کد خبر: 698623
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
75 حمله به مساجد و افراد مسلمان در فرانسه طي روزهاي اخير
درحالي كه انتشار كاريكاتور موهن به پيامبر اسلام از سوي مسلمانان و حتي رهبر كاتوليك‌هاي جهان محكوم شد، نخست وزير انگليس در سخناني جنجالي و در حمايت از آزادي بيان مطبوعات گفت كه حق توهين به عقايد ديگران وجود دارد.
درحالي كه انتشار كاريكاتور موهن به پيامبر اسلام از سوي مسلمانان و حتي رهبر كاتوليك‌هاي جهان محكوم شد، نخست وزير انگليس در سخناني جنجالي و در حمايت از آزادي بيان مطبوعات گفت كه حق توهين به عقايد ديگران وجود دارد.

به گزارش «جوان»، هرچند برخي رهبران غرب مخالف توهين به مقدسات مسلمانان در روزنامه‌ها و نشريات غربي هستند اما برخي ديگر، اين اهانت‌ها را به بهانه آزادي بيان مطبوعات توجيه مي‌كنند. 48 ساعت پس از سخنان پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان كه پس از حملات اخير در فرانسه گفت كه «تحريك ديگران با توهين به دين آنها خطاست»، ديويد كامرون، نخست وزير انگليس گفت كه با سخنان اخير پاپ فرانسيس كه گفته نبايد با آزادي بيان به ديگران توهين كرد، مخالف است! كامرون روز يك‌شنبه در مصاحبه با شبكه امريكايي سي‌بي‌اس گفت كه رسانه‌ها حق چاپ مطالبي را دارند كه مي‌تواند براي عده‌اي توهين‌آميز تلقي شود. 

 نخست وزير انگليس افزود: «فكر مي‌كنم در يك جامعه آزاد، حق توهين به دين ديگران وجود دارد». پاپ فرانسيس روز جمعه در آستانه سفر به فيليپين اظهار داشت: «براي آزادي بيان محدوديت‌هايي وجود دارد و اگر كسي به مادرم جسارت كند بايد منتظر مشت من باشد». پاپ فرانسيس گفت: «اين طبيعي است كه شما نمي‌توانيد تحريك كنيد، شما نمي‌توانيد به دين و عقايد ديگران توهين كنيد، شما نمي‌توانيد با دين و عقايد ديگران براي خودتان جوك بسازيد». 

كامرون گفت: «من يك مسيحي هستم. اگر شخصي چيزي توهين‌آميز درباره مسيح بگويد، ممكن است آن را توهين‌آميز بدانم. اما در يك جامعه آزاد من حق اين را ندارم كه از آنها انتقام بگيرم».  او تأكيد كرد، تا زماني كه نشريات در چارچوب قانون عمل كنند، آنها حق چاپ هر مطلبي را دارند، حتي اگر اين مطالب براي عده‌اي توهين‌آميز باشد و اين چيزي است كه ما از آن حمايت مي‌كنيم.

در شرايطي كه انتشار كاريكاتورهاي موهن ضد اسلامي در نشريه فرانسوي شارلي ابدو انتقادات گسترده‌اي را در سراسر جهان به راه انداخته است، نظرسنجي جديد نشان مي‌دهد كه حدود نيمي از مردم فرانسه نيز مخالف انتشار كاريكاتورهاي موهن ضد اسلامي هستند. 

درحالي كه مردم فرانسه پس از حمله تروريستي به دفتر نشريه شارلي ابدو، در شوك به سر مي‌بردند، اين نشريه فرانسوي با متهم كردن مسلمانان به حملات تروريستي كاريكاتور موهن به پيامبر اسلام (ص) را بازنشر كرد تا مرهمي بر زخم‌هاي فرانسويان باشد اما انتشار اين كاريكاتور علاوه بر اعتراضات جهاني در بين مردم فرانسه نيز چندان استقبال نشده است و نيمي از مردم اين كشور مخالفت خود را با انتشار كاريكاتورهاي موهن اعلام داشته‌اند.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، نتايج مركز نظرسنجي ايفوپ (Ifop) نشان مي‌دهد كه 42 درصد از شركت‌كنندگان معتقدند كاريكاتورهايي كه از نظر مسلمانان توهين‌آميز است، نبايد منتشر شوند. 50 درصد از مردم فرانسه نيز از محدوديت در آزادي بيان آنلاين و در شبكه‌هاي اجتماعي حمايت كرده‌اند. نتايج نظرسنجي مذكور كه در لوژورنال دوديمانش منتشر شد، همچنين نشان مي‌دهد كه 81 درصد از فرانسوي‌ها از سلب تابعيت دوگانه فرانسوي از افرادي كه مرتكب اقدامات تروريستي در خاك فرانسه مي‌شوند، حمايت كرده‌اند.

مقامات فرانسوي انتشار كاريكاتورهاي موهن را نشاني از آزادي بيان مي‌دانند و هيچ گونه واكنش جدي نسبت به اين اهانت‌ها از خود نشان نمي‌دهند.  اين نشريه كه پيش از آن نيز مواضع ضداسلامي داشت و كاريكاتورهايي عليه ارزش‌هاي اسلامي منتشر كرده بود، در شماره جديد روز چهارشنبه (24 دي) خود، دست به حركتي موهن زد و با انتشار كاريكاتوري ديگر به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص ) توهين كرد. اين اقدام با اعتراضات وسيع در كشورهاي اسلامي و حتي درگيري نيروهاي پليس با معترضان در بعضي از اين كشورها مواجه شد.

 همچنين در ادامه اعتراضات جهاني به انتشار كاريكاتور موهن به پيامبر اسلام، مسلمانان در برخي كشورهاي اسلامي مخالفت خود را با اين اقدام اهانت‌آميز اعلام كردند. دهها يمني روز يك‌شنبه با تجمع در مقابل سفارت فرانسه در صنعا به اقدام اخير مجله شارلي ابدو اعتراض كردند. اين در حالي است كه تدابير امنيتي در اطراف اين سفارت‌خانه افزايش يافته است. به گزارش پايگاه خبري ايلاف، يمني‌هاي معترض با تجمع در مقابل سفارت فرانسه در شهر صنعا خواستار خروج سفير اين كشور از يمن شدند. معترضان پلاكاردهايي در حمايت از پيامبر اكرم (ص) در دست داشتند.

   حمله به 75 مسجد و افراد مسلمان در فرانسه
به دنبال حادثه شارلي ابدو، و تشديد اسلام هراسي در غرب، مراكز اسلامي و مسلمانان فرانسه با حملات خشونت آميز متعددي روبه رو شده‌اند. رسانه‌هاي فرانسوي نوشتند در روزهاي اخير برخي مراكز ديني مسلمانان در فرانسه با حملات بمب آتش زا روبه رو شدند يا سر خوك بر در مساجد نصب شد. به گزارش روزنامه القدس العربي، شوراي اسلامي در فرانسه روز يك‌شنبه اعلام كرد، پس از حادثه «‌شارلي ابدو‌» بيش از 75 حمله به افراد مسلمان و مساجد در فرانسه ثبت شده است. در ماه‌هاي اخير، حمله به مساجد مسلمانان در غرب تشديد شده و علاوه بر فرانسه، در كشورهاي سوئد و اتريش نيز افراطيون مساجد را به آتش كشيدند.

وزارت كشور فرانسه پيشتر اعلام كرده بود كه 10 هزار نفر از اعضاي ارتش و پليس براي حفاظت و تأمين امنيت عبادتگاه‌ها به كار گرفته خواهند شد اما حالا مشخص شده مساجد جزئي از اين طرح نيست. احمد رضوان، امام جماعت يكي از مساجد در حومه پاريس در اين باره به روزنامه القدس العربي گفت: «مساجد فرانسه با حملات انتقام جويانه روبه رو شدند. اين حملات تا حد تيراندازي هم بود بدون اينكه پليس براي توقف جنايتكاران و عوامل اين حملات كاري بكند. اين موضوع نشان دهنده دوگانگي مقامات در رفتار با اديان مختلف است». به دنبال حوادث شارلي ابدو، مسلمانان فرانسه نيز قرباني افراطيون ضد اسلام شده‌اند. در اين راستا، يك فرانسوي، همسايه مسلمان خود را با 17 ضربه چاقو به قتل رساند. تنها دليل اين حمله مهاجر و مسلمان بود اين همسايه بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نوروزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
0
اینها مثل مشرکان نادان عرب جاهلی هستند.مسلمانان نباید به کسی توهین کنند چون در این صورت آنها بیشتر توهین می کنند.معلوم است از دولت و مسئولان انگلیس جز این انتظاری نیست.باید مردم مسلمان آگاه شود و فریب اینها را نخورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار