کد خبر: 693153
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
هادي محمدي
از شش ماه قبل كه داعش برخي مناطق عراق را با هدايت غربي و تباني با بازيگران محلي به اشغال در آورد، يك رويكرد جديد امريكايي براي مديريت هوشمند تحولات سوريه و عراق نيز با عنوان ائتلاف غربي مبارزه با داعش شكل گرفت. شرايط مطلوب از نگاه مقامات نظامي و سياسي امريكا، اين بود كه پروژه داعش در عراق بيش از 10 سال طول خواهد كشيد و در سوريه هم، امريكا بايد يك جريان معتدل را براي مقابله با داعش ساماندهي كند كه زودتر از يك سال به ثمر نخواهد نشست.
اوضاع در اين شش ماه آنچنان كه امريكا مي‌خواست به پيش نرفت و در عراق با فراخوان بسيج مردمي از سوي مرجعيت و ساماندهي يگان‌هاي مردمي و عشايري، ضربات تعيين‌كننده‌اي به داعش وارد شد، به نحوي كه تنها در دو استان نينوا و الانبار، بايد باقيمانده‌هاي داعش سركوب و متواري شوند. اين روند براي امريكايي‌ها مطلوب نيست و حتي ژنرال‌هاي امريكايي عنوان كرده‌اند كه نبايد تشكل‌هاي مردمي در جنگ با داعش فعال شوند كه براي مقامات عراقي بسيار مضحك نشان داده است. در سوريه هم كميته‌هاي محلي كرد و به ويژه در مناطق حسكه، ديرالزور و عين‌العرب، ستاره بخت داعش را با شكست رو به رو كردند و تصوير عمومي در عراق و سوريه آنچنان نشان مي‌دهد كه داعش از چارچوب محاسبات راهبردي امريكا در حال خارج شدن است و ديگر آنچنان روي آن نمي‌توانند حساب كنند و بنا به توصيه‌هاي ترك‌ها و سعودي‌ها، جبهه النصره را بايد در دستور كار خود قرار دهند كه اكنون در مناطق مهمي در سوريه فعال است. مقامات امريكايي نمي‌خواهند اين شكست راهبردي را بپذيرند و دست به هر كاري مي‌زنند تا در مسير و روند فعلي در عراق و سوريه كارشكني نمايند.
در سوريه، هيئت‌هاي زياد و مكرر به قامشلي و حسكه اعزام مي‌كنند و جريان كردي در اين منطقه را تشويق مي‌كنند تا به جاي پ.ك.ك و اوجالان با مسعود بارزاني و حكومت اقليم كردي در عراق مرتبط شوند و كمك‌هاي خود را به آنها، مشروط به فعاليت كردها عليه نظام سياسي سوريه كرده‌اند كه در چند ماه گذشته بي‌نتيجه مانده است.
در عراق با خباثت بيشتري عمل مي‌كنند و در اجراي قراردادهاي تسليحاتي با دولت مركزي عراق، مهمات فاسد و امكانات غيرقابل استفاده به ارتش عراق تحويل مي‌دهند تا در روندهاي جنگي اختلال ايجاد كنند. در آخرين مورد از اينگونه رفتارها، يكهزار گلوله توپ غيرقابل استفاده در محموله‌هاي تحويلي به ارتش عراق پيدا شده تا امكانات زرهي آنها ناكارآمد ظاهر شوند.  در كنار پرتاب مهمات و تسليحات از هوا براي داعش در هفته‌ گذشته، از طريق فرودگاه‌هايي كه دراختيار داعش در عراق است، براي آنها به وسيله هواپيما‌هاي باري، سلاح و مهمات ارسال كرده‌اند. يك اقدام جديد ائتلاف داعش اين است كه به جاي عمليات هماهنگ با ارتش عراق در مناطق عملياتي، تلاش‌هاي خود را با پيشمرگه‌ و نيروهاي اقليم كردي هماهنگ مي‌كنند تا پيروزي‌هاي ارتش عراق و نيروها و يگان‌هاي مردمي آن منحصر به فرد نباشد و پيروزي‌هايي براي آنها در منطقه سنجار و روستاهاي غرب موصل و شمال غربي موصل حاصل گردد.  بديهي است كه امريكايي‌ها، روندهاي دلخواه و مطلوبي را در عراق و سوريه مدنظر داشته و دنبال مي‌كنند تا روند اين تحولات از كنترل و مديريت آنها خارج نشوند يا نتايج به دست آمده در عراق و سوريه از حيطه حضور آنها نير خارج نباشند.  رخداد عظيم اربعين حسيني و ارائه توانمندي مقتدرانه امنيتي پليس و ارتش و نيروهاي مردمي عراق نشان داد كه از اين پس اين نيروها با شتاب و گستردگي بيشتر در صحنه نابودي تروريسم داعش حاضر خواهند بود كه عملاً ابزار استراتژيك غرب را براي مداخله‌گري و اثرگذاري، ناكارآمد خواهند كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار