کد خبر: 697455
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
صادرات غيرنفتي تا پايان آبان‌ماه امسال به 7/22 ميليارد دلار رسيد
صادرات غير‌نفتي در حالي كه با كاهش شديد درآمد‌هاي نفتي مواجه شده‌ايم را مي‌توان بهترين راهكار براي برون‌رفت از وضعيت فعلي دانست. اما برخي موانع داخلي و خارجي باعث شده كه امسال 27 درصد از اهداف صادراتي كشور محقق نشو
صادرات غير‌نفتي در حالي كه با كاهش شديد درآمد‌هاي نفتي مواجه شده‌ايم را مي‌توان بهترين راهكار براي برون‌رفت از وضعيت فعلي دانست. اما برخي موانع داخلي و خارجي باعث شده كه امسال 27 درصد از اهداف صادراتي كشور محقق نشود. اگر كاهش درآمد‌هاي نفتي را ادامه‌دار حداقل براي شش ماه آينده ثابت بدانيم، بايد از همين سال 93 به فكر تسهيل صادرات غير‌نفتي و رشد درآمدها باشيم.
به گزارش «جوان» براساس آمار منتشر شده، در بين گروه‌هاي مختلف، بيشترين ميزان تحقق عملكرد صادراتي مربوط به بخش معدن با 9/91 درصد و كمترين عملكرد مربوط به فرش و صنايع دستي با 5/27 درصد است.   صادرات غيرنفتي كشور بدون احتساب ميعانات گازي در هشت ماهه امسال به 22 ميليارد و 769 ميليون دلار رسيده كه 73 درصد از اهداف پيش‌بيني شده را محقق كرده است.
كل هدف در نظر گرفته شده براي سال 93، 47 ميليارد دلار است كه به اين ترتيب تا كنون 48 درصد از هدفگذاري صادراتي سال 93، محقق شده است.

  تحقق 5/68  درصدي اهداف بخش صنعت
بررسي اهداف و عملكرد صادراتي بخش صنعت در هشت ماهه امسال نشان مي‌دهد 5/31 درصد از هدف‌گذاري‌هاي صادراتي در اين بخش محقق شده است.
در مدت مورد اشاره ارزش صادرات صنعتي صورت گرفته 9 ميليارد دلار گزارش شده كه نسبت به اهداف در نظر گرفته شده 5/68 درصد از اهداف محقق شده است.
رقمي كه براي كل سال 93 پيش‌بيني شده 19 ميليارد و 500 ميليون دلار بوده كه تحقق هشت ميليارد و 900 ميليون دلار در هشت ماه يعني 6/45 درصد از اهداف سال 93 محقق شده است.
  صادرات صنعتي كاهش يافت
هرچند آمارها از افزايش صادرات غيرنفتي حكايت دارد اما اين رشد مربوط به بخش‌هاي پتروشيمي، ميعانات گازي، كشاورزي و خدمات بوده و در بخش صنعت با افت دو درصدي به لحاظ وزن و كاهش يك درصدي از نظر ارزش روبه‌رو بوده‌ايم به طوري كه صادرات ميعانات گازي در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 درصد، پتروشيمي 22 درصد، كشاورزي 27 درصد، معدن يك درصد، فرش و صنايع دستي 9 درصد و خدمات 15 درصد رشد كرده است.
در بين اين آمار صادرات چمداني با 32 درصد كاهش از 75 ميليون دلار به 51 ميليون دلار افت كرده است.
  فرش پايين‌ترين عملكرد صادراتي را از آن خود كرد
همچنين براساس گزارش تابناك، در بين گروه‌هاي مختلف بيشترين ميزان تحقق عملكرد مربوط به بخش معدن با 9/91 درصد و كمترين عملكرد مربوط به فرش و صنايع دستي با 5/27 درصد است.  كل صادرات پيش‌بيني شده براي فرش و صنايع‌دستي يك ميليارد و 200 ميليون دلار براي سال 93 بوده كه در طول هشت ماهه سال جاري به 220 ميليون دلار رسيده و در نتيجه 27 درصد از اهداف هشت ماهه و 18 درصد از اهداف سال را محقق كرده است.
اما بالاترين عملكرد مربوط به بخش معدن با صادرات يك ميليارد و 900 ميليون دلار بوده كه 9/91  درصد از هدف سه ميليارد و 100 ميليون دلاري سال 93 را محقق كرده است.
ميزان تحقق اهداف بخش پتروشيمي، كشاورزي و خدمات نيز به ترتيب 81، 59 و 54 درصد برآورد شده است.

  ضرورت بسيج دستگاه‌ها در تسهيل صادرات غيرنفتي
اين آمار‌ها در حالي منتشر شده كه رئيس سازمان توسعه تجارت در كميته كارشناسي شوراي عالي توسعه صادرات غيرنفتي با تأكيد بر اينكه صادرات غيرنفتي نياز به نگاه ويژه‌ دارد، تصريح كرد: با توجه به شرايط فعلي كشور و كاهش قيمت نفت، بسيج همه دستگاه‌ها در راستاي تسهيل صادرات لازم و ضروري است.
ولي‌الله افخمي‌راد با تأكيد بر گره‌گشايي از مسير صادرات و نفوذ در كشورهاي همسايه گفت: در اين راستا بايد تمام دستگاه‌هاي اجرايي با تدوين برنامه‌هاي‌ مناسب و همسو تسهيلگر تجارت خارجي كشور باشند.
وي با اشاره بر اهميت مصوبات شوراي عالي صادرات اعلام داشت: كميته شوراي عالي صادرات با بررسي كارشناسانه موانع توسعه صادرات و پيشنهاد آن به شوراي عالي صادرات در‌صدد برطرف كردن موانع و مشكلات تجاري كشور است.
رئيس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضرورت اجرايي شدن مصوبات شوراي عالي صادرات گفت: تاكنون با مصوبات اين شورا توانسته‌ايم برخي از مشكلات صادركنندگان را برطرف كنيم كه از آن جمله مي‌توان به خروج ماشين‌آلات مورد نياز در طرح‌هاي پيمانكاري در خارج از كشور اشاره كرد.
 وي در ادامه افزود: البته نبايد از نظر دور داشت كه در خصوص برخي موانع كه از اهميت بيشتري براي تجار برخوردار است، مصوباتي از سوي شورا صادر شده، اما هنوز به دليل عدم همكاري ارگان‌هاي مربوطه، اجرايي شدن آنها محقق نشده است.  افخمي‌راد از برگزاري همايش «توسعه روابط و همكاري برون‌مرزي با كشوررهاي همسايه و آسياي ميانه» در اواخر سال جاري خبر داد و گفت: اين همايش با حضور سفرا، نمايندگان و استانداران مرزي با هدف بررسي موانع و مشكلات صادرات و حمل‌ و ‌نقل كالا و خدمات برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار