کد خبر: 693230
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه براساس ضوابط جدید واردات هواپیما با عمر بیش از ۱۵ سال ممنوع شد، گفت: از این پس به ایرلاین‌هایی که هواپیماهای اجاره‌ای داشته باشند، مجوز پرواز نمی‌دهیم.
مهر: عباس آخوندی در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تاسیس ایرلاین‌ها اظهار داشت: می‌دانیم این صنعت با توجه به ماهیت فناوری جهانی به بازارهای بین المللی وابسته است و بیشترین تاسیس را از تغییرات می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه از زمان پیروزی انقلاب تاکنون صنعت هوانوردی ما تحریم است، بیان کرد: اما وجود تحریم‌ها دلیلی نمی‌شود تا در جهت افزایش بهره‌وری گام برنداریم و باید توجه کنیم که مسئولیت ما در این صنعت چیست.

وزیر راه و شهرسازی، اولین موضوع را راهبری صنعت دانست و افزود: این صنعت دچار گسست‌های جدی شده است، زیرا زمانی سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور یکی بودند و ایران‌ایر هم در ادامه این سازمان‌ها حرکت می کرد اما ناگهان هر سه این سازمان‌ها از هم جدا شدند.

آخوندی با اشاره به اینکه با خصوصی سازی موافق هستم، ادامه داد: اما نحوه خصوصی سازی باید به درستی اجرا شود تا دچار مشکلات فعلی نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه اولین خواسته ایرلاین‌ها هم تقویت سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: تفرق در سازمان هواپیمایی موجب تفرق در صنعت هوایی کشور شده و مشکل ما موضوع اصلاح ساختار صنعت هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نحوه خصوصی‌سازی موجب عقب‌گرد صنعت هوایی شده است، تصریح کرد: وقتی در خصوص یک صنعت بحث می‌کنیم باید قواعد بازی را هم رعایت کنیم، بنابراین بخش خصوصی باید توجه داشته باشد که سود خود را از محل سوبسید دولتی محاسبه نکند.

آخوندی با اشاره به اینکه باید برای مردم هم توضیح داده شود که اگر خدمات صنعت هوانوردی تراز اول را می‌خواهند باید هزینه آن را نیز بپردازند، گفت: متاسفانه شرکت‌های خصوصی ما در بدو تولد پیر متولد شده‌اند و ۱۸ ایرلاین کشور میانگین عمر هواپیماهایشان ۲۲.۵ سال است.

وی تصریح کرد: می‌دانیم که خرید هواپیماهای نو هزینه مالی زیادی دارد و سهم آن در نرخ بلیت متفاوت است، اما باید یک ارزیابی واقعی از حضور ۱۵ سال گذشته در صنعت هوایی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه در سال‌های گذشته شوراهای عالی و جلسات سیاست‌گذاری در وزارت راه تشکیل نمی‌شد، بیان کرد: چند راهکار را برای اصلاح ساختار صنعت هوایی مدنظر قرار داده‌ایم.

آخوندی افزود: اول اینکه ایرلاین‌ها با چه سرویسی می خواهند خدمات دهی کنند و حداقل سرمایه آنها مشخص باشد، به همین جهت از این پس به ایرلاین‌هایی که هواپیماهای اجاره‌ای داشته باشند، مجوز پرواز نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: دستورالعمل صدور مجوز را به طور کلی بازنگری کرده‌ایم و ایرلاین های موجود هم باید خود را به حداقل سرمایه برسانند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت حداکثر موارد فنی و سرمایه ای در پروانه های بهره برداری پروازها، افزود: موضوع مهم دیگر این است که مدیران باید صلاحیت فنی داشته باشند، همچنین سن ورود ناوگان حداکثر ۱۵ سال تعیین شده است در صورتی که قبلا تا ۴۰ سال تعیین شده بود.

آخوندی با اشاره به اینکه دستورالعمل مدیریت یکپارچه فرودگاهی به زودی تصویب می‌شود، بیان کرد: حقوق مسافر در راستای حقوق شهروندی در صدر کارهای ما قرار دارد و در این راستا هم آئین‌نامه‌ای در حال تدوین است که به زودی رونمایی می شود.

وی به حمایت از نوسازی ناوگان اشاره کرد و افزود: به مجلس پیشنهاد دادیم تا تمام شرکت‌ها در انواع شقوق حمل و نقل از تسهیلات ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنند، همچنین دولت در موارد بهره‌برداری نهایی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تضمین می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرکت ایران‌ایر ۱۴ موتور هواپیما را به شرکت‌های خارجی برای تعمیر فرستاده است، ادامه داد: تاکنون ۷ موتور به ایران بازگشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار