کد خبر: 697932
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه تاکید کرد در حال حاضر، سیاست تغییر نظام، سیاست دولت آمریکا نیست.
باشگاه خبرنگاران: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه گفت محور گفتگوها با ایران، مساله اتمی است ولی موضوعات دیگر نیز در حاشیه نشست بررسی می شوند.

به گزارش  سایت وزارت خارجه آمریکا، "هارف" گفت وزیر امور خارجه به ژنو رفت. وی با دیمیستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و تحولات این کشور و بخصوص اوضاع در حلب دیدار و گفتگو کرده است. وی همچنین با ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است. وی پس از سفر به بلغارستان، روز جمعه در پاریس با فابیوس وزیر امور خارجه این کشور و رئیس جمهور اولاند دیدار می کند تا حمایت آمریکا از مردم فرانسه را اعلام و بر تعهد دائم ما بر ارائه هر گونه کمک مورد نیاز تاکید کند.

وی درباره اظهارات خبرنگاری درباره تلاش روسیه برای میزبانی گفتگوها در رابطه با سوریه و حل و فصل این بحران گفت ما گفته ایم که امید داریم این تلاش ها برای رسیدن به یک راه حل سیاسی مفید باشد زیرا ما راه حل دیگری برای این مساله نداریم.

وی درباره اینکه اگر امید دارند این تلاش ها مفید واقع شود، چرا از مخالفان دولت سوریه نخواسته اند در این مذاکرات حضور داشته باشند گفت: ما این تصمیم را به عهده مخالفان دولت سوریه می دانیم تا درباره حضور خود بحث و تصمیم گیری کنند. این تصمیمی است که آنان باید اتخاذ کنند. مخالفان سوریه نیز گروه ها و رهبران مختلفی دارند و اکنون نیز مذاکراتی درباره اینکه چه کسانی باید حضور داشته باشند، جریان دارد.

هارف گفت: ما امید داریم که شمار گسترده تری از مخالفان سوریه در تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی برای این بحران حضور داشته باشند، خواه این تلاش ها در مذاکرات قاهره باشد یا مسکو، این به عهده مخالفان است که تصمیم گیری کنند. ما با روس ها درباره موافقتنامه ژنو صحبت و همکاری کرده ایم و طرحی برای دولت انتقالی ارائه شده است. مساله سر جزئیات است؛ همه قبول دارند که باید راه حلی سیاسی دنبال شود ولی مسائلی که روی آن اختلاف داریم باید بررسی شود.

خبرنگاری درباره انتقادهای اخیر تام کاتن، نماینده سنا از سیاست دولت آمریکا در خصوص ایران پرسید؛ ماری هارف گفت: ما به شدت با چنین اظهاراتی مخالف هستیم. سیاست این دولت باعث شد به جایی برسیم که برنامه اتمی ایران نخستین بار در یک دهه اخیر متوقف شود. دیپلماسی ما را به چنین موضعی رسانده و باعث شده است تلاش کنیم با دیپلماسی از رسیدن ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنیم. چیزی که بسیاری قبول دارند پایدارترین و بهترین راه برای این کار است.

وی گفت برای همین باید اطمینان حاصل کنیم که راه های رسیدن ایران به سلاح اتمی بسته می شود. از نظر فنی راه های متفاوتی برای این مساله هست و ما روی آن کار می کنیم.

وی درباره اظهارات طرح شده درباره اینکه باید آمریکا به اسرائیل بمب افکن های بی پنجاه و دو و بمب های سنگر شکن بدهد تا در صورت لزوم علیه ایران استفاده کند گفت ما درخواستی خاص از سوی این کنگره در این خصوص نداشته ایم و فقط برخی از اعضا به صورت علنی صحبت هایی مطرح کرده اند.

هارف درباره اظهارات برخی اعضای کنگره درباره تحریمهای جدید علیه ایران گفت ما گفته ایم که تحریم های جدید هسته ای در این مقطع نه فقط نقض طرح مشترک اقدام به شمار می آید بلکه ایران را نیز تشویق به نقض آن و از سر گیری برنامه اتمی اش می کند و از دیگر سو، باعث از هم پاشیدن این مذاکرات می شود. ما درباره پیامدهایی که ممکن است در صورت اعمال تحریم های جدید هسته ای علیه ایران روی بدهد، توضیح داده ایم.

وی تاکید کرد در حال حاضر، سیاست تغییر نظام، سیاست دولت آمریکا نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: جان کری و جواد ظریف در ژنو دیدار کردند و مسائل مختلفی را با حضور شماری اندک از هیئت همراه دو طرف بررسی کردند. همچنین وندی شرمن، قائم مقام وزارت امور خارجه، بیل برن معاون سابق وزارت امور خارجه و راب ملی و شماری دیگر از کارشناسان فنی نیز حضور داشتند. وزیر خارجه با تیم مذاکره کننده دیدار کرده و پیش از عزیمت از ژنو، درباره آنچه که امید داریم در مذاکرات به آن دست یابیم، گفتگو کرده است.

وی درباره اینکه آیا این مذاکرات فقط منحصر به مساله هسته ای بود یا مسائل دیگر مانند داعش یا مسائل سوریه و عراق نیز مطرح شده است یا نه گفت همانطور که می دانید، این مذاکرات فقط درباره مساله اتمی است و ما در حاشیه مذاکرات همواره مساله شهروندان آمریکایی را مطرح کرده ایم. این را نیز می دانم که دراین دور از مذاکرات نیز مانند دور های قبلی مطرح می شود. با این حال، محور مذاکرات، مساله اتمی است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا اصلی بودن ویدئوی انتشار یافته از سوی القاعده یمن درباره مسئولیت حمله به شارلی ابدو گفت در حال حاضر تحلیل این ویدئو ادامه دارد. این حمله تازه ترین نمونه از بی رحمی القاعده شبه جزیره به شمار می آید. همان روزی که حمله به شارلی ابدو روی داد، این گروه سی یمنی را نیز به قتل رساند. این گروه همچنان یک تهدید به شمار می آید.

وی افزود ما همواره نگران کسانی هستیم که آموزش یا الهام گرفته از این گروه ها هستند و به کشورهای خود بازگشته اند تا توطئه ای را طراحی کنند. ما از دیرباز روی این مساله تمرکز داشتیم. در خصوص القاعده شبه جزیره نیز باید گفت منابع زیادی را برای مبارزه با آنان اختصاص داده ایم و تا کنون شماری فرماندهان عملیاتی آنان را از بین برده ایم از جمله انور العولقی که تلاش کرده بود آمریکایی را با برخی طرح هایی که علیه ما ریخته بود، از بین ببرد. با این حال، این چالش عمده ای به شمار می آید و ما روی آن تمرکز داریم. ما با یمنی ها نیز همکاری نزدیکی در این خصوص داریم و آنان نیز توانمندی های خود را بسیار افزایش داده اند.

وی درباره مسدود شدن دسترسی به پایگاه اینترنتی شارلی ابدو در ترکیه به خاطر انتشار کاریکاتورهای موهن؛ ضمن ابراز این مساله که باید رسانه ها آزادی بیان مسائل خود را داشته باشند گفت با این حال می دانیم که این موضوعی پیچیده است؛ این تصمیمی است که هر سازمان رسانه ای باید بتواند به صورت مستقل درباره اش تصمیم بگیرد.

وی درباره مصاحبه اسد با یک نشریه جمهوری چک و مقصر دانستن غرب در حادثه شارلی ابدو گفت ما این مساله را رد می‌کنیم.

هارف درباره انتقاد اردوغان از حضور نتانیاهو در تظاهرات در پاریس گفت به نظر من، حضور وی در کنار سران دیگر کشورها نشان از همدلی با فرانسه در قبال تروریسم است.

خبرنگاری درباره ایراد اتهام به خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست در ایران پرسید؛ هارف گفت ما این گزارش ها را دنبال می کنیم. البته هنوز تاییدی در این خصوص نداشته ایم ولی باور داریم که همه شهروندان ایرانی بازداشت شده در ایران می بایست آزاد شوند. ما این مساله را در حاشیه نشست گفتگوهای اتمی مطرح می کنیم.

وی درباره گزارش تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا به کنگره گفت به محض اینکه امکان این مساله باشد، این اقدام صورت می گیرد. البته گفتگوهای تلفنی شخصی در این خصوص صورت گرفته است و جان کری و برخی از اعضای تیم با اعضای کنگره صحبت کرده اند.

وی درباره اینکه آیا در کنگره جدید، توافق هسته ای دشوارتر می شود گفت به نظر من، ما دیدگاه های متفاوتی را از کنگره، نه فقط کنگره جدید، شنیده ایم. از زمان شروع این گفتگوها، ما از این نظر ها استقبال کرده ایم زیرا بسیار اهمیت دارد که تا جای ممکن، دیدگاه های متفاوتی را بگیریم. ما اعضای کنگره را در جریان این مذاکرات قرار می دهیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه آمریکا کره شمالی را همچنان یک تهدید می داند و این کشور چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را تا کنون نقض کرده است گفت با این حال، ما همچنان آماده مذاکره هستیم و موضعمان تغییر نداده ایم.

وی درباره سفر احتمالی آتی رهبر کره شمالی به روسیه گفت ما در این خصوص با متحدان و شرکای خود از جمله روسیه و تهدیدی که از سوی کره شمالی متوجه صلح و ثبات جهانی است، در رایزنی هستیم.

وی درباره حکم حبس برای یک فعال حقوق بشری در عربستان گفت ما از این حکم برای وکیل حقوق بشری که در تلاش برای استفاده از حقوق جهانی خود برای ابراز عقیده بود، ناخرسند هستیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
0
0
شما نمی توانید تغییر دهید شاهد مثال فتنه ننگین 88 است.مرگ بر فتنه گر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار