کد خبر: 698081
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
توصيه‌هاي اقتصادي مراجع قم به طيب‌نيا
مراجع عظام تقليد، بهبود معيشت مردم را از دولت مطالبه كردند
وزير اقتصاد و دارايي درباره برخي شايعه‌هاي مطرح در جامعه مبني بر اينكه دولت به دليل كاهش بهاي نفت و تأمين منابع خود، به فكر افزايش ماليات است، گفت: ما بنا نداريم نرخ ماليات را افزايش دهيم، بلكه مي‌خواهيم بخش‌هايي كه تاكنون از پرداخت ماليات طفره رفته و اجتناب مي‌كردند، با تكميل سيستم اطلاعاتي‌ كه داريم تحت‌الشمول قرار دهيم. از سوي ديگر در صدد اصلاح قيمت نفت در بودجه سال آتي از 72 به 40 دلار هستيم.

علي طيب‌نيا وزير اقتصاد و دارايي كه روز گذشته براي ديدار با مراجع تقليد به شهر قم سفر كرده بود، در پاسخ به اين پرسش كه براي مقابله با كاهش بهاي نفت چه كارهايي در نظر داريد؟ اظهار داشت: مي‌خواهيم كاهش بهاي نفت را به صورت يك فرصت براي اينكه اقتصاد مقاومتي را به صورت جدي‌تر دنبال كرده و زمينه كاهش وابستگي به درآمد نفت را فراهم كنيم، نگاه كنيم. در بعد تأمين منابع ريالي براي بودجه دولت، در زمينه تأمين نيازهاي ارزي كشور و تأمين نياز توليدات به كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي، برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده‌ايم و اكنون در حال تكميل برنامه‌ها هستيم كه ان‌شاءالله اين تهديد به يك فرصت براي نظام تبديل شود.

وي در واكنش به اين پرسش كه آيا بنگاه‌هاي اقتصادي، توان رو‌به‌رو شدن با افزايش ماليات‌ها را دارند؟گفت: نرخ ماليات افزايش نمي‌يابد ولي با تكميل سيستم اطلاعاتي پهنه مالياتي را افزايش خواهيم داد تا افرادي كه از زير بار ماليات فرار مي‌كردند در دايره مالياتي نظام قرار بگيرند.

وي در پاسخ به پرسشي در رابطه با برنامه‌هاي دولت براي بهبود اشتغال و كنترل تورم اظهار داشت: در خصوص تورم، انضباط پولي و مالي و كنترل منابع پايه پولي، جزو راهكارهاي اصلي است كه دولت دنبال مي‌كند و در مورد ايجاد اشتغال نيز تكيه اصلي ما در وهله اول بر اين است كه رشد اقتصادي را در كشور تسريع كنيم. وقتي توليد افزايش پيدا كند، زمينه براي اشتغال مولد فراهم مي‌شود و در ثاني، بايد به دنبال شيوه‌ها و روش‌هايي از توليد برويم كه بتواند اشتغال بيشتري را براي جوانان فراهم كند.
  مراجع عظام تقليد بهبود معيشت مردم را از دولت مطالبه كردند.

در اين بين مراجع عظام تقليد در ديدار وزير امور اقتصادي و دارايي، بهبود معيشت مردم را از دولت مطالبه كردند. وزير اقتصاد ديدار پنج‌شنبه هفته گذشته خود از قم را با بازديد از موزه امام علي و ديدار با حجت الاسلام شهرستاني نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران آغاز كرد. حجت الاسلام شهرستاني بر لزوم بسترسازي براي توسعه بانكداري و تجارت الكترونيك تأكيد كرد.

آيت‌الله صافي‌گلپايگاني: تقدير معيشت مردم وظيفه دولت است

آيت‌الله صافي‌گلپايگاني در ديدار وزير اقتصاد با وي با اشاره به روايتي از امام محمدباقر(ع) خطاب به دكتر طيب‌نيا گفت: تقدير معيشت مردم وظيفه دولت است و همه سياست‌ها و مسائل بايد با محور معيشت مردم اجرا شود. ايشان تصريح كرد: امور اقتصادي مردم بايد براساس اصول صحيح و درست باشد و كساني كه متصدي اين امور هستند، بايد دلسوز مردم باشند.
آيت‌الله موسوي‌اردبيلي طي ديدار وزير اقتصاد با وي در سخناني با اشاره به شرايط دشوار اقتصادي حاكم بر كشور با توجه به تداوم تحريم‌ها و كاهش قيمت نفت از عملكرد مطلوب و تدبير دولت يازدهم ابراز رضايت كرد.

آيت‌الله وحيد خراساني: در پيشبرد امور موفق خواهيد شد

آيت‌الله وحيد خراساني طي سخناني در اين ديدار با بيان اينكه تمام امور به گونه‌اي به اقتصاد وابسته است و اگر بتوانيد كسب و كار مردم را به وضعي برسانيد كه هزينه زندگي آنها را تأمين كند، بسياري از مشكلات حل مي‌شود. وي افزود: ما بايد از هم اكنون به فكر آينده باشيم و با طراحي برنامه‌هاي درازمدت حتي 100 سال آينده را نيز در نظر داشته باشيم.
آيت‌الله وحيد خراساني تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيم كه مشكلات معيشتي حتي روي اعتقادات مردم هم تأثير مي‌گذارد، به نحوي كه خيلي از جريانات انحرافي مذهبي از مشكلات معيشتي مردم به منظور پيشبرد برنامه‌هاي خود سوء‌استفاده كرده‌اند.
اين مرجع تقليد افزود: از آنجا كه شما هم درد دين داريد و هم مشكلات را به خوبي مي‌شناسيد ان‌شاءالله در پيشبرد امور موفق خواهيد شد و مطمئن باشيد چون نيت شما خير است، خداوند به نيات ما آگاه بوده و شما را ياري خواهد كرد.

آيت‌الله مكارم‌شيرازي: برحذف تجمل‌گرايي تمركز كنيم

آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي نيز در ديدار وزير اقتصاد با وي طي سخناني با بيان اينكه هم اكنون تهديد نظامي و سياسي عليه نظام كاملاً مرتفع شده، دشمن همه تمركز خود را بر حوزه اقتصاد و فرهنگ به عنوان نقاط آسيب‌پذير قرار داده است.
وي با بيان اينكه انسان از هر اتفاق و تهديدي بايد تأثير مثبت بگيرد، گفت: بنابراين ما نيز بايد از تنگناها و فشارهاي دشمن عليه كشور در راستاي توسعه صنعت و اقتصاد ايران از طريق تكيه بر استعدادهاي بومي خود بهره مثبت ببريم.
آيت‌الله مكارم‌شيرازي با تفكيك نيازهاي جامعه بشري به نيازهاي قطعي امور رفاهي و تجملات گفت: ما بايد در شرايط فعلي كه كشور تحت فشار و توطئه‌هاي اقتصادي دشمنان قرار دارد با حذف تجمل‌گرايي و توجه به نيازهاي رفاه‌طلبي در تأمين نيازهاي قطعي كشور تمركز كنيم.
ايشان در ادامه اظهار داشت: بنده در جمع ديداري از طلاب علوم ديني هم اين نكته را گوشزد كردم كه ما بايد پرهيز از تجمل‌گرايي را ابتدا در مورد خودمان اجرا كنيم و همين توصيه را نيز به دولت دارم.

آيت‌الله شبيري‌زنجاني: براي موفقيت دولت دعا مي‌كنم

آيت‌الله شبيري‌زنجاني خطاب به وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: مسئوليتي كه شما در شرايط كنوني كشور پذيرفته‌ايد، يك مجاهدت در برابر مشكلات است. ايشان اظهار اميدواري كرد: دولت در مسيري كه براي تأمين معيشت و رفع مشكلات مردم در پيش گرفته بتواند به دستاوردهاي موفقيت‌آميز بيشتري برسد.

آيت‌الله سبحاني: علم اقتصاد متحول و در حال تغيير است

آيت‌الله سبحاني طي سخناني در ديدار با علي طيب‌نيا اظهار داشت: اسلام دنيا را «‌وسيله‌» آخرت معرفي كرده ولي به اين معنا نيست كه به دنيا هيچ توجهي نداشته باشد.
وي با بيان اينكه در اسلام ‌«علم اقتصاد‌» به معناي عام آن وجود ندارد، افزود: علت اين امر آن است كه علم اقتصاد متحول و در حال تغيير است و نمي‌توان قوانين ثابتي براي آن تعيين كرد، به همين خاطر هم است كه اسلام، علم اقتصاد را به خود اقتصاددانان مسلمان واگذار كرده است.
وي تصريح كرد: از جمله آنچه در اسلام مورد تأكيد قرار گرفته، زمينه‌سازي براي استفاده صحيح مردم از مواهب طبيعي و خلق درآمدهاي سالم جلوگيري از استفاده نادرست از اين مواهب و كسب درآمدهاي ناسالم است.

آيت‌الله جوادي‌آملي: از نظارت بر بازار پولي غافل نشويد

آيت‌الله جوادي‌آملي خواستار نظارت بيشتر بر بازارهاي پولي و بانكي كشور جهت جلوگيري از بروز تخلفات شد. آيت‌الله جوادي‌آملي در اين ديدار گفت: در اين مملكت كافر و مسلمان بايد حداقل معيشت را داشته باشند، هدف شيطان نه تنها گرفتن دين، بلكه گرفتن آبروي ماست.
وزير اقتصاد نيز در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام ويژه رئيس‌جمهور به علماي عظام افزود: براي رسيدن رشد و شكوفايي اقتصادي نيازمند همدلي و وحدت كليه قوا و مردم هستيم و در اين راستا بايد از اوامر مقام معظم رهبري پيروي نماييم تا بتوانيم از اين شرايط خطير عبور كنيم.
وزير اقتصاد با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اقتصادي دولت، شرايط فعلي جامعه را حساس برشمرد و گفت: جنگ اقتصادي كه غرب و حاميان آنها عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي به راه انداخته‌اند، شكننده‌تر و بدتر از جنگي است كه صدام هشت سال كشور ما را درگير كرده بود.
وي به رشد بين 50 تا 60 درصدي صنايع بزرگ مثل خودروسازي و پتروشيمي در نيمه اول امسال اشاره كرد و گفت: خوشبختانه نشانه‌هاي رشد در صنايع و بنگاه‌هاي كوچك توليدي نيز مشاهده مي‌شود. طيب‌نيا در ادامه با اشاره به كاهش تورم 40درصدي در شروع كار دولت يازدهم به زير 20 درصد تأكيد كرد و گفت: اميدواريم با تك‌رقمي شدن تورم، پول ملي ما ارزش واقعي خود را به دست آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار