کد خبر: 698111
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
همكاري وزارت صنعت و بهداشت براي كسب درآمد از ماليات بر سيگار
انگار كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت و به طور ويژه سيگار حسابي پشت‌شان گرم است، به گونه‌اي كه واردات و توليد اين ماده دخاني به جاي حركت در سراشيبي سقوط به گواهي آمار گمرك افزايشي دو برابري را هم تجربه مي‌كند.
زهرا چيذري
انگار كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت و به طور ويژه سيگار حسابي پشت‌شان گرم است، به گونه‌اي كه واردات و توليد اين ماده دخاني به جاي حركت در سراشيبي سقوط به گواهي آمار گمرك افزايشي دو برابري را هم تجربه مي‌كند. با وجود اين قرار است خرده‌فروشي سيگار هم مشمول دريافت ماليات شود و مجلس ماليات سيگار و ديگر كالاهاي آسيب‌رسان را در سبد سلامت بريزد. اين در حالي است كه بنا به تعبير دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات، امروز در كشور خريد سيگار آسان‌تر از تهيه نان شده است!
مطابق آمارها سالانه 70 ميليارد تومان هزينه درمان افراد سيگاري مي‌شود، با وجود اين به گفته وزير بهداشت طي پنج سال گذشته مصرف سيگار و قليان افزايشي دوبرابري را تجربه مي‌كند. اين در حالي است كه قانون جامع مبارزه با دخانيات مصوب سال 85 يكي از جامع‌ترين قوانيني است كه اجراي آن همچنان مسكوت مانده است. حالا وزارت بهداشت براي ايجاد منبعي پايدار در نظام سلامت هم كه شده خواستار افزايش ماليات بر خرده‌فروشي سيگار شده است؛‌ مالياتي كه بنا به تأكيد سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي مي‌تواند 11 هزار ميليارد تومان عايد اين وزارتخانه كند و در كمتر از پنج سال بودجه اين وزارتخانه را از بودجه عمومي كشور جدا كند.
 تهيه سيگار ظرف 30 ثانيه
به گفته محمدرضا مسجدي، دبيركل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات سالانه 65 ميليارد نخ سيگار دركشورمان دود مي‌شود. اگر شما هم اهل مصرف اين ماده دخاني باشيد، تصديق مي‌كنيد كه هرگز براي تهيه سيگار به مشكل برنخورده‌ايد و اين قاتل دودآلود تنها كالايي است كه هر وقت و در هر كجا كه اراده كنيد مي‌توانيد آن را تهيه كنيد. حتي اگر فروشگاه‌هايي رسمي براي عرضه دخانيات وجود نداشته باشد، تقريبا تمامي اصناف قفسه‌اي را به انواع و اقسام سيگار اختصاص داده‌اند و شما مي‌توانيد با قيمتي حدود قيمت يك قرص نان، ‌يك بسته سيگار تهيه كنيد. قليان نيز وضعيتي مشابه دارد، با اين تفاوت كه قبح اجتماعي سيگار را هم ندارد و بسياري از اماكن عمومي و تفرجگاه‌ها را زير سيطره خود درآورده است. به گفته دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات، با بررسي آخرين آمارها به نظر مي‌رسد كه 10 ميليون نفر در كشور دخانيات مصرف مي‌كنند. در عين حال وسعت گرايش به مصرف قليان هم به چالشي جدي مبدل شده است و بيشترين نگراني در اين زمينه نيز مصرف قليان توسط دختران است. مسجدي با بيان اينكه تهيه سيگار در كشور ما به گونه‌اي است كه در كمتر از 30 ثانيه امكان دسترسي به آن وجود دارد، مي‌افزايد: متأسفانه هم اكنون خريد سيگار در كشور از تهيه نان نيز آسان‌تر شده است.
 دود سيگار امريكايي در چشم جهان سوم
بنا به آمار گمرك كشور، در حالي كه واردات سيگار در آبان ماه سال گذشته 700 تن بوده، حجم واردات سيگار حاوي توتون در آبان ماه سال جاري چيزي حدود دو برابر يعني هزار و 300 تن شده است. از سوي ديگر قيمت سيگار وارداتي نيز در اين مدت كاهش يافته است. اين واردات گسترده در حالي است كه به گفته دكتر شهرام رفيعي‌فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت  سيگار 4 هزار ماده شيميايي و 40تركيب سرطانزا دارد و در ايران نيز حداقل سالي 11 هزار نفر به دليل دخانيات فوت مي‌كنند. در عين حال به گفته محمدحسين قرباني، سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس، سالانه ‌20‌ميليارد نخ سيگار از طريق قاچاق و بدون پرداخت يك ريال ماليات وارد كشور مي‌شود. به باور وي اين قاچاق گسترده در دست گروه‌هاي مافيايي فعال در كشور است و به جهت سود سرشاري كه از اين قاچاق به دست مي‌آيد، اين اقدام غيرقانوني همچنان صورت مي‌گيرد.   بنا به تأكيد دبيركل جمعيت مبارزه با دخانيات ايران نيز، 85 درصد سرمايه‌گذاران دخانيات دنيا امريكايي هستند ولي همين امريكا سخت قانون مبارزه با دخانيات در كشور خود را دارد و فقط پول و فوايد مالي آن را در كشورهاي جهان سوم دنبال مي‌كند كه مضرات آن براي همين كشورهاست.
  11 هزار ميليارد تومان عوارض به سلامت
وزير بهداشت نيز با تأكيد بر اينكه دخانيات مقدمه ورود به دروازه اعتياد است، وضع ماليات بر خرده‌فروشي سيگار را يكي از راهكارهاي كنترل مصرف اين ماده دخاني مي‌داند و مي‌افزايد:‌در همين زمينه طرحي آماده و تقديم دولت و مجلس كرديم كه از آن مسير در مدت پنج سال 11 هزار ميليارد تومان عوارض دريافت خواهد شد. وي با اشاره به اعتبارات 9 هزار ميليارد توماني وزارت بهداشت از بودجه عمومي تصريح مي‌كند: اين درحالي است كه فقط با وضع ماليات سيگار، دركمتر از پنج سال وزارت بهداشت از بودجه عمومي منفك خواهد شد.
هاشمي درباره عدد و رقم مالياتي بر خرده‌فروشي سيگار مي‌گويد: مطابق قانون دولت بايد براي دستيابي به هدف پيشگيري حدود 70درصد رقم سيگار و فرآورده‌هاي اينچنيني ماليات بگيرد ولي اين ارقام كمتر از يكي دو درصد است و هنوز با اجراي قوانين فاصله زيادي داريم.   به باور هاشمي 10 درصد جامعه علاقه‌مندند كه 10هزار ميليارد را دود كنند و در عين حال به خود آسيب برسانند و دچار بيماري‌هاي صعب‌العلاج شوند اما قرار نيست كه از سلامت 70 ميليون نفر براي اين 10 ميليون نفر يا 8 ميليون نفر هزينه شود.
 دودو تا چهار تا با مرگ به نفع سلامت!
دو دو تا چهارتا كردن روي يكي از اصلي‌ترين عوامل سونامي سرطان براي تأمين بودجه پايدار سلامت بدون تلاش براي فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني مناسب و كارشناسي شده براي كاهش مصرف و در كنار افزايش دو برابري واردات و راه انداختن كارخانه جديد با ظرفيت توليد 12 ميليارد نخ در سال راهكاري است كه اثربخشي آن روي ميزان مصرف سيگار، محل ترديد است. حالا اگر به تصاوير هشداردهنده نقش بسته روي پاكت‌هاي سيگار هم نگاه كنيد، با صحنه تكان‌دهنده و انزجارآوري مواجه نمي‌شويد، هرچند ماجراي افزايش ماليات بر اين ماده دخاني به نفع سلامت نيز با مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
0
1
مالیات بر مواد دخانی باعث می شود کسانی که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می شوند هزینه بیشتری را صرف کنند
و جلو گیری از واردات نه تنها جلو مصرف را نمی گیرد که باعث سود جویی بعضی ها می شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار