کد خبر: 692923
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار "مولوت چاوش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه با اشاره به معضلات بین‌المللی و به خصوص مسائل جهان اسلام، گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو کشور مهم اسلامی هستند و در مقطعی که جهان اسلام با چالش‌های زیادی روبروست، ایجاب می‌کند مقامات تهران و آنکارا رایزنی‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشند.
تسنیم: معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات گروه‌های تروریستی باعث شده تا دشمنان فرصتی برای اسلام‌هراسی پیدا کنند، گفت: باید با تدابیر کشورهای اسلامی به این مسائل و مشکلات خاتمه داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار "مولوت چاوش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه با اشاره به معضلات بین‌المللی و به خصوص مسائل جهان اسلام، گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو کشور مهم اسلامی هستند و در مقطعی که جهان اسلام با چالش‌های زیادی روبروست، ایجاب می‌کند مقامات تهران و آنکارا رایزنی‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

وی افزود: اقدامات گروه‌های تروریستی در منطقه هم منجر به ارائه چهره نامطلوبی از اسلام شده و هم باعث گردیده دشمنان فرصتی برای ترویج اسلام هراسی پیدا کنند که باید با تدابیر کشورهای اسلامی به این مسائل و مشکلات خاتمه داده شود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین مسائل و موضوعات مربوط به مناسبات دو جانبه ایران و ترکیه را پر اهمیت دانست و بر لزوم تصمیم‌گیری جدی و سرعت بخشیدن به رفع موانع در جهت تحقق اهداف تعیین شده در روابط دو کشور تأکید کرد.

جهانگیری تأکید کرد: در سفر آقای اردوغان به تهران و سفر حجت‌الاسلام روحانی به آنکارا توافقات خوبی میان دو کشور امضا و مطالب مهمی درباره روابط دو جانبه مطرح شد که اجرای این توافقات، پیگیری جدی از سوی دو کشور را می‌طلبد.

وی همچنین با اشاره به روند رو به کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور در سال‌های اخیر، خاطر نشان کرد: در مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور، توافقی مبنی بر ارتقاء حجم مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلار در سال 2015 صورت گرفت که به نظر می‌رسد این رقم قابل دسترسی است، اما لازمه آن این است که با سرعت، موانع پیش رو را از میان برداریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط با ترکیه از اهمیت فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، بر لزوم برداشتن گام‌های اساسی در جهت ارتقاء روابط اقتصادی و همچنین تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد و افزود: تشکیل این کمیسیون می‌تواند گام مهمی در جهت رفع موانع و گسترش روابط تجاری فی مابین باشد.

همچنین "مولوت چاوش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات مفید و سازنده خود با وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: در مصاحبه مطبوعاتی مشترک امروز، پیام‌های مثبتی در ارتباط با روابط دو جانبه و اراده ترکیه در خصوص مسائل منطقه‌ و بحران موجود مطرح شد که امیدوارم این پیام‌ها نتایج خوبی در بر داشته باشد.

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت جدید در ایران رفت و آمدها و مراودات میان تهران و آنکارا جدی‌تر و واقع‌بینانه تر شده و امیدوارم این روند روبه رشد در سال 2015 نیز ادامه پیدا کند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین از تصمیم رئیس‌جمهور این کشور برای سفر به ایران درسال 2015 میلادی خبر داد و خواستار برنامه‌ریزی برای فراهم شدن مقدمات جهت تدوین و امضای موافقت‌نامه‌های تجاری و اقتصادی بیشتر میان دو کشور شد.

"چاوش اوغلو" با بیان اینکه دو کشور ممکن است در برخی موارد دیدگاه متفاوتی داشته باشند، تصریح کرد: با این حال اهداف دو کشور در خصوص مسائل و موضوعات بین‌المللی مشابه است و نگاه مشترکی نسبت به اتفاقات منطقه دارند.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی تحولات منطقه‌ای تأثیر مستقیمی بر حجم مبادلات تجاری دو کشور گذاشته که لازم است نسبت به رفع موانع و توسعه تجارت میان ایران و ترکیه تلاش کنیم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین از آمادگی شرکت‌های ترکیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران و همکاری مشترک در زمینه گردشگری خبر داد و خواستار حذف بروکراسی و برخی مقررات دست و پاگیر پیش روی سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ترکیه برای فعالیت در ایران شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار