کد خبر: 695926
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
حماسه16 دي اهميت و جايگاه ويژه و مهمي در تاريخ دفاع مقدس دارد و تاكنون چندين كتاب در رابطه با اين واقعه نوشته شده است.
كتاب‌هايي كه مرور و خواندن هر كدام از آنها زواياي مختلفي از آن روز را نشانمان مي‌دهد.
 
در ميان كتاب‌هاي منتشر شده نام نصرت‌الله محمود‌زاده با دو كتاب «سفر سرخ» و «حماسه هويزه» پر‌رنگ‌تر از ديگر نويسندگان مي‌درخشد. محمودزاده يكي از همراهان شهيد علم‌الهدي در هويزه بود كه پس از مجروحيت تصميم به نوشتن اتفاقاتي كه آن روز بر او و همراهانش گذشته، مي‌كند. كتاب‌هايي كه با نظر مثبت مقام‌معظم رهبري روبه‌رو مي‌شود و باعث مي‌شود تا ايشان براي يكي از كتاب‌ها مقدمه‌اي زيبا بنويسد.

كتاب سفر سرخ به شخصيت شهيد حسين علم‌الهدي و نقش او در حماسه16 دي مي‌پردازد. اين كتاب با نثري روان و لحني گيرا يكي از كتاب‌هاي موفق و خواندني حوزه دفاع مقدس به شمار مي‌آيد. سبك واقع‌گرايانه و بدون اغراق سفر سرخ باعث ارتباط باورپذيري شخصيت كتاب و ارتباط برقرار كردن مخاطبان با آن مي‌شود. كتاب تا به حال 15 بار تجديد چاپ شده و بيش از 75 هزار نسخه از آن به چاپ رسيده است.

كتاب ديگر محمودزاده حماسه هويزه نام دارد كه مجموعه خاطرات مستند محمودزاده درباره عمليات هويزه را شامل مي‌شود و تا به حال بيش از 11بار به چاپ رسيده است. اين كتاب شامل مشاهدات عيني از وقايع و رويداد‌هاي عمليات هويزه است. رهبر انقلاب در يادداشتي براي اين كتاب اينگونه مي‌نويسد: «بخشي از اين يادداشت‌ها را – كه سرگذشت شورانگيز و عاشقانه جمعي از جوانان انقلابي ما در ميدان نبرد با دشمن متجاوز است – مطالعه كردم. درسي كه اين خاطره حماسه‌‌آميز و جانگداز مي‌دهد، پيام جاودانه‌اي براي همه ملت‌ها و همه نسل‌هاست. درس مقاومت مردانه انسان‌هاي بزرگي است كه اراده پولادين و قدرت والاي بشري خود را به اراده الهي متصل ساختند و آگاهانه قدم در ميدان فداكاري نهادند و صحنه نبرد با دشمن اسلام را با خون خود رنگين ساختند.»

او در ادامه مي‌نويسد: «هويزه در آن زمان، بخشي بود كه عراقي‌ها تنها براي مانور تبليغاتي و با هدف انتقام‌گيري از مردم اين شهر به خاطر مقاومت در برابر ارتش متجاوز صدام، آن را ويران كردند. اما از آن‌جا كه قرار بود، عمليات بيت‌المقدس از چند محور انجام شود، نيروها بايد از مسير هويزه و پادگان حميد عبور مي‌كردند.»

«لحظه‌هاي آشنا» نام كتاب ديگري است كه خاطرات مربوط به شهيد حسين علم‌الهدي در آن گردآوري شده است. اين كتاب خاطرات قبل و بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس شهيد علم‌الهدي را شامل مي‌شود. در اين كتاب خاطرات خواندني از رهبر انقلاب و ديگر رزمندگان را با شهيد علم‌الهدي مي‌خوانيم. يكي از خاطرات باارزش كتاب به لحظه‌اي كه خبر شهادت دانشجويان و رزمندگان را به امام‌خميني مي‌دهند برمي‌گردد. امام بعد از شنيدن خبر شهادت اين عزيزان با چشماني اشكبار دست‌هايش را رو به آسمان بلند مي‌كند و مي‌گويد: خدايا! اين شهداي ما را قبول كن.

«گزارش به خاك هويزه» كتاب ديگري است كه به خاطرات شفاهي سرهنگ يونس شريفي مي‌پردازد. او از همكاران نزديك شهيد حسين علم‌الهدي بوده و براي اولين‌بار، ناگفته‌هاي بسياري درباره فعاليت اين شهيد در هويزه و چگونگي شهادت او را روايت كرده است. سيد قاسم ياحسيني، محقق و نويسنده كتاب «گزارش به خاك هويزه» نيز مي‌گويد: «هويزه در زمان جنگ، تنها به خاطر حماسه شهيد حسين علم‌الهدي شناخته شد. بسياري از فضاهاي جنگ هنوز دست‌نخورده‌اند كه بايد به آنها پرداخته شود. بستان در جنگ و نقش تكاوران نيروي دريايي ارتش در مقاومت خرمشهر، برخي از اين سوژه‌هايند.

«كتاب هويزه» سرخط داستان مقاومت اين شهر و شهادت چندين نفر از زاويه ديدي متفاوت است. اين داستان بر اساس مدارك و اسنادي به دست آمده توسط شهرام شفيعي نگاشته شده است.«هويزه، شهر شهيد» و «حديث حماسه‌ها» به همت اداره كل تبليغات و انتشارات وزارت ارشاد اسلامي، «روزهاي هويزه» و «تا كوچه‌هاي آسمان» به قلم سيدنظام مولاهويزه‏ و «سيب سرخي كه به من دادي» به قلم مجيد ملامحمدي كه شامل قصه‌هاي زندگي شهيد سيدحسين علم‏الهدي است كتاب‌هاي ديگري با محوريت حماسه جاودان هويزه است كه به چاپ رسيده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار