کد خبر: 693892
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
يك سوم خانواده‌هاي ايراني بي‌فرزند يا تك فرزندند
«ايران در حال نزديك شدن به سقوط جمعيتي است»‌؛‌ اين تهديدي است كه به رغم هشدارها و مطالبه جدي رهبر انقلاب در حوزه جمعيت همچنان وجود دارد و حالا نوبت به رئيس سازمان ثبت احوال رسيده تا با استناد به اسنادي از جنس آمار و ارقام و از تريبون نماز جمعه اين هشدار را بيان كند.
زهرا چيذري
«ايران در حال نزديك شدن به سقوط جمعيتي است»‌؛‌ اين تهديدي است كه به رغم هشدارها و مطالبه جدي رهبر انقلاب در حوزه جمعيت همچنان وجود دارد و حالا نوبت به رئيس سازمان ثبت احوال رسيده تا با استناد به اسنادي از جنس آمار و ارقام و از تريبون نماز جمعه اين هشدار را بيان كند. به گفته محمد ناظمي اردكاني، خانواده ايراني نصف شده است و در حالي كه در دهه 60 هر خانواده شش نفر عضو داشت هم‌اكنون اين تعداد به سه نفر كاهش پيدا كرده است.

خانواده ايراني نصف شد

رئيس سازمان ثبت احوال كه به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران سخن مي‌گفت، با اشاره به كاهش نرخ باروري در كشور به 7. 1 درصد، چنين نرخ رشدي را در مقايسه با دو دهه افزايش جمعيت، بيانگر سقوط جمعيت دانست و تأكيد كرد: ‌شيب فعلي نشان مي‌دهد كه جمعيت در حال كاهش است، به همين دليل مقام معظم رهبري همواره هشدار دادند كه در مورد جمعيت تحليل درستي داشته باشيم. بنا به تأكيد رئيس سازمان ثبت احوال كشور، 14 درصد خانواده‌هاي ايراني فاقد فرزند هستند و 19 درصد خانواده‌ها نيز تك‌فرزند هستند، به طوري كه 33 درصد خانواده‌هاي ايراني يا فرزند ندارند يا تك‌فرزند هستند.

خروج ميليون‌ها نفر از چرخه باروري با طلاق يا تأخير در ازدواج

كاهش ازدواج و افزايش طلاق، چالش‌هايي است كه به بحث كاهش جمعيت دامن مي‌زند، به خصوص اينكه اغلب طلاق‌ها در پنج ساله نخست زندگي رخ مي‌دهد و حدود نيمي از زوج‌ها هم در همان سال اول زندگي، تلخ‌ترين حلال خود را انتخاب مي‌كنند و از هم جدا مي‌شوند. علاوه بر اين 11 ميليون و 200 هزار جوان در آستانه ازدواج هستند و كم كم دارند از چرخه باروري و فرزندآوري خارج مي‌شوند. اگر 3 ميليون زوج نابارور را هم به اين جمع اضافه كنيم، چيزي حدود 17 ميليون نفر از جامعه قادر نيستند در تغييرات جمعيتي كشور اثرگذار باشند. بنا به تأكيد ناظمي اردكاني در حال حاضر ولادت سالانه يك ميليون و 400 نفر در كشور به ثبت مي‌رسد، در حالي كه فوتي‌ها 400 هزار نفر هستند؛ 800 هزار ازدواج سالانه رخ مي‌دهد اما متأسفانه 160هزار مورد به طلاق مي‌انجامد. رئيس سازمان ثبت احوال به ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت از سوي مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: اكنون جمعيت ايران به 78 ميليون نفر رسيده است و 2ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي‌كنند.  وي كشور ايران را هجدهمين كشور پرجمعيت دنيا، دهمين كشور در آسيا و سومين كشور در منطقه دانست كه يك درصد جمعيت دنيا را در خود جاي داده است. ناظمي اردكاني افزود: در هر كيلومتر مربع ايران 46نفر ساكن هستند، در حالي كه در كشورهاي پرجمعيت در هر كيلومتر مربع 360 نفر سكونت دارند.

پنجره طلايي فعلاً باز است

با وجود تمام نگراني‌ها درباره آمار جمعيتي كشور اما هنوز هم حدود يك سوم تركيب جمعيت كشورمان جوان است. بنا به آمار رئيس سازمان ثبت احوال 31 درصد جمعيت كشورمان بين 15 تا 30 سال هستند. ناظمي‌اردكاني با استناد به اين آمار تأكيد كرد: اين وضعيت بيان‌كننده اين است كه جمعيت ما جوان است و در اصطلاح «پنجره طلايي» نامگذاري مي‌شود، اما در عين حال دير يا زود جمعيت جوان ما ميانسال و پير مي‌شود و قابليت جواني و پويايي خود را از دست مي‌دهد.  ناظمي اردكاني با تأكيد بر اين نكته كه سياست كلي جمعيت مي‌تواند راهگشاي افزايش جمعيت باشد، گفت: اين سياست‌ها 14 بند دارد كه اولين بند آن ناظر بر اين است كه جمعيت همچنان جوان بماند و نرخ باروري از 7. 1 درصد به 1. 2 درصد برسد و بند آخر آن نيز در رصد وضعيت جمعيت تأكيد دارد.
بنا به تأكيد وي، 12 بند ديگر سياست‌هاي كلي بر كيفيت جمعيت تأكيد دارد و مواردي چون حذف موانع ازدواج آسان، پايدار شدن خانواده‌ها، توسعه سبك زندگي ايراني ـ اسلامي، جاري شدن اميد به زندگي، تكريم سالمندان، توانمندسازي جمعيت در حال كار، برقراري توازن جغرافيايي جمعيت، مديريت مهاجرت، تقويت هويت ملي و تشويق خارج‌نشينان به بازگشت به كشور را شامل مي‌شود.

80 ميليون ايراني داريم، 6 ‌ميليون سيد

ناظمي اردكاني با بيان اينكه جمعيت هر كشور بايد جوان، بانشاط و پويا باشد، گفت: همه اديان در مورد افزايش جمعيت سفارش كرده‌اند به طوري كه پيامبر اسلام تأكيد مي‌كنند جوانان ازدواج كنند تا امت اسلامي افزايش پيدا كند و امام راحل نيز معتقد بود كه وسعت كشور ايران قابليت جاي دادن 200 ميليون نفر را در خود دارد. وي به ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت از سوي مقام‌معظم‌رهبري اشاره كرد و گفت: اكنون جمعيت ايران به 78 ميليون نفر رسيده است و 2 ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي‌كنند. از اين جمعيت 6 ميليون نفرشان هم سادات هستند.

كارت ملي هوشمند جايگزين كارت‌هاي ملي قديمي

ناظمي اردكاني با بيان اينكه سازمان ثبت احوال در حال مقيم‌سازي خود و فاصله گرفتن از شيوه‌هاي سنتي است، گفت: به همين منظور پنج راهبرد اساسي درنظر گرفته شده است كه مي‌توان ثبت وقايع حياتي در مهلت قانوني را از جمله اين راهبردها دانست كه هم‌اكنون 5. 8 درصد ولادت‌ها و 5. 7 درصد فوتي‌ها در مهلت قانوني به ثبت مي‌رسد.  رئيس سازمان ثبت احوال كشور ادغام اسناد هويتي مردم را ديگر راهبرد نوين‌سازي ثبت احوال دانست و گفت: براي تبديل شناسنامه قديمي به شناسنامه‌هاي مكانيزه جديد در حال تلاش هستيم و بايد بگويم كه شناسنامه‌هاي مكانيزه به صورت پايگاه‌محور صادر مي‌شوند.  وي ادامه داد: كارت ملي هوشمند جايگزين كارت‌هاي ملي قديمي مي‌شود كه اينگونه كارت‌ها غيرقابل جعل است و امكان شناسايي ايرانيان در فضاي مجازي را نيز مهيا مي‌كند.  ناظمي اردكاني در مورد شبكه استعلام هويتي گفت:‌هم‌اكنون شبكه استعلام هويتي برنامه‌ريزي شده و داراي 100 هزار پايگاه از 140 هزار نقطه قابل استعلام است.

وي براي توسعه شبكه استعلام از شهروندان درخواست كرد تا آخرين تغييرات كدپستي خود را به اطلاع ثبت‌احوال برسانند. رئيس سازمان ثبت احوال كشور در مورد راهبرد چهارم سازمان گفت: خدمات ثبت احوال را با تسهيلات بالا ارائه مي‌دهيم به طوري كه اكنون اسناد فيزيكي به الكترونيكي تبديل شده و هر فرد مي‌تواند در هر نقطه‌اي از كشور به پايگاه ثبت احوال مراجعه و خدمات لازم را دريافت كند و بايد تأكيد كنم كه ديگر نيازي به حضور در پايگاه ثبت احوال زادگاه افراد نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
0
2
سلام به همه
آقا شما بگین وقتی من کار ندارم چطوری ازدواج بکنم بزارم بچه گیرم بیاید با این اوضاع خراب اقتصادی
شما مشکل کار من درست کنید من به جای یه بچه15تا بچه میارم
لطفا سر دبیراول فکر کنید بعدا گزارش تهیه کنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار