کد خبر: 698554
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
اولاد آدم
از قديم گفته‌اند هيچكي مثل اولاد آدم نمي‌تواند خوب نصف كند اما ديروز يكي پيدا شده كه سه تا موضوع را نصف كرده است. اين بايد يك الگو باشد براي همه. همه ما بايد در كار نصف كردن باشيم. اصولاً عدالت يعني نصف كردن. نصفش مال ما، نصف ديگرش باداباد. اولاد آدم هر چند مكدر شده است كه چرا اين سه تا نصفه پديد آمده اما لابد پديده‌اي است ديگر! هر چند هر پديده‌اي كه پديده نمي‌شود!
لابد مي‌خواهيد كه راز سه تا نصفه را بر ملا كنم. قول بدهيد كه نترسيد. آخر تيتر خبرگزاري ايسنا را كه ديدم فكر كردم نعمت‌زاده يا مي‌خواهد شعبده‌بازي كند يا قتل نفس! بلي! به واقع كسي كه تيتر زده يا شيطنت كرده يا كج‌سليقگي به خرج داده يا آنقدر مشعوف و ذوق‌زده شده و آنقدر جذب در كلام نافذ شيخ‌الوزرا شده كه عنان اختيار از دست داده و زده آن تيتري كه زده! مانند تيري كه از كمان رها شده و ديگر نمي‌شود اصلاحش كرد. نه از اصلاحات كاري بر‌مي‌آيد و نه... تيتر را بخوانيد: «آمادگي براي نصف كردن نيروهاي وزارت صنايع»! بلي! اين يعني چه؟ مي‌گويد عجي مجي لاترجي و يكهو نصف مي‌شوند؟ عمودي نصف مي‌شوند يا افقي؟
تازه اين نصفه اول است. در همان خبر دو افاضه نصفكي ديگر هم دارند و افاضات ديگري كه اولاد آدم را مشعوف كرده و دارد بال بال مي‌زند. شايد دست آخر آن افاضه را هم گفتم. پس به ترتيب به نصفه‌ها برسيم تا ببينيم چه كرده است اين نعمت‌زاده با ما؟ حالا با ما نه! با صنعت ما؟ صنعت نه، ...
افاضه نصفكي اول: نعمت‌زاده براي كاهش 50 درصدي نيروهاي وزارت صنعت تا پايان دولت يازدهم اعلام آمادگي كرده! عمر ما و او و دولت يازدهم باقي باشد تا ببينيم چرا اين اعلام آمادگي را انجام داده و اگر آماده است، چه كسي بايد آمادگي را به فعل در‌بياورد و آيا اين شرايط يعني برد- برد يا باخت- باخت يا نه برد- نه باخت؟ البته ما كه بخيل نيستيم ولي اين حرف‌ها نشانه همان كوچك‌سازي دولت است يا اينكه يكي از اعضاي كابينه براي ابراز وجود و پُز دادن به ساير اعضا مي‌خواهد همه چيز را نصف كند و نشان بدهد كه وقتي كاري از پيش نمي‌رود، حالا مي‌خواهد 10 هزار نفر داشته باشي يا پنج هزار نفر! كدام بنياد بود كه براي نشان دادن بيلان كار و سود‌آوري، املاك خود را مي‌فروخت و نصف مي‌كرد تا دست آخر هيچي از آن نماند؟ بگذريم!
افاضه نصفكي دوم: نعمت‌زاده گفته يك جايزه كوچكي بود كه اسمش جايزه صادراتي بود كه سال 1389 لغو شده و همان لغو باعث شده صادرات فني – مهندسي ما نصف شود.‌ اي داد بر ما كه ما سود حاصل از صادرات را به لقايش بخشيده و محتاج آن جايزه كوچك مانده‌ايم! خواننده لابد عاقل است و حرف‌هاي نعمت‌زاده را سبك و سنگين مي‌كند. هر چند اگر اين حرف‌ها در كمال صحت و سلامت گفته شده باشد جاي آن دارد كه اقتصاددانان و جامعه‌شناسان و روانشناسان بنشينند و ببينند كه چگونه فقدان يك جايزه كوچك توانسته است باعث شود كه نصف صادركنندگان دست از كار بشويند؟ خوب شد مردي كه جايزه‌هاي كوچك را حذف مي‌كرد ديگر رفته است! افاضه نصفكي سوم: نعمت‌زاده گفته در ماه آينده سه تا نمايشگاه بين‌المللي بايد برگزار شود كه در شرايط فعلي حتي نصف هزينه‌هاي توليد‌كنندگان را نداريم! اولاد آدم مانده است كه اين نصفه يعني چي؟ نصف هزينه‌هاي توليد‌كنندگان براي چه كاري؟ براي برگزاري نمايشگاه؟ يعني اين جمله‌بندي از آنهاست كه بايد رمزگشايي شود و آيندگان بدانند كه ما نمي‌دانستيم كه بايد بدانيم!
اما افاضه‌اي كه اولاد آدم را منقلب كرد: نعمت‌زاده گفته «افراد چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي همگي به دنبال منافع هستند.» اين سخن آنچنان بر مغز و استخوان اولاد آدم نفوذ پيدا كرد كه اولاد آدم از اين تأكيدات مؤكد وزير صنعت فهميد كه چرا ما رشد نمي‌كنيم و چرا نبايد رشد كنيم و چرا بعضي‌ها حبابي رشد مي‌كنند و متورم مي‌شوند و مي‌تركند. آخر برادر من اين منافع شخصي را كاش گره مي‌زديد به منافع ملي. اينكه دولتي‌ها هم مانند خصوصي‌ها دنبال منفعت باشند كه نشد كار! من مانده‌ام كه اين طرز تفكر برخاسته از چه گفتماني است. بعيد مي‌دانم گفتماني باشد كه به آن در جهت اهداف متصور شده براي دولت عدالت و رفاه كه حق مردم ماست، دست دراز كرده‌ايم. احتمالاً گفتمان....
اولاد آدم از همگان مي‌خواهد كه اين سخنان وزير محترم را بارها و بارها بخوانند تا دريابند چرا ما در اينجايي كه هستيم در جا مي‌زنيم! ولي به هرصورت با اين لطايف كه آدم مي‌شنود كمي مبسوط خاطر هم مي‌شود. به نظر شما بهتر نيست نعمت‌زاده را براي دور بعدي كانديداي رياست جمهوري كنيم؟ فكر كنم نشاط را به مملكت برگرداند. لبخند را ولو نصفكي!

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
0
حرف اقای نعمت زاده راقبول دارم باید نصف شود اما شرط دارد سرمایه ایشان نیز نصف شود میشود برد - برد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
0
0
تدبیراست دیگه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار