کد خبر: 693896
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۷
نرگس آبيار در اظهارنظري پيرامون اكران يا عدم اكران «خانه پدري» قبل از هر چيز تأكيد كرده بود كه فيلم را نديده است و سپس مخالفت خود را با فيلم‌هايي كه به مقدسات توهين مي‌كنند نيز اعلام كرد اما در استفاده‌اي ابزاري از سخنانش با تيتر بي‌ربط «حمايت كارگردان شيار 143 از اكران خانه پدري» منتشر شد!
حامد مظفري
نرگس آبيار در اظهارنظري پيرامون اكران يا عدم اكران «خانه پدري» قبل از هر چيز تأكيد كرده بود كه فيلم را نديده است و سپس مخالفت خود را با فيلم‌هايي كه به مقدسات توهين مي‌كنند نيز اعلام كرد اما در استفاده‌اي ابزاري از سخنانش با تيتر بي‌ربط «حمايت كارگردان شيار 143 از اكران خانه پدري» منتشر شد!
حواشي پيش آمده براي فيلم «خانه پدري» كه ماه‌هاست ادامه دارد با اعلام اكران بدون سانسور فيلم در گروه «هنر و تجربه» به اوج خود رسيد.
وقتي اعلام شد كه فيلم بدون حذف هر گونه صحنه و صرفاً با لحاظ كردن درجه سني در گروه سينمايي تازه تأسيس «هنر و تجربه» روي پرده خواهد رفت، بسياري از كارشناسان پيش‌بيني آن را كردند كه اين اقدام نه‌چندان هوشمندانه سرآغازي است بر افزودن بر دامنه حواشي؛ با اين حال متصديان گروه سينمايي «هنر و تجربه» به جاي آنكه بكوشند با سانسور نماهاي مشكل‌دار فيلم شرايط اكران آرام آن را فراهم كنند، سعي كردند با هدايت نيروهايي كه در رسانه‌هاي مختلف دارند از اين بگويند كه هر طور شده قصد دارند فيلم را بدون سانسور اكران كنند. صد البته كه كوشيدند نظرات پاره‌اي از موافقان فيلم را نيز به صورت گسترده در فضاهاي مجازي عرضه كنند بلكه درستي تصميم خود را تأييد نمايند. طبيعي بود كه اين روش حركتي «هنر و تجربه» مشكلات خاص خود را هم داشته باشد؛ مشكلاتي نظير استفاده ابزاري از سخنان يك‌سري سينماگر كه به دعوت تيم رسانه‌اي «هنر و تجربه» به اظهارنظر درباره «خانه پدري» دعوت شده بودند.
   تحريف سخنان كارگرداني كه اصلاً «خانه پدري» را نديده است
يكي از اين سينماگران نرگس آبيار است؛ كارگردان جواني كه به واسطه «شيار143» به شدت در كانون توجه است. آبيار يكي از كساني بود كه در پاسخ به تيم رسانه‌اي «هنر و تجربه» درباره اظهارنظر پيرامون اكران يا عدم اكران «خانه پدري» قبل از هر چيز تأكيد كرده بود كه فيلم را نديده است و سپس مخالفت خود را با فيلم‌هايي كه به مقدسات توهين مي‌كنند نيز اعلام كرد. آبيار در بخشي از گفته‌هاي خويش نيز به صراحت از اين گفته بود كه سينماي اجتماعي در عين بيان مشكلات نبايد مخاطب را نوميد از سينماها بيرون كند و البته كه اعتبار پروانه نمايش نبايد به راحتي زير سؤال برود.
   چرا واقعيات را وارونه جلوه مي‌دهيد؟
با اين حال آنها كه به دنبال استفاده ابزاري از آبيار بودند در تيترهايي كه منسوب به آبيار در شبكه‌هاي اجتماعي قرار دادند، كوشيدند بر جمله خبري «حمايت كارگردان فيلم شيار 143 از اكران فيلم خانه پدري» تأكيد كنند در صورتي كه آبيار نه‌تنها در گفت‌و‌‌گويش درباره اكران يا عدم اكران اين فيلم چيزي نگفته بود كه به صراحت اعلام كرد اصلاً فيلم را نديده است. عجيب‌تر اينكه آبيار بر مخالفتش با توهين به مقدسات در سينما تأكيد مي‌كند اما او كه خبر را منعكس مي‌كند از اين نمي‌گويد كه «خانه پدري» در نماهاي دردناك ابتدايي‌اش بدجوري ايراني بودن ما را كه بايد هم مقدس پنداشته شود، زير سؤال برده است. آبيار اين را هم مي‌گويد كه سينماي اجتماعي نبايد مخاطب را نوميد به خانه بفرستد اما ناقل خبر از اين نمي‌گويد كه «خانه پدري» نه در انتها كه از همان ابتدا بذر نوميدي و ناراحتي را در دل مخاطب كاشته و تا انتها نيز اين بذر را آبياري مي‌كند تا لحظه به لحظه تنفر مخاطب را نسبت به يك ايراني متشرع بيشتر كند!
اينكه آبيار از اهميت پروانه نمايش مي‌گويد هم يك معنايش مي‌تواند اين باشد كه در شوراي پروانه نمايش درباره حواشي پيرامون آثاري مشكل‌دار مانند «خانه پدري» تصميم‌گيري شود نه اينكه فيلمي پرحاشيه پروانه نمايش بگيرد و به وقت اكران كه رسيد تازه اعضاي شوراي موردنظر متوجه عواقب تصميم نسنجيده‌شان بشوند.
    بيشتر مراقب باشيد
فارغ از كيفيت يك فيلم اينكه براي حمايت از اكران آن به وارونه جلوه دادن حقايق متوسل شويم و سعي كنيم با تغيير واژگان و استفاده از تيترهاي بي‌ربط، يك نقل قول را موافق روشي نشان دهيم كه به‌واسطه اتكاي به آن روش، امكاناتي در اختيارمان قرار داده شده نه اخلاقي است، نه حرفه‌اي و نه شرعي. آنها كه مي‌خواهند بار رسانه‌اي گروه‌هاي سينمايي تازه تأسيس را به دوش بكشند، يادشان نرود كه در هيچ يك از اعصار بشري آموزه‌هاي ماكياولي كه براساس آن «هدف وسيله را توجيه مي‌كند» راهي منطقي براي رسيدن به هدفي ولو مقدس نبوده است. پس بيشتر مراقب باشيد دوستان!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار