کد خبر: 697797
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
رسانه منتقد در راه دادگاه، سايت خبرآنلاين در حاشيه امن
ارجاع پرونده روزنامه «وطن امروز» به دادگاه مطبوعات و عدم برخورد با روزنامه‌اي كه تيتر خود را به نشريه هتاك به پيامبر اسلام اختصاص داده بود، واكنش‌هايي را در مجلس شوراي اسلامي و فعالان رسانه به همراه داشت.
محمد‌صادق عابديني
ارجاع پرونده روزنامه «وطن امروز» به دادگاه مطبوعات و عدم برخورد با روزنامه‌اي كه تيتر خود را به نشريه هتاك به پيامبر اسلام اختصاص داده بود، واكنش‌هايي را در مجلس شوراي اسلامي و فعالان رسانه به همراه داشت.

روز گذشته 80 نماينده مجلس طي تذكري به وزير ارشاد خواستار نظارت بيشتر اين وزارتخانه بر جرايد شدند. همچنين محمد حسن انبارلويي سر دبير روزنامه رسالت با اشاره به رأي هيئت نظارت بر مطبوعات درباره روزنامه «وطن امروز» و «خبر آنلاين» از يك سو و حمايت تلويحي روزنامه اصلاح طلب از مجله هتاك «شارلي ابدو» و عدم واكنش هيئت نظارت بر مطبوعات نسبت به آن از سوي ديگر، اين رفتار را ناشي از ديدگاه‌هاي دوگانه هيئت نظارت بر مطبوعات دانست.

با ديدگاه‌هاي دوگانه چطور مي‌شود نظارت كرد؟!

محمد كاظم انبارلويي، سردبير روزنامه رسالت در گفت‌و‌گو با نسيم، پيرامون اقدامات و رأي‌هاي اخير هيئت نظارت مي‌گويد: هيئت نظارت بر مطبوعات و ديدگاه‌هاي دوگانه‌اي كه در امر نظارت دارد زير ديدگاه‌هاي انتقادي صاحب‌نظران و نخبگان قرار دارد. اعلام نظر دبير آنها در مورد تخلفات سايت «خبر آنلاين» و روزنامه «وطن امروز» هيچ تناسبي با معيارهاي ارزشي و منطق حرفه‌اي حاكم بر مطبوعات ندارد.

وي مي‌افزايد: فكر مي‌كنم نقد مشفقانه‌اي كه نخبگان در اين رابطه مطرح كردند بايد موجب شود تا اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات دقيق‌تر امر نظارت بر مطبوعات را انجام بدهند.

انبارلويي مي‌گويد: امروز در پاريس نشريه «شارلي ابدو» كاريكاتوري موهن را از پيامبر اعظم در تيراژ 3 ميليون نسخه چاپ و منتشر كرده و سخنگوي وزارت خارجه امريكا از اين اقدام به عنوان حمايت از آزادي بيان دفاع كرده است. توهين به پيامبر اسلام در دستور كار رسانه‌هاي غربي و سياست خارجي امريكا قرار دارد. نخست وزير امريكا هم از اين اقدام دفاع كرده است.

سردبير روزنامه رسالت ادامه مي‌دهد: متأسفانه يكي از روزنامه‌هاي دوم خردادي روز گذشته با تيتري كه در صفحه اول خود زده از اين اقدام موهن نشريه فرانسوي به نوعي حمايت كرده است. به عبارتي بهتر تلويحاً يك روزنامه دوم خردادي از اهانت‌هاي اين نشريه دفاع كرده است.

اين روزنامه‌نگار تصريح مي‌كند: هيئت نظارت تا‌كنون در‌باره اين اهانت سكوت كرده است. اين نشان مي‌دهد كه حساسيت‌هاي لازم را هيئت نظارت ندارد.
اميدوارم اين حساسيت هم در ديدگاه‌هاي قبلي و هم درباره اعلام نظر صريح درباره اين اقدام روزنامه‌هاي دوم خردادي صورت بگيرد. هيئت نظارت نشان بدهد نسبت به اهانت به پيامبر اسلام حساس است. سردبير رسالت در پايان مي‌گويد: بايد به اين نشريه تفهيم كنيم كه اين اقدام درستي نيست و مغاير با قانون اساسي است. قانون اساسي اجازه نمي‌دهد روزنامه‌ها مطالبي چاپ كنند كه مخل امنيت ملي مبتني بر اهانت به مقدسات باشد.

تذكر مجلس به وزير نسبت به رفتار تبعيض‌آميز هيئت نظارت
80 نماينده مجلس شوراي اسلامي طي تذكري به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، از رفتار تبعيض‌آميز هيئت نظارت بر مطبوعات در مواجهه با رسانه‌ها انتقاد كردند.
حميد رسايي درباره مفاد نامه نمايندگان خطاب به علي جنتي مي‌گويد: نمايندگان در اين نامه قيد كرده‌‌اند چرا هيئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌اي كه اقدام به تبليغ رسانه‌ فرانسوي توهين‌كننده به پيامبر اسلام كرده، تذكر نمي‌دهد؟ اما رسانه‌هاي مدافع انقلاب اسلامي يكي‌ پس از ديگري به دادگاه معرفي مي‌شوند؟
رسايي ادامه مي‌دهد: اين تذكر در جلسه علني امروز مجلس به‌دليل كمبود وقت قرائت نشد اما در اين نامه و تذكر آمده است كه چرا به رسانه‌هاي منتقد و انقلابي به‌بهانه عدم رعايت مصوبات برخي نهادها تذكر داده مي‌شود و در عين حال به رسانه‌هايي كه مصوبه شوراي عالي امنيت ملي درباره حصر سران فتنه را زير سؤال مي‌برند، تذكري داده نمي‌شود.
رسايي مي‌افزايد: سؤال ما اين است، چرا در عين راهي كردن رسانه‌هاي منتقد به دادگاه با رسانه‌ توهين‌كننده به سپاه و بسيج ملاطفت مي‌شود؟

نطق عضو كميسيون امنيت ملي مجلس
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز از عملكرد وزارت ارشاد و هيئت نظارت بر مطبوعات به شدت انتقاد كرد و گفت: اين وزارتخانه روزنامه وطن امروز را به علت انتشار خبر مرگ پادشاه سعودي وهابي به دادگاه مي‌كشاند.
ابراهيم آقامحمدي، نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي طي تذكر شفاهي مي‌گويد: تذكر اولم به وزارت ارشاد و هيئت نظارت بر مطبوعات تحت سيطره آن وزارتخانه است كه روزنامه اصولگراي وطن امروز را به جرم اينكه خبر مرگ پادشاه وهابي سعودي را اعلام كرده، به دادگاه معرفي كردند. آقا‌محمدي مي‌افزايد: اين درحالي است كه سايت خبر آنلاين در اقدامي وقيحانه و زشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را كه امام(ره) فرمودند اگر سپاه نبود، كشور هم نبود، به فساد متهم مي‌كند.
وي ادامه مي‌دهد: شما گفته‌ايد ما براساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي اين كار را كرده‌ايم! آيا اولاً ساير مطبوعات اين موضوع را مي‌دانند؟ ثانياً اينكه مي‌گوييد شوراي عالي امنيت ملي كه حكم حصر سران فتنه را داده است، با روزنامه‌هاي زنجيره‌اي كه هر روز در رابطه با اين قضايا خط قرمز را رعايت نمي‌كنند و مصوبه شوراي‌ عالي امنيت را ناديده مي‌گيرند، چه برخوردي كرده‌ايد؟
آقامحمدي با اشاره به اينكه تيتر اول يكي از روزنامه‌هايي كه شما از آن حمايت مي‌كنيد، اين است كه «من هم شارلي هستم»، تصريح مي‌كند: شارلي يعني كسي كه ميليون‌ها نسخه از نشريه عليه پيامبر اسلام (ص) بوده است و شما به آن افتخار مي‌كنيد! خجالت بكشيد!

   انتظار واكنش مناسب از سوي ارشاد
با توجه به رفتار‌هاي متناقض هيئت نظارت بر مطبوعات در برخورد با رسانه‌ها كه ناشي از عدم رعايت عدالت در موضع نظارت است، اينك نگاه‌ها منتظر اقدام مسئولانه قوه قضائيه است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دزفول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
0
0
به کجا داریم می رویم????
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار