کد خبر: 698093
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵
كاريكاتوريست برزيلي رسانه‌هاي غربي را به چالش كشيد
در حالي‌كه مدير نشريه «شارلي ابدو» در تلاش است تا حمايت‌ها از اين نشريه را به معناي حمايت از لائيكيسم و سكولاريسم معرفي كند و آن را نشانه‌ دفاع از آزادي‌بيان بنامد، رفتار‌هاي متناقض همين نشريه در قبال يكي از كاريكاتوريست‌هايش به چالشي براي آزادي بيان غربي تبديل شده است.
محمد‌صادق عابديني
در حالي‌كه مدير نشريه «شارلي ابدو» در تلاش است تا حمايت‌ها از اين نشريه را به معناي حمايت از لائيكيسم و سكولاريسم معرفي كند و آن را نشانه‌ دفاع از آزادي‌بيان بنامد، رفتار‌هاي متناقض همين نشريه در قبال يكي از كاريكاتوريست‌هايش به چالشي براي آزادي بيان غربي تبديل شده است.
سال 2009 زماني كه ساركوزي رئيس‌جمهور فرانسه بود، سينه ماركوس سينت كاريكاتوريست 80 ساله فرانسوي كه 20 سالي بود با مجله شارلي ابدو همكاري مي‌كرد، كاريكاتوري را از پسر ساركوزي كشيد كه در آن به رابطه وي با يك زن يهودي كه مدير يك گروه تجاري بود، اشاره شده بود. سينه ماركوس در آن كاريكاتور همچنين از احتمال تغيير دين پسر ساركوزي از مسيحي كاتوليك به يهوديت اشاره كرده بود.
مجله شارلي ابدو از او مي‌خواهد به خاطر كشيدن اين كارتون عذرخواهي كند اما كاريكاتوريست دليلي براي عذرخواهي نمي‌بيند و به همين راحتي او اخراج مي‌شود. دليل اخراج ، تمسخر يهوديت عنوان مي‌شود! با راه‌اندازي كمپين «من شارلي هستم» سينه ماركوس نيز دست به انتشار بيانيه‌اي با عنوان «من شارلي نيستم» كرد و به شرح رفتار متناقض اين مجله در قبال آزادي بيان پرداخت. البته اين كاريكاتوريست بيكار ننشست و با شكايت از شارلي ابدو توانست در دادگاه مجله را محكوم كند و برنده 40 هزار يورويي دادگاه شود.
    انتقاد از ساركوزي مساوي با اخراج
اخراج كاريكاتوريست مجله تنها به دليل كشيدن كاريكاتور پسر ساركوزي و خوردن برچسب اقدام نفرت‌انگيز عليه يهوديت! يادآور نفوذ بالاي لابي صهيونيست‌ها در جامعه فرانسه است. محكوم شدن منكران واقعه هولوكاست در دادگاه‌هاي فرانسه نمونه بارزي از تناقض‌هاي آزادي بيان در كشوري است كه ادعا دارد در راهپيمايي سكوت براي كشته‌شدگان حمله به مجله شارلي ابدو بيش از يك و نيم ميليون نفر در حمايت سكولاريسم و لائيسيسم به خيابان‌ها آمده بودند.
  بحث ابدي ميان آزادي بيان و ترويج نفرت!
كارلوس لاتوف، هنرمند كارتونيست برزيلي كه آثار متعددي در دفاع از فلسطينيان نيز خلق كرده است، در گفت‌وگو با روزنامه صباح تركيه، بحث تناقض‌هاي آزادي بيان در غرب را بيشتر باز مي‌كند. لاتوف مي‌گويد: اين بحث ابدي است كه چه چيز آزادي بيان و چه چيز بيان نفرت است؟ چرا برخي از افراد آزادي بيان دارند و ديگران نه؟ چرا برخي از مسائل را مي‌شود مسخره كرد و برخي ديگر را نه؟ براي مثال انكار هولوكاست شامل آزادي بيان است يا نفرت نژادي؟
   نيويورك‌تايمز: من شارلي نيستم
نيويورك‌تايمز در يادداشتي به قلم ديويد بروكز به انتقاد از رفتار‌هاي دوگانه‌اي پرداخت كه مردم امريكا نسبت به «شارلي ابدو» و آزادي بيان دارند. اين يادداشت‌نويس با يادآوري اينكه بسياري از امريكايي‌ها اقدام به اشتراك‌گذاري متن «من شارلي هستم»، آن را اقدامي هيجاني عنوان مي‌كند كه با مواردي كه در امريكا پيش آمده در تناقض است. بروكز همچنين كارتون‌هاي شارلي ابدو را نشانه‌اي از تمسخر مذاهب و ترويج نفرت مي‌داند.
   اقدام تحريك‌آميز شارلي
انتشار شماره جديد نشريه شارلي ابدو با كاريكاتوري موهن از حضرت محمد(ص) روي جلد اين مجله، انتقادات فراواني را در داخل و خارج از فرانسه به همراه داشته است. روزنامه اينديپندنت در گزارشي به اعتراض مسلمانان در سراسر جهان به اين اقدام پرداخته است. يك مسلمان فرانسوي در گفت‌و‌گو با اين روزنامه اقدام شارلي ابدو را شرم‌آور عنوان مي‌كند. يكي ديگر از مسلماناني كه با اين روزنامه گفت‌و‌گو كرده است، با اشاره به تكثير كاريكاتور‌هاي شارلي ابدو در خارج از فرانسه و ديده شدن آن در امريكا و اروپا اين سؤال را مطرح مي‌كند كه آيا مردم آنجا نمي‌دانند اين كار توهين به اسلام است؟!
هم‌اكنون جوامع اسلامي در اروپا و امريكا اقدام مجله فرانسوي را محكوم و آن را مروج نفرت و آغازكننده جنگ عنوان مي‌كنند. مسلمانان فرانسوي در اقدامي خودجوش كمپين «من احمد هستم» را در دفاع از مقام پيامبر اسلام(ص) راه‌اندازي كرده‌اند.
  بي‌بي‌سي و توجيه اقدام موهن شارلي ابدو
بي‌بي‌سي در گزارشي به اين موضوع پرداخته كه آيا به تصوير كشيدن پيامبر(ص) كار درستي است يا خير؟ البته اين رسانه انگليسي ميان به تصوير كشيدن و انتشار كاريكاتور توهين‌آميز، فرقي قائل نشده است. در اين گزارش بي‌بي‌سي تلاش كرده حرمت تصوير‌سازي از پيامبر(ص) را ناشي از يك عرف بداند كه در طول تاريخ توسط وهابي‌ها به آن دامن زده شده است. از زمان انجام عمليات تروريستي در پاريس، رسانه‌هاي اين كشور اقدامات تروريستي را به مسلمانان نسبت داده و متعاقب آن حملات تروريستي عليه مسلمانان در اين كشور رو به افزايش گذاشته است. به‌رغم اينكه فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه مسلمانان را اولين قربانيان تعصب و تندروي عنوان كرده است، تندر‌وهاي فرانسوي طي روزهاي گذشته بيش از 50 حمله با اسلحه‌هاي گرم و سرد به مسلمانان انجام داده‌اند و در حالي كه كارگر مسلمان سوپرماركت مورد حمله قرار گرفته با شجاعت خود باعث نجات جان چند يهودي فرانسوي شده و از وي به عنوان قهرمان فرانسه ياد مي‌كنند. شهروندان مسلمان فرانسوي اين روز‌ها به دليل اوج‌گيري احساسات نژادپرستانه در اين كشور شرايط خوبي را پشت سر نمي‌گذارند. سوءاستفاده از بحث آزادي بيان براي حمله به اعتقاد مذهبي مسلمانان و ارتباط دادن يك اقدام تروريستي به اسلام، باعث شده است محيط فرانسه و كشور‌هاي اروپايي بيش از پيش براي زندگي مسلمانان سخت شود. روز گذشته صدراعظم آلمان طي سخناني به مبارزه اين كشور با اسلام‌گرايي اشاره كرد. كشور‌هاي اروپايي به بهانه مبارزه با بنيادگرايي و تروريسم دست به بازداشت مسلمانان زده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
0
0
روزنامه های ایرانی یاد بگیرند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار