کد خبر: 699515
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
دنيس راس: توافق هسته‌اي با ايران نزديك نيست
مذاكرات هسته‌اي پيشرفتي اندك دارد ولي ظاهراً تيم‌هاي هسته‌اي ايران و امريكا به هر نحو، سعي دارند مذاكرات را به جلو حركت دهند. تيم‌هاي هسته‌اي مذاكره كنندگان ايراني و امريكايي با فاصله‌اي شش روزه از مذاكرات ژنو كه عباس عراقچي پيشرفت آن را «‌كند» و روندي« فرسايشي» توصيف كرد، دور جديدي از مذاكرات را اين بار در شهر زوريخ سوئيس از سر گرفتند، مذاكراتي كه ظاهراً براي تدوين سند موسوم به «سند اصول توافق» انجام مي‌شود.
به گزارش جوان، تيم مذاكره كننده ايراني به سرپرستي عباس عراقچي با فاصله‌اي كمتر از يك هفته، دور جديدي از مذاكرات هسته‌اي را با تيم ديپلماتيك امريكا به سرپرستي وندي شرمن شروع كرد. اين مذاكرات ازحدود ساعت13 به وقت تهران شروع شد. مجيد تخت روانچي، حميد بعيدي نژاد، داوود محمد نيا و محمد اميري نيز عراقچي را در مذاكرات زوريخ همراهي مي‌كنند. عراقچي روز‌هاي جمعه و شنبه هفته پيش هم، بعد از پايان چهار دور مذاكره دوجانبه ظريف و كري در ژنو و پاريس، با تيم امريكايي ملاقات كرده بود ولي طرفين نتوانستند بر سر سند موسوم به «اصول توافق» به تفاهم برسند. بعد از همين دور از مذاكرات بود كه عراقچي از كندي و فرسايشي بودن روند مذاكرات خبر داد و ال مانيتور هم گزارش كرد كه پيش نويس سند اصول توافق به مذاكرات ژنو نرسيده است.  
حالا با فاصله‌اي كوتاه از دور قبلي مذاكرات، تيم ايراني مذاكراتي جديد را با طرف امريكايي شروع كرده است، مذاكراتي كه ناظران، چشم انداز چندان روشني براي آن نمي‌بينند. جن ساكي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در كنفرانس خبري با خبرنگاران گفته كه دور قبلي مذاكرات در ژنو در برخي مسائل شاهد پيشرفت بوده ولي اما اختلافات در ديگر موضوعات باقي است.
دنيس راس مشاور سابق رئيس‌جمهور امريكا نيز گفته كه توافق بر سر برنامه هسته‌اي ايران نزديك نيست. دنيس راس در مصاحبه با شبكه فاكس نيوز گفت كه به دليل آنكه ايران خواهان توافقي بر اساس شروط مورد نظر خود است، به توافق با اين كشور نزديك نيستيم.
   نامه اروپايي‌ها به كنگره
موازي با مذاكرات هيئت ايراني، محمد جواد ظريف هم كه براي شركت در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد به دواووس رفته، ممكن است با كري در آنجا ملاقات كند. همچنين وزير خارجه سوئيس در ديدار با ظريف گفت كه كشورش براي كمك به پيشبرد گفت‌وگوها به منظور حصول توافق نهايي بين ايران و 1+5 آمادگي دارد. وزير امور خارجه همچنين روز پنج شنبه در تماس تلفني با فدريكو مگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت و گو كرد. همه اينها در شرايطي است كه كنگره امريكا همچنان اصرار دارد كه لايحه جديد تحريمي عليه ايران موسوم به «ايران عاري از سلاح هسته‌اي - 2015» را تصويب كند. بعد از اعلام مخالفت بارامئ اوباما با اين لايحه، روز پنج‌شنبه فدريكا موگريني مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا، فليپ هاموند، ‌لوران فابيوس و فرانك والتر اشتاين ماير وزراي امور خارجه انگليس، فرانسه و آلمان نيز در نامه‌اي خطاب به كنگره امريكا توقف تصويب طرح اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران در صورت به نتيجه نرسيدن مذاكرات را خواستار شدند. اين مقامات بلند پايه اروپايي در نامه خود كه در سرمقاله روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است تأكيد كردند: بايد به مذاكرات هسته‌اي شانس بيشتري داده شود. در ادامه اين نامه آمده است: وظيفه ما اين است كه اطمينان حاصل كنيم بهترين شانس ممكن به مسير ديپلماسي براي رسيدن به موفقيت داده شده است. به علاوه حفظ فشار بر ايران از طريق تحريم‌هاي موجود ضروري است. آنها همچنين تأكيد كردند: اما به وجود آوردن موانع جديد در اين مرحله حساس از مذاكرات شامل تصويب قانون تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي جديد عليه ايران تلاش‌هاي ما را نابود خواهد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار