کد خبر: 698839
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲
آيا كمبود آب با سياستگذاري‌هاي نادرست به فاجعه منجر خواهد شد؟
براي توليد 200 تومان محصول كشاورزي مانند هندوانه، 400 هزار تومان آب مصرف مي‌كنيم كه بايد به آن مصرف برق چاه موتورها، هزينه كار كشاورزان، كود و. . . را هم افزود.
مهران ابراهيميان
براي توليد 200 تومان محصول كشاورزي مانند هندوانه، 400 هزار تومان آب مصرف مي‌كنيم كه بايد به آن مصرف برق چاه موتورها، هزينه كار كشاورزان، كود و. . . را هم افزود.
به گزارش «جوان» اين در حالي است كه بسياري از دشت‌هاي بزرگ ايران نشست كرده، بسياري از حوضچه‌هاي آبي كشور در حال خشك شدن هستند و بيش از 600 دشت در كشور وجود دارد كه بيشتر از نيمي از آنها غيرقابل جذب آب شده‌اند، لذا بايد تجارت آب را چه به شكل واقعي و چه به شكل مجازي (خريد وفروش محصولات كشاورزي) جدي بگيريم.
 اين وضعيت با شدت و حدت متفاوت در محصولات صادراتي ما وجود دارد و از همين رو است كه بسياري معتقدند به دليل سياستگذاري‌هاي غلط در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي آنچه ما صادر مي‌كنيم نه مزيت نسبي ما در توليد يك محصول يا بهره‌وري است بلكه صادرات يارانه‌هايي است كه دولت به انحاي مختلف مي‌پردازد.
علي شمس‌اردكاني در همين باره و در آيين گشايش نهمين دوره همايش مديريت سبز گفت: وقتي در مسائل اقتصادي منابع به‌درستي به كار نروند، آنچه پيرامون منابع مي‌گذرد، بحران‌آفرين مي‌شود.
دبير كميسيون انرژي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با اشاره به مشكلات به وجود آمده در بحران آب گفت: سد سازي‌هاي متعدد براي تأمين آب در مناطق مختلف كشور يكي ديگر از روش‌هايي بود كه نه تنها كمكي به تأمين آب مورد نياز نكرد بلكه در بلند‌مدت موجب كمبود منابع و خشك شدن حوضچه‌ها شده است.
وي شدت مصرف انرژي در ايران را بالا دانست و گفت: در ايران براي توليد هر كيلوگرم هندوانه ۴۰۰ ليتر آب مصرف مي‌شود و اين محصول سر زمين با نرخ هر كيلوگرم ۲۰۰ تومان به فروش مي‌رسد.
وي افزود: معمولاً معيار و ترازوي تخصيص منابع بازده آنهاست كه اين بازده در مقايسه با ساير كالاها در ارزش قيمتي آنها ارزيابي مي‌شود.
وي با بيان اينكه در ايران براي توليد هر كيلوگرم هندوانه 400 ليتر آب مصرف مي‌شود و اين محصول سر زمين با نرخ هر كيلوگرم 200 تومان به فروش مي‌رسد، اظهار داشت: هم‌اكنون نيم ليتر آب بطري به نرخ 500 تومان عرضه مي‌شود، بنابراين ارزش 400 ليتر آب مصرفي براي توليد هر كيلوگرم هندوانه معادل 200 هزار تومان است.
وي با بيان اينكه شدت مصرف انرژي در كشور بالاست، گفت: براساس آمارهاي جهاني منتشر شده در سال 2010، براي ايجاد هر يك‌هزار دلار توليد ناخالص داخلي (GDP)، حدود 54/296 كيلو معادل نفت خام مصرف مي‌كنيم كه سه‌پنجم آن گاز و دوپنجم ديگر آن نفت خام است.
وي يادآور شد: اگر كشوري كمتر از 100 كيلو معادل نفت خام براي توليد 1000 دلار GDP مصرف كند، كشوري با اقتصاد سبز محسوب مي‌شود كه بارزترين نمونه آن كشور ژاپن است.
همچنين دبير كميسيون انرژي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در اين باره با اشاره به اينكه در كشت محصولات كشاورزي اقليم را در نظر نمي‌گيريم، گفت: كشت يك محصول در منطقه خشك كه نياز به آب فراواني دارد باعث بروز مشكلات خشكسالي و كمبود آب مي‌شود.
حامد فرنام دراين باره معتقد است: علم اقتصاد از بعد مزيت نسبي اين موضوع را بررسي مي‌كند. بايد بررسي شود كه هر منطقه‌اي چه مزيتي در توليد چه محصولي دارد، براي مثال ممكن است شمال غرب كشورمان در توليد گندم شرايط كافي را داشته باشد. وقتي كه مزيت‌ها را بررسي مي‌كنيم ساختار را مورد بررسي قرار داده‌ايم. ساختارها شرايط اقليمي، اقتصادي، ميزان پيشرفت تكنولوژي و. . . را در نظر مي‌گيرد و خود اين موضوع باعث مي‌شود تا بر اساس داده‌هاي علمي تصميم اتخاذ شود.
وي با بيان اينكه مزيت‌هاي نسبي مناطق در طول زمان كاملاً براي كارشناسان و كشاورزان مشخص شده است، گفت: متأسفانه بسياري از مزيت‌ها در كشور در نظر گرفته نشده است و هستند كساني كه به هر قيمتي به دنبال طرح موضوع خودكفايي و كاشت هر محصول در هر منطقه از كشور هستند اما اين روش راه به جايي نخواهد برد. كاشت هر محصول در هر منطقه‌اي با هزينه‌هاي گزاف ديگر يك مزيت تلقي نمي‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ملیکا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
0
عالی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار