کد خبر: 693400
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
سردار باقرزاده:
زمین پیشنهادی میراث فرهنگی در نقطه کور میدان و در حاشیه بنا قرار گرفته است در حالی که شهیدان قهرمان فضیلت‌های انسانی همواره در وسط میدان بوده‌اند. چگونه است که امروز می‌خواهیم شهدا به حاشیه میدان بروند.
جوان آنلاین: سردار باقر زاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در خصوص مسائل پیرامون دفن شهدا در یزد و مخالفت میراث فرهنگی این شهر، گفت: استدلال اول میراث فرهنگی یزد مبنی بر اینکه در اماکن تاریخی اموات را دفن نمی‌کنند، از پایه و اساس اشکال اساسی دارد. اولا خبری که میراث به عنوان قانون مطرح کرده مصوبه است که در زمان طاغوت انجام شده و الزام‌آور نیست. ثانیا با فرض اینکه الزام‌آور باشد در مورد شهدا مصداق پیدا نمی‌کند.

سردار باقر‌زاده در همین خصوص افزود: شاهد مثال قبرستان تخت فولاد اصفهان است که در حال حاضر به عنوان یک اثر تاریخی شناخته شده است اما در بعضی مواقع علما و شهدا در آن دفن شده‌اند و لذا استثنائاتی همواره وجود دارد.

وی افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که بر اساس اظهار‌نظر میراث فرهنگی چنانچه در حریم بنای تاریخی امیر‌چخماق شهدا خاکسپاری شوند این سازمان موفق نخواهد شد تا نسبت به ثبت جهانی این اثر در یونسکو اقدام کند.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ادامه داد: این ادعا از چند جهت محل خدشه قرار دارد. چنانچه ما بپذیریم که حریم این بنا حدود اربعه آن تلقی می‌شود طبعا نقطه پیشنهادی میراث فرهنگی یزد در ضلع جنوب شرقی بنا نیز از این حکم مستثنی نخواهد بود.

وی اظهار داشت: سوال اینجاست که چگونه میراث فرهنگی قطعه شمالی را به عنوان یک مانع بزرگ در راه ثبت تاریخی اثر در یونسکو می‌داند اما ضلع جنوب شرقی آن را از این قاعده مستثنی می‌کند؟

سردار باقر‌زاده گفت: اینجانب با قصد همکاری با میراث فرهنگی از ابتدا تلاش کردم همه موانع مربوط به ثبت جهانی این سازه تاریخی را برطرف نمایم اما متاسفانه در عمل مشاهده کردیم دوستان با ما صداقت لازم را نداشتند.

وی گفت: در حال حاضر زمین پیشنهادی میراث فرهنگی چندین نفر معارض دارد که حاضر به فروش زمین نمی‌باشند. علاوه بر آن این زمین فاقد فضای کافی مانوری برای برگزاری مراسم و اجتماعات بزرگ می‌باشد.

سردار باقر‌زاده افزود: زمین پیشنهادی میراث فرهنگی در نقطه کور میدان و در حاشیه بنا قرار گرفته است در حالی که شهیدان قهرمان فضیلت‌های انسانی همواره در وسط میدان بوده‌اند. چگونه است که امروز می‌خواهیم شهدا به حاشیه میدان بروند.

وی بیان داشت: بر اساس نقل قول یکی از اعضای میراث فرهنگی یزد که مدت 8 سال مدیریت آنجا را برعهده داشته است نقطه پیشنهادی کمیته جستجوی مفقودین به عنوان عرصه میراث فرهنگی تلقی نمی‌شود بلکه عمده مستحدثات در پشت بنا (شامل بازار‌چه و ...) به عنوان اثر تاریخی شناخته شده است و یونسکو بر روی آن تمرکز کرده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر بر پیشنهادات میراث فرهنگی یزد تاکید بر ساخت یک بنا در کنار این اثر تاریخی است که این امر منافی دستورالعمل‌های میراث فرهنگی در مورد حفظ این بنا می‌باشد اما کمیته مفقودین صرفا در نقطه پیشنهادی خود تاکید بر ساخت عدم بنای مرتفع و تنها ایجاد یک سکو که هیچگونه تعارضی با سازه تاریخی ندارد کرده است.

سردار باقر‌زاده اظهار داشت: بنابراین با توجه به وجود موانع فراوان برای دفن شهیدان در جنوب شرقی بنا و از سویی عدم موانع قانونی و شرعی در عرصه اصل میدان وجود ندارد.

وی همچنین گفت: با توجه به موافقت شورای شهر یزد و درخواست قاطبه مردم و جوانان شهر سزاوار است که شهیدان در نقطه پیشنهادی کمیته جستجوی مفقودین به خاک سپرده شوند.

وی در پایان اظهار داشت:نظر چند تن از علما، بزرگان و مسئولین شهر نیز بر همین نقطه پیشنهادی می‌باشد.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
0
0
ببخشید
...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
2
2
حالا من می گویم اینکار طاغوت است که حتی نمی تواند جسد شهدای گمنام را هم ببیند !
عبد الله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
4
2
مخالفت با دفن پيكر مطهر شهدا نفاق آن مسئول را نشان مي دهد . اصلا فرض كنيم ثبت تاريخي هم نشود مگر اين هايي كه ثبت تاريخي شده چه فايده اي داشته براي ملت ايران داشته است ؟! ضمنا وقتي كه آن شهيد خود را در معرض خطز دشمن بعثي قرار داد ، اين محاسبات كثيف دنيايي را نداشت اما اكنون براي دفن جنازه اش بايد اينچنين ناز بكنند !!!
بهمن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
3
2
ان مسئولینی که با شهدای عزیز مشکل دارند از گوششان بگیرید بیندازید بیرون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
2
4
من بارها در کامنت ها نوشتم که اون شخص مسوولی که در سال 92 بعد از رسیدن به مقام همش به دیدار خانواده شهدا میره و حجه الاسلام شهیدی هم اونو همراهی میکنه هدفش جمع اوری رای برای سال 96 هست و اعتقد واقعی به شهدا نداره دلیلمم اینه که همین شخص به افراد ضد شهدا در سراسر کشور پست و مقام داده. ای جوان انلاین برید به خانواده شهدا بگید اجازه ملاقات به این شخص ندهند مگر در صورت عزل جریان تجدیدنظر طلب ضد ارزشی.جا اقای شهیدی بودم در اعتراض به کارای این شخص استعفا میدادم نه اینکه همراهیش کنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار