اعتماد مشتری ها که عموماً سرمایه گذاران و ساختمان سازهای بزرگ و با سابقه بودند به انها پیشنهاد می دادم که طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی خود را با قیمت های بسیار پایین و یا اصلا بدون هیچ هزینه ای به من بسپارند چرا که ناچار بودم اطمینان آنها را نسبت به کار خودم افزایش دهم. من معتقدم یکی از شیرینی های کار دکوراسیون داخلی علیرغم تمام مشکلات و محدودیتها و سختی ها، این است که وقتی برای مشتری کاری انجام میدهی دیگر نیازی به پیگیری مجدد و درخواست همکاری با او نداری چرا که اگر کار را درست و زیبا انجام دهی این مشتری است که جذب شده و در تمامی کارهای بعدی خود، به سراغت می آید و من این موضوع را تمام کارهایی که انجام دادم تجربه کردم. به اعتقاد من، تبلیغ شرکت من به عنوان یک دکوراتور، همان اجرای کارهای خوب قبلی است و من با دانستن این موضوع، با انجام کارهای متفاوت و حتی رایگان، مشتریان خود را برای همیشه حفظ کردم.

از روزهای شروع کار شرکت رویال دکور بیشتر برایمان بگویید.
در روز تاسیس شرکتم، فقط خودم بودم و بعد یک منشی به این مجموعه کوچک اضافه شد. پس از آن با اولین ایده ها و صحبت ها با دیگران، یک طراح به شرکت ایده سازان آذین اضافه کردم و بعد کم کم با گرفتن پروژه ها و کارهای مختلف، یکی یکی به نیروهای شرکت افزوده شد. کار مورد علاقه به علاوه کارآفرینی که ایجاد کردم یک حس خوب و زیبا در من بوجود می آورد که مدام باعث انگیزه بیشتر در رشد و پیشرفتم در این عرصه شد. "رویال دکور" برای من مثل کودکی بود که او را متولد و بزرگ کردم و امروز، در کنار سایر همکارانم در این مجموعه، از بودن در کنارش لذت می برم و به موفقیتش افتخار می کنم. در مسیر این رشد، قطعاً سختی و هاو فراز و نشیب های زیادی بوده حتی در بسیاری مواقع، سختی کار یا برخوردهای نامناسب و قضاوت های عجولانه دیگران باعث نا امیدی من از پیشرفت شرکت می شد اما علاقه و ایمانم به این کار، موجب شد هیچ وقت دلسرد نشوم و به سرعت نا امیدی ها را فراموش کنم. پس از مدتی با گرفتن چند پروژه از ادارات و شرکت های مطرح و آشنایی صاحبین ساختمان های بزرگ و تجارت های معروف با نحوه و کیفیت کار شرکت رویال دکور، دیگر این مشتری بود که راغب به همکاری با ما بود و برای ادامه همکاری، مجدداً به شرکت ما رجوع می کرد.

آیا در حوزه فعالیت خود، تندیس یا تقدیرنامه و گواهینامه ای نیز دریافت کردید؟
بله گواهینامه و تقدیرنامه که زیاد بوده است اما تندیسی که دریافت آن برای خودم بسیارارزشمند بود، تندیس مدیران موفق به عنوان یک بانوی مدیر موفق بود که در دو سال 89 و 91 موفق به دریافت آن شدم.

در حال حاضر وضعیت و جایگاه دکوراسیون داخلی را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟
این روزها اقبال عمومی به سمت دکوراسیون داخلی بسیار بیشتر شده و ما در شهرستان ها نیز مشتری های بسیار بزرگ و خاصی اعم از تجاری و خانگی داریم که مایلند فضای کاری یا زندگی آنان به صورت حرفه ای طراحی و چیدمان شود و این نشان دهنده این است که دکوراسیون داخلی در ایران در حال بدست آوردن جایگاه خود می باشد هر چند هنوز با وضعیت مطلوب در دنیا تفاوت های زیادی دارد اما خوشبختانه گام اول را برداشته و بسیار خوشبین هستم که در آینده ای نزدیک عموم مردم  به اهمیت بسیار زیاد این موضوع واقف شوند.

طرح های ارائه شده توسط شرکت رویال دکور یا همان ایده سازان آذین، معمولاً چه نوع سبک هایی است؟
مشتریان برای ساختمان های بزرگ و برج های لوکس عمدتاً طرح های کلاسیک به خصوص سبک های مربوط به رم و یونان (ستون های بلند، ساخت مجسمه ها و ...) را می پسندند اما در هر صورت ما پیشنهادات خوبی را هم در سبک های شرقی و به خصوص معماری دوران قاجاریه ایران و در موارد زیادی نیز تلفیقی از دو سبک شرقی و کلاسیک غربی را در ساختمان های بزرگ طراحی و اجرا کرده ایم و امیدوارم در آینده ای نزدیک با توجه به این اجراهای قوی که خود به نوعی تبلیغ این سبک ها محسوب می شود بیشتر شاهد اقبال مردم به طراحی های ایرانی باشیم. من و تعدادی دیگر از هم صنفان و همکارانم در این رابطه نشست هایی را داشته ایم و سعی کرده ایم بتوانیم سبک های نوین ایرانی را که مورد پسند باشد به جامعه معرفی کنیم اما در هر صورت این اقدام، یک حرکت بزرگ است و یک عزم همه جانبه را می طلبد هر چند که شرکت رویال دکور در فعالیت های حرفه ای خود موارد بسیاری از طراحی ها و اجراهای بزرگ و کاملاً موفق در زمینه سبک های تلفیقی را داشته که شاید شرکت های دیگر در این زمینه کمتر موفق بوده اند یا دغدغه پرداختن به آن را داشته اند.

در پایان اگر پیشنهاد ویژه ای برای طراحان جوان و تازه کار دکو.راسیون داخلی دارید که باعث پیشرفتشان می شود بفرمایید.
طراح داخلی باید قابلیت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه، تصمیم‌های عملکردی را داشته و با پیمانکار و کارفرما همکاری کند و تمام کارها بنا به نظر خود آنها انجام شود. برای این منظور باید بین سلیقۀ خود و کارفرما تعادل برقرار کند و بیشتر سلیقۀ کارفرمای خود را در نظر داشته باشد. این عامل شاید در ابتدا برای کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند ناامید کننده باشد. اما به مرور زمان و با توجه به تجربه و دانشی که یک طراح دارد باید بتواند در مورد طراحی اولیه و پردازش اطلاعات و زمان‌بندی کارها مهارت داشته باشد. این اصل موجب تعجب تعداد زیادی از طراحان واقعی می‌شود که انتظار دارند تأثیرپذیری کمتری از قواعد اجرایی و فنی در مورد پیدایش یک فضاء و حس کلی آن داشته باشد. در واقع افراد موفق در این صنعت اظهار می دارند که قابلیت متعادل کردن عملکرد با زیبایی، تعیین کنندۀ موفقیت یک طراح داخلی است و با وجود پیچیدگی و سختی های کار، طراحانی که در این امر موفق می شوند و از عهده آن برمی آیند بسیار راضی و خشنودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار