کد خبر: 698107
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
فتنه و انتخابات مجلس، محور همايش اصلاح‌طلبان
اصلاح‌طلبان پس از شش سال سكوت و گوشه نشيني، روز پنج شنبه بار ديگر گردهم آمدند تا وحدت ظاهري خود را به نمايش بگذارند.
سينا تكاور
 اصلاح‌طلبان پس از شش سال سكوت و گوشه نشيني، روز پنج شنبه بار ديگر گردهم آمدند تا وحدت ظاهري خود را به نمايش بگذارند. اين همايش در حالي در كانون توحيد برگزار شد كه پيش از اين اصلاح‌طلبان با دعوت از چهره‌هاي شاخص و مانور روي اسامي افرادي همچون، آيت الله هاشمي رفسنجاني، حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري، ‌ سيد محمد خاتمي، اسحاق جهانگيري و معصومه ابتكار سعي در رسميت بخشيدن به مراسم خود را داشتند اما در نهايت به رغم تمامي اين مانورهاي اصلاح‌طلبان، هيچ كدام از اين چهره‌ها حاضر به شركت در اين همايش نشدند و تنها آيت الله هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي اقدام به ارسال پيامي به اين همايش كردند.
پيام‌هايي كه ترتيب قرائت آن نشان داد كه اصلاح‌طلبان با عبور از نام خاتمي، پدرخواندگي آيت الله هاشمي رفسنجاني را بر احزاب اصلاح‌طلب پذيرفته‌اند. اين در حالي است كه مرور تاريخچه جماعت اصلاح‌طلبان حكايت از آن دارد كه دوگانه هاشمي- اصلاح‌طلب هيچ گاه سر سازش با يكديگر نداشته‌اند و در برهه‌هاي مختلف به يكديگر تاخته‌اند. حال چه شده است كه هر دو تفكر حاضر به پذيرش قرابت شده‌اند، سؤالي است كه پاسخ آن را مي‌توان در آينده يافت. اگرچه به نظر مي‌رسد كه با توجه به عدم حضور چهره‌هاي افراطي جريان اصلاح‌طلب در اين همايش، احتمال بروز شكاف ميان جريان تندرو و معتدل اصلاح‌طلب بيشتر از گذشته شده باشد و جريان تندرو اصلاح‌طلب به دنبال يافتن ليدري جديد است.
     قرائت پيام خاتمي توسط يكي از مديران  وزارت كشور!
اما صدور اين پيام‌ها تنها حاشيه اين همايش نبود. چراكه پيام سيد‌محمد خاتمي توسط ژاله فرامرزيان، يكي از عناصر اجرايي وزارت كشور كه مدير كل‌ دفتر تشكيلات و بهبود روش‌هاي وزارت كشور است، قرائت شد. موضوعي كه با توجه به برگزاري اين همايش با رويكرد انتخاباتي و نقش اجرايي وزارت كشور در برگزاري انتخابات، شائبه احتمال خروج اين وزارتخانه حساس از مسير عدالت و سوءاستفاده از قدرت توسط اصلاح‌طلبان در جريان برگزاري انتخابات را تقويت مي‌كند.
از سوي ديگر نكته ديگري كه شائبه دخالت در امور اجرايي انتخابات به منظور تغيير در افكار عمومي را به ذهن ناظران خارجي متبادر مي‌كند، تأكيد بسيار سخنرانان اين همايش بر موضوع صيانت از آرا بود. روندي كه با توجه به فشار اصلاح‌طلبان براي به دست‌گيري كرسي معاونت سياسي وزارت كشور، به نظر مي‌رسد با هدفي خاص صورت گرفته است. اگرچه اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه شخص وزير كشور تاكنون با قدرت در مقابل زياده خواهي‌هاي جريان اصلاح‌طلب ايستاده و با درك نيات اصلاح‌طلبان، حاضر نشده اين پست حساس را به طيف اصلاح‌طلب واگذار كند.
    تناقض سخنرانان در وضعيت سران فتنه
اما در اين بين موضوع حصر سران فتنه نيز جزو مهم‌ترين محورهاي اين همايش بود، مبحثي كه نشان مي‌داد اختلاف ديدگاه شديدي ميان نيروهاي اصلاح‌طلب در اين حوزه وجود دارد. اختلاف از آنجا ناشي مي‌شود كه مصطفي كواكبيان دبيركل، حزب مردمسالاري و يكي از سخنرانان اين همايش، خواستار آزادي بدون محاكمه سران فتنه شده و در سوي ديگر علي محمد غريباني، عضو شوراي هماهنگي اصلاحات با بيان اينكه رفع حصر يك مطالبه ملي است خواستار برگزاري دادگاه براي سران فتنه مي‌شود و مي‌گويد: حصر موسوي و كروبي و رهنورد را غير قانوني مي‌دانيم و از برگزاري دادگاه در اين زمينه حمايت مي‌كنيم.
علاوه بر اين بعضي اظهارات سخنرانان همايش به نحوي بود كه با تذكر همزمان دبير همايش نيز روبه‌رو مي‌شد. آنجا كه دبير همايش به هنگام سخن گفتن فاطمه راكعي از ضرورت رفع حصر موسوي و كروبي، خطاب به وي تأكيد مي‌كند كه اين صحبت‌هاي وي در چارچوب همايش نيست و مي‌گويد: لطفا در چارچوب همايش صحبت كنيد و شما بايد در مورد موضوعاتي پيرامون زنان كه به ما ارائه كرديد، سخنراني كنيد.
    جايي كه خواسته مردم ناديده گرفته شد
در همين حال يكي از موضوعاتي كه همواره در ميتينگ‌هاي اينچنيني كه در آستانه انتخابات برگزار مي‌شود، مورد بررسي قرار مي‌گيرد، بحث وضعيت اقتصادي و مطالبات عمومي در اين حوزه است؛ موضوعي كه با توجه به نزديكي چهره‌هاي اقتصادي دولت به جريان اصلاح‌طلب به هيچ عنوان در اين همايش مورد نقد و بررسي قرار نگرفت تا خواسته عمومي كساني كه قرار است اصلاح‌طلبان رأي آنها را به نفع خود جلب كنند، در اين همايش مغفول باقي بماند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
1
0
جوان آتیش گرفته به آتش نشانی زنگ بزنید خخخخخخخخخخخخخخخ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار