کد خبر: 699524
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
گفت‌وگو با «سارا داروفروش» كارگردان نمايش «مسيح اجباري» و به بهانه اجرا در جشنواره
از 21 دي‌ماه نمايش «مسيح اجباري» اجراي خود را در تماشاخانه تازه‌تأسيس استاد فني‌زاده آغاز كرده است؛ نمايشي با بازي مهدي گنجه‌اي‌فر، حميد ونائي، پريسا غفوري و مهدي للهي كه راوي حضور نيروهاي امريكايي در عراق و پيامدهاي تأثرآور آن است. به همين بهانه گفت‌وگويي با سارا داروفروش كارگردان اين نمايش داشته‌ايم تا از تجربه اجراي اثري با محوريت جنگ در سالني تازه‌تأسيس بپرسيم.
سپيده آماده
از 21 دي‌ماه نمايش «مسيح اجباري» اجراي خود را در تماشاخانه تازه‌تأسيس استاد فني‌زاده آغاز كرده است؛ نمايشي با بازي مهدي گنجه‌اي‌فر، حميد ونائي، پريسا غفوري و مهدي للهي كه راوي حضور نيروهاي امريكايي در عراق و پيامدهاي تأثرآور آن است. به همين بهانه گفت‌وگويي با سارا داروفروش كارگردان اين نمايش داشته‌ايم تا از تجربه اجراي اثري با محوريت جنگ در سالني تازه‌تأسيس بپرسيم.

خانم داروفروش! چه شد كه تصميم گرفتيد نمايشي با سوژه حضور نيروهاي امريكايي در عراق را اجرا برويد؟

من به واسطه مهدي گنجه‌اي‌فر با اين متن آشنا شدم، ايشان فيلم ابتدايي كار را در شهرك دفاع مقدس ساخته بودند و مي‌خواستند قسمت تئاتر را هم به آن اضافه كنند و در همين راستا از من خواستند كه كارگرداني بخش تئاتر را برعهده بگيرم، من شخصاً هم كار را دوست داشتم و علاقه‌مند بودم سوژه ضدجنگ و صلح‌طلبانه‌اي را محور قرار بدهم و در نهايت كار در زمان مناسب توليد شد و فكر مي‌كنم توانستيم كليتي را به وجود بياوريم كه گوياي مضمون ضدجنگ باشد؛ اينكه جنگ در هر سرزميني ويراني و تباهي به دنبال دارد و هيچ چيز جز بدبختي از جنگ باقي نمي‌ماند و زندگي و روان نسل آينده را نابود مي‌كند.

پس اين همزيستي تصوير و تئاتر بر صحنه به دليل اضافه شدن تئاتر به فيلم از پيش‌ساخته شده، نشئت گرفت؟

بله. براي من هم اين همزيستي تصوير و تئاتر جالب بود و قصد داشتم نشان بدهم مقوله فيلم و تئاتر با هم تكميل مي‌شوند، سعي كردم فاصله فيلم تئاتر را بردارم و به نظرم پيوند خوبي بود. به باور من تصوير و فيلم يك نوع خيال است و اينكه مخاطب از آن قالب به ناگاه در فضاي سه‌بعدي تئاتر قرار بگيرد، تجربه جالبي خواهد بود.

مسئله شعارزدگي موضوعي است كه در نمايش‌هاي ارزشي بسيار به كار برده مي‌شود، چطور سعي كرديد از اين مسئله دور بمانيد؟

من تمام تلاشم را كردم كه مخاطبان بتوانند با ديالوگ‌ها و كارگرداني همذات‌پنداري كنند و پيام‌هاي كار به صورت شعاري مطرح نشوند و اگر مخاطب خودش را جاي بازيگر بگذارد، به همان ديالوگ‌ها برسد.

تجربه اجرا در سالن تازه‌تأسيس استاد پرويز فني‌زاده «منشور هنر» چطور بود؟

راستش ما سال گذشته در جهت اهداف و پيشبرد كارهاي هنري، تصميم گرفتيم فضايي را مهيا كنيم كه هم خودمان از آن استفاده كنيم و هم دوستانمان را در آن شريك كنيم، فضايي كه پلاتو و استوديو بود را گسترده و سالني براي اجرا ساختيم. مي‌خواستيم فضايي را براي اجراهاي خودمان و بسياري از دوستاني كه براي اجرا به دنبال سالن هستند تأسيس كنيم تا دوستاني كه از اجرا در سالن‌هايي دولتي و برخي از سالن‌هاي خصوصي نااميد شده‌اند بتوانند به اين سالن بيايند و آثارشان را اجرا بروند و در نهايت سالن استاد فني‌زاده از 15 آذر‌ماه با حضور جمعي از پيشكسوتان تئاتر و سينما افتتاح شد و تا به امروز كارهايي مانند: خب چي ميخواي مريم‌السادات شجاع‌الدين و سه حلقه ميخك احمد ارجمندي، گاردن پارتي در انتظار هوگو به كارگرداني طاها محمدي و همچنين مسيح اجباري در اين سالن اجرا عمومي داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار