کد خبر: 693372
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
سرلشگر التهامی در دوران «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر رئیس سازمان نظارت اداری بود و در دوران «عدلی منصور» رییس‌جمهوری موقت این کشور به جانشینی «رافت شحاته» رئیس سرویس اطلاعات دوران «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری معزول منصوب شد.
تسنیم: رئیس‌جمهوری مصر در اقدامی غیر منتظره «محمد فرید التهامی» رئیس سرویس اطلاعات این کشور را پس از بازگشت از عربستان عزل و «خالد فوزی» را به جانشینی وی منصوب کرد.

به گزارش «رای الیوم»، گزارش‌های موثق رسانه‌ای از صدور حکم ریاست‌جمهوری مصر مبنی بر عزل ژنرال محمد فرید التهامی، رئیس سرویس اطلاعات این کشور و انتصاب سرلشگر خالد فوزی به جانشینی وی در این سمت حکایت دارد.

عزل التهامی در این برهه حساس سوالات عدیده‌ای را مطرح می‌کند، از جمله اینکه آیا افشاگری‌های اخیری که دنیا را پر کرده و مردم را سرگرم ساخته است، دلیل شتاب در اخراج وی بوده است؟ یا اینکه درگیری امنیتی پنهان بین ارگان‌های دولتی در جریان است؟

سرلشگر «سامح سیف الیزل» کارشناس استراتژی نزدیک به سرویس‌های امنیتی، عصر شنبه در گفت‌وگویی در این‌باره تصریح کرد دلایل استعفای التهامی به اسباب سلامتی و جسمانی وی برمی‌گردد که در این چارچوب از 2 ماه پیش سفرهایی را به خارج انجام می‌دهد.

سرلشگر الیزل در این گفت‌وگو ضمن تمجید از التهامی به دلیل نقش‌آفرینی در عرصه ملی در زمان حضورش در ریاست سرویس اطلاعات این کشور، همچنین خالد فوزی، رئیس جدید این سازمان را ستود و او را «کارآمدترین افسر اطلاعاتی» خواند.

در این میان، منابعی در گفت‌وگو با «رای الیوم» استعفای التهامی به دلایل جسمانی را با توجه به سفر چند روز پیش وی به عربستان سعودی، رد کردند. وی در این سفر با ولیعهد، وزیر دفاع و مدیر سازمان اطلاعات عربستان سعودی دیدار کرد.

گفتنی است سرلشگر التهامی در دوران «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر رئیس سازمان نظارت اداری بود و در دوران «عدلی منصور» رییس‌جمهوری موقت این کشور به جانشینی «رافت شحاته» رئیس سرویس اطلاعات دوران «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری معزول منصوب شد.

به نظر می‌رسد دلایل عزل ناگهانی التهامی فوری باشد بویژه در این زمان که بسیاری- از جمله «محمد حسنین هیکل» نویسنده سرشناس- از السیسی خواسته‌اند تغییراتی در نظام خود صورت دهد، آیا برکناری التهامی پاسخ السیسی به نصیحت استاد هیکل است؟ یا دلایل دیگری در پشت این عزل وجود دارد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار