کد خبر: 697042
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
سقوط شاخص بورس به كانال 65 هزار واحد
مسئول زيان 16 درصدي سهامداران بورس كيست؟
هادي غلامحسيني
سقوط قيمت نفت بس نبود حالا شاخص‌هاي بور‌س تهران تصميم به ريزش گرفته‌اند، اين در حالي است كه در جريان معاملات روز گذشته شاخص كل بورس با افت 685‌واحدي در منطقه 65هزار واحد جاخوش كرد و بعد از مدت‌ها مقاومت ارزش بازار از 300هزار ميليارد تو مان نيز عقب‌نشيني كرد.
به گزارش «جوان» بازار سهام به عنوان دماسنج اقتصاد شناخته مي‌شود، اين در حالي است كه افت‌هاي پي‌درپي اين بازار نشان مي‌دهد شرايط اقتصاد به خوبي آنچه دولت يازدهمي‌ها مي‌گويند، نيست و ريزش‌هاي پيوسته اين بازار نشان از نارسايي‌هاي قابل ملاحظه در اقتصاد دارد. شاخص كل بازار سهام كه انعكاس‌دهنده بازده نقدي سرمايه‌گذاري يا همان متوسط بازدهي است در حالي هم اكنون در منطقه 65 هزار واحد قرار دارد كه در روز‌هاي ابتدايي سال جاري اين نماگر در محدوده 78هزار واحد قرار داشت.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميانگين بازدهي بازار سرمايه از ابتداي سال تا كنون منفي 16درصد بوده و ارزش كل بازار بورس نيزخط مقاومت 300هزار ميليارد تومان را پس از كلي پايداري رها كرده و روز گذشته در محدوده 296هزار ميليارد تومان قرار گرفت. كارشناسان فروكش كردن خوشبيني حاصل از روي كار آمدن دولت يازدهم را يكي از دلايل اصلي نااميدي سهامداران بورسي عنوان مي‌كنند، ‌اين در حالي است كه بي‌برنامگي دولت در حوزه اقتصاد موجب شده تا سهامداران چشم‌انداز مثبتي براي اين بازار و در كل اقتصاد متصور نباشند.
نگاهي به عملكرد بيش از يك ساله دولت حسن روحاني نشان مي‌دهد اين دولت به صرف دستيابي به يك توافق هسته‌اي و برچيده شدن تحريم‌ها پا به عرصه اقتصاد گذاشته است و در حقيقت دولت يازدهم برنامه ديگري براي بهبود شرايط اقتصادي و بالطبع بازار سهام ندارد.
بازدهي بازار سهام تا جايي منفي شده است كه اين بازار رتبه بدترين بازار را از منظر بازدهي در مدت 9ماهه سال 93 از آن خود كرده است.
دولت يازدهم تا كنون چندين بار مردم را به سرمايه‌گذاري در بازار سهام تشويق كرده است، اما مردم به رغم سرمايه‌گذاري در اين بازار و عمل به توصيه و پيشنهاد دولت با ضرر در اين بازار رو‌به‌رو شده‌اند، در اين بين بخشي از سهامداران اين بازار را براي هميشه ترك كرده‌اند.
حقيقت آن است كه با كاهش قيمت نفت، بازار سرمايه به واهمه افتاده است كه در جريان تنظيم بودجه سال آتي فشار شديدي به بازار سرمايه از محل ماليات، ماليات بر ارزش افزوده، نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و بهره مالكانه معادن و. . . وارد بيايد كه بحق بايد اعتراف كرد سهامداران به خوبي وضعيت را درك كرده‌اند.
در اين بين وابسته كردن انتظارات سهامداران به مذاكرات سياسي و عدم‌تحقق اين انتظارات به عنوان آغاز دور جديد ريزش قيمت‌ها و شاخص بورس در كنار عواملي چون سقوط قيمت جهاني نفت، ابهامات موجود در لايحه بودجه سال آينده، نوسانات دلار و سكه، برنامه دولت براي انتشار گسترده اوراق مشاركت، سود سپرده بانكي و عدم‌حمايت جدي و عملي دولت از بورس مجموعه عواملي هستند كه اين روزها از آنها به عنوان ابهامات موجود در بازار سرمايه ياد مي‌شود.
حال بايد ديد بازارهاي موازي بازار سهام يعني بانك، ارز، سكه و طلا آيا مجالي به اين بازار جهت صيانت از سرمايه‌ها خواهند داد يا اينكه سهامداران به قصد كسب سود بيشتر به بازارهاي رقيب بازار سهام سوق پيدا خواهند كرد، البته بايد به خاطر داشت كه در اين شرايط تصميم‌هاي مثبت بودجه‌اي دولت و مجلس مي‌تواند به طور عملي پالس حمايت از بازار سرمايه را به مردم نشان دهد.
روز يك‌شنبه 21 دي شاهد ادامه تسلط جو رو به افول روزهاي گذشته بر كليت بازار بوديم؛ امري كه بار ديگر شاخص‌ها در بورس و فرابورس را با افتي ملموس مواجه ساخت، هرچند از اواسط معاملات بسياري از صف‌هاي فروش جمع‌آوري شد و در تعدادي از صنايع نيز شاهد ورود برخي از نمادها به درصدهاي مثبت بوديم كه اين امر از شيب منفي شاخص‌ها كاست. در اين معاملات فشار ملوسي بر شاخص‌ها از سوي گروه مالي، فني مهندسي، پتروشيمي، چند رشته‌اي صنعتي و فلزي وارد آمد. ديروز شاخص كل بورس با افتي 685 واحدي به 65512 واحد رسيد.
دو نماد «غشان» و «غمهرا» بيشترين افزايش قيمت و «چافست« و «فرآور» نيز بالاترين افت قيمت را تجربه كردند، همچنين «وبملت» بيشترين تأثير منفي و «خپارس» بالاترين اثر مثبت را بر شاخص گذاشت كه البته اين تأثير بسيار جزئي بوده است. در جريان معاملات روز گذشته هر گرم طلا به قيمت 101 هزار تومان معامله شد و دلار نيز در بازار آزاد در قيمت 3492‌تومان قيمت‌گذاري شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
1
0
خراب تر از دوران احمدی جونت نیست بسه زیاد هم سود کنند ملت ضرر می کنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار