کد خبر: 693130
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
ناديده انگاشتن توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي ملي در عرصه‌هاي مختلف صنعتي و دفاعي اين روز‌ها به تكيه‌كلام جرياني تبديل شده است كه شعارهاي خود را ذيل تابلوي اعتدالگرايي و اصلاح‌طلبي مطرح مي‌كنند.
عباس حاجي‌نجاري
ناديده انگاشتن توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي ملي در عرصه‌هاي مختلف صنعتي و دفاعي اين روز‌ها به تكيه‌كلام جرياني تبديل شده است كه شعارهاي خود را ذيل تابلوي اعتدالگرايي و اصلاح‌طلبي مطرح مي‌كنند.

 پس از اينكه ماه گذشته مشاور محترم رئيس‌جمهور گفته بود كه در هيچ صنعتي به غير از آبگوشت بُزباش و قورمه‌سبزي قدرت رقابتي نداريم، هفته گذشته در سالن فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران، در ميزگردي با عنوان «بررسي 10 سال مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي1+5 »كه توسط انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ادبيات برگزار شد، توسط سخنرانان نشست عملاً تمامي دستاوردهاي علمي كشور در عرصه هسته‌اي زير سؤال مي‌رود و دست زدن‌ها و تأييدهاي پشت سر هم حضار هم نشان داد كه حرف‌هاي سخنرانان باب ميل گردانندگان اين تشكل «‌اصلاح‌طلب‌» دانشجويي است.

 احمد شيرزاد، نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم در اين نشست با اين ادعا كه هركسي در هر دوره‌اي كه تصميم گرفته ايران را به سمت هسته‌اي شدن پيش ببرد اشتباه كرده، گفت: از اين چاه (صنعت هسته‌اي) آبي درنمي‌آيد، مگر اينكه براي برخي افراد ناني درآيد. او افزود: از سال 82 تاكنون دريغ از يك ليوان آب براي كشور. شيرزاد در ادامه با زير سؤال بردن پيشرفت‌هاي هسته‌اي كشورمان گفت: در زمينه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران نه منابع اوليه دارد و نه احاطه به علوم آن را. او در عين حال در پايان سخنانش با اذعان به دست يافتن ايران به فناوري هسته‌اي توصيه به تسليم در برابر زياده‌خواهي‌هاي غرب داشته و مي‌گويد: هم‌اكنون فناوري هسته‌اي را به دست آورده و علم آن را ياد گرفته‌ايم، پس فرقي نمي‌كند كه چه تعداد دستگاه سانتريفيوژ در كشور داشته باشيم.

البته آقاي شيرزاد در مجلس ششم و در حالي كه امريكا و اسرائيل اصرار داشتند كه جمهوري اسلامي فعاليت‌هاي گسترده هسته‌اي خود را به آژانس گزارش نكرده است، پشت تريبون رفت و اعلام كرد 19 سال است كه به دنيا درباره برنامه هسته‌اي خود دروغ گفته‌ايم. اظهارات اسرائيل‌پسند وي به اندازه‌اي تعجب‌آور بود كه رئيس وقت مجلس به وي اجازه نشستن در صندلي خود را نداد و گفت: «در جايگاه بايست و درباره اظهارات خود جواب بده... . من در همه مدت مسئوليتم سابقه نداشته به نماينده‌اي درباره نطقش اعتراض كنم ولي اين حرف‌هايي كه شما (شيرزاد) زديد همان حرف‌هايي است كه مرتب راديو اسرائيل مي‌گويد.

 اظهارات شيرزاد و ديگر سخنرانان اين نشست نه به دليل اهميت اين افراد، بلكه از آن جهت اهميت دارد كه در حساس‌ترين فراز‌هاي مذاكرات هسته‌اي كه تيم مذاكره كننده دولت يازدهم در حال مذاكره با گروه 1+5 براي تثبيت حقوق هسته‌اي ايران است، در پوشش حمايت از دولت عملاً تمامي دستاوردها را زير سؤال برده و البته براي اتهامات بيگانگان نيز مستند‌سازي مي‌كنند. 

در مورد مواضع اينگونه عناصر مرتبط با اين جريان فكري كه متأسفانه كم هم نيستند نكاتي قابل ذكر است.
1-  حفظ يكپارچگي داخلي بايد همواره به عنوان يك اصل حاكم در تمامي رفتارهاي معطوف به مذاكرات هسته‌اي مورد توجه همگان باشد. تلاش دشمن بر هم زدن اين يكپارچگي بوده و مي‌خواهد در جامعه دوقطبي مخالف – موافق مذاكره به وجود آورد. بايد به گونه‌اي عمل شود كه خطوط ترسيم شده در موضوع هسته‌اي براي مذاكرات، خطوط قرمز براي تأمين منافع ملي بيان شود و اين پيام به دنيا و گروه 1 + 5 رسانده شود كه در ايران بر روي اين خطوط قرمز، ميان مردم و نظام، قواي سه‌گانه، دولت و رهبري و همه جريان‌هاي سياسي اتفاق نظر وجود دارد. طرح اينگونه مواضع در نشست‌هايي كه متأسفانه از حمايت نهادهاي رسمي دانشگاهي نيز برخوردار است، نتيجه‌اي جز تضعيف عقبه راهبردي نظام و زمينه‌سازي براي دوقطبي مورد نظر غرب ندارد.

2 -  تحقير اينگونه دستاوردهاي هسته‌اي ايران و هيچ‌انگاري آن در حالي صورت مي‌گيرد كه رئيس‌جمهور امريكا هنوز در حسرت باز كردن پيچ ومهره‌هاي هسته‌اي ايران به سر مي‌برد و نمايندگان كنگره اين كشور نيز تلاش دارند تا ضرورت تعطيلي غني‌سازي اورانيوم در ايران را در بودجه پيشنهادي سال 2015اين كشور بگنجانند.

3 - دشمنان تلاش دارند هدف اصلي جمهوري اسلامي در برنامه هسته‌اي را دست‌يابي به سلاح هسته‌اي معرفي كنند و از اين طريق، فشارهاي خود بر ايران را توجيه نمايند و اين در حال است كه هدف اصلي ايران در اين عرصه تكميل فرآيند فناوري هسته‌اي به عنوان يكي از حلقه‌هاي اصلي پيشرفت علمي و رسيدن به اهداف مورد نظر در چشم انداز 20 ساله است.

 4- دانش و فناوري‌هاي هسته‌اي و به تبع آن توليد انرژي هسته‌اي، به عنوان يكي از عرصه‌هاي علمي نقش بسيار مهمي در پيشرفت كشور دارد و در آينده، از عوامل بسيار مهم در استحكام ساخت دروني قدرت جمهوري اسلامي خواهد بود و به همين دليل يكي از تلاش‌هاي اصلي گردانندگان دانشگاه‌ها ومجموعه‌هاي علمي كشور بايد تبيين آن براي نسل جوان كشور و ايجاد انگيزه در جوانان ودانشجويان براي تكميل حلقه‌هاي باقي مانده آن باشد، نه آنكه به گونه‌اي همچون سرابي باطل معرفي شود كه كسي را انگيزه رفتن به سوي آن نباشد

5. عرصه مذاكرات هسته‌اي اين روزها به خط مقدم تقابل نظام سلطه با نظام اسلامي تبديل شده وانتظار دولتمردان در حمايت همه رسانه‌ها وعناصر تأثير گذار در كشور از مذاكرات (البته مشروط به رعايت خطوط قرمز نظام) انتظار به حقي است، اما جاي اين سؤال باقي است كه چرا در شرايطي كه هرگونه نقد منطقي نسبت به روند مذاكرات با «‌انگ دلواپسي» محكوم مي‌شود، نسبت به اينگونه ساختارشكني‌ها و زير سؤال بردن تلاش‌هاي دو دهه گذشته كه محصول تلاش همه دولت‌هاست و از سوي اين مدعيان اصلاح‌طلبي و اعتدال گرايي مطرح مي‌شود، سكوت اختيار مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار