کد خبر: 692903
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
رئيس سازمان حج و زيارت:
راهپيمايي اربعين حماسه بزرگي بود كه آثار عظيمي برجا گذاشت. پس از تجاوزهاي داعش به عراق به‌رغم پيروزي‌هاي مردم عراق، بايد يك پاسخ قاطع به اين گروه تروريستي داده مي‌شد و اين حركت و همايش عظيم سيلي محكمي بر صورت آنها بود كه نه تنها شيعيان بلكه اهل تسنن و حتي اقليت‌هاي مذهبي نيز در آن شركت داشتند.
محمد صادق عابديني
راهپيمايي اربعين حماسه بزرگي بود كه آثار عظيمي برجا گذاشت. پس از تجاوزهاي داعش به عراق به‌رغم پيروزي‌هاي مردم عراق، بايد يك پاسخ قاطع به اين گروه تروريستي داده مي‌شد و اين حركت و همايش عظيم سيلي محكمي بر صورت آنها بود كه نه تنها شيعيان بلكه اهل تسنن و حتي اقليت‌هاي مذهبي نيز در آن شركت داشتند.
  سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت روز گذشته در ارائه گزارش اقدامات ستاد اربعين در جمع خبرنگاران گفت: 16 هزار زائر از صبح امروز (چهارشنبه) از مرزهاي چزابه و شلمچه وارد كشور شده‌اند و با توجه به كاسته شدن از حجم عظيم جمعيت مأموريت قرارگاه‌هاي اربعين در اين دو مرز امروز به پايان مي‌رسد اما قرارگاه اميرالمومنين (ع) در مرز مهران امروز و فردا نيز آماده ارائه خدمات به زائران است و در صورت ادامه موج جمعيت مأموريت اين قرارگاه تا روز جمعه ادامه مي‌يابد.
  همايشي عظيم كه به دنيا پيام صلح داد
اوحدي پيام اين همايش عظيم انساني به دنيا را پيام صلح دانست و گفت: در چند سال اخير اقدامات فراواني در دنيا در رابطه با اسلام‌هراسي انجام شد تا چهره‌اي خشن از شيعيان و مسلمانان به دنيا نشان داده شود، اما جهان دراربعين مشاهده كرد كه 20 ميليون جمعيت با پاي پياده و در عين صلح و آرامش و مظلوميت در اين مانور عظيم حضور يافت، به گونه‌اي كه زنجيره انساني متصلي از نجف تا داخل شهر كربلا مشاهده مي‌شد.  وي خاطرنشان كرد: اين همايش پيامي نيز براي مردم عراق داشت كه بدانند يك پشتوانه عظيم و ميليوني در برابر داعش دارند. اين حركت نشان داد كه مردم ما و ساير مسلمانان و شيعيان براي امام حسين (ع) از هيچ كاري دريغ نمي‌كنند و در كشور ما مردم همين كه متوجه شدند مقام معظم رهبري گوشه چشمي به اربعين امسال دارند، قريب به يك و نيم ميليون نفر راهي مرزها شدند.  رئيس سازمان حج و ز‌يارت افزود: فرهنگ اربعين به ويژه در استان‌هاي خوزستان و ايلام جاي خود را باز كرد و اربعين به عنوان يكي از مناسبت‌هاي مهم و عظيم و قابل اهميت در ميان مناسبت‌هاي ملي و مذهبي ما تثبيت شد. نگاه ما آن است كه از همين امروز بايد براي اربعين سال بعد برنامه‌ريزي و آسيب‌شناسي كرد.
  پيش‌بيني دو برابري جمعيت در سال آينده
اوحدي در ادامه مهم‌ترين آسيب‌هاي موجود در اين عرصه را نبود زير ساخت‌هاي لازم برشمرد و گفت: اصلي‌ترين و مهم‌ترين اقدام ما در اين زمينه ايجاد زيرساخت‌هاي لازم در مسير منتهي به مرزها است. جاده‌هاي ما از ايمني خوبي برخوردار نيست روشنايي مرزها، توسعه مبادي مرزي، توسعه گيت‌هاي گذرنامه و... از جمله مواردي است كه مي‌بايست در اسرع وقت پيگيري شود.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور خاطرنشان كرد: بركت اين فرهنگ يقيناً در سبك زندگي ما مؤثر خواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود در سال آينده حداقل دو برابر جمعيت امسال در راهپيمايي اربعين حضور يابند.
   24 فوتي در مراسم اربعين
وي در رابطه با آمار فوتي‌ها و سرانجام حادثه‌ديدگان تصادفات عراق تصريح كرد: در مجموع ايام اربعين 24 فوتي داشته‌ايم كه اجساد آنها به كشور بازگردانده شده، 21 نفر از حادثه‌ديدگان در تصادفات عراق نيز به بيمارستان سوسنگرد انتقال داده شده‌اند كه 11 نفر از آنها از اتباع خارجي بوده‌اند. تمام اين زائران تحت پوشش بيمه قرار دارند.  وي درباره سومين مصوبه صحبت شده گفت: هر جا احساس كرديم رفت و برگشت زائرين موجب ايستايي در گلوگاه نقاط مرزي مي‌شود، آن را حذف كرديم. به همين دليل دست‌مان را به سمت نهادها و مردم دراز و اعلام كرديم در اين زمينه كمك كنند، براي مثال سال گذشته در چزابه زائر آب شور خورد، اما امسال ستاد اربعين يك درخواست از مردم كرد كه در نهضت اهداي آب براي زائرين حضور پيدا كنند. 67 تريلي آخرين آمار است‌، حدود 5 ميليون بطري آب به مرز اهدا شد، زيرا اگر يك ميليون زائر هم داشته باشيم امكانات آن در مرز وجود دارد و هيچ ارگاني با بودجه دولتي نمي‌توانست اين امكانات را بدون منت در اختيار زائران قرار دهد. اوحدي آمار رسمي خروج زائرين را يك ميليون و 400 نفر بيان كرد كه تا كنون حدود يك ميليون و 150 هزار نفر وارد ايران شدند و افزود: 100 هزار نفر از مرز هوايي خارج شده بودند. يكي از اقداماتي كه سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد ستادهاي اقامتگاهي است و شك نكنيد سال آينده حداقل 3 ميليون نفر هستند.
   قطره‌اي آب و لقمه‌اي غذا كم نيامد
اوحدي اضافه كرد: با كمك مردم حدود 80 هزار وعده غذا و 50 هزار صبحانه روزانه در مرز مهران توليد شد. همچنين براي مرز شلمچه 35 هزار نفر، مرز مهران 35 هزار نفر و چزابه 25 هزار نفر اقامت شب فراهم بود تا اگر زائر با مشكل مواجه شد اين امكانات وجود داشته باشد. قرارگاه سپاه، مركز راهيان نور و هلال احمر و ديگر نهادها نيز تمام امكانات‌شان را در اختيار زائران گذاشتند و قطره‌اي آب و لقمه‌اي غذا كم نيامد. ضمن اينكه در شرايط سخت سه تريلي آب به مرزبانان عراق منتقل كرديم. جا دارد همه نظام صميمانه قدردان   مردم به خاطر ثبت چنين اتفاقي باشند.
او با اشاره به اينكه براي برگشت زائران برنامه نرم‌افزاري در 2 هزار دفتر خدمات مسافرتي نصب شد و روزانه 40 هزار رويداد صادر شد، افزود: 10 روز از صدور ويزا طبق اين نرم‌افزار گذشته بود كه دولت عراق به يك‌باره اعلام كرد مبلغ ويزا يك دلار است. زماني كه كنسولگري ويزاي 40 دلاري صادر مي‌كرد، اين عملكرد دولت عراق موجب شد در سه روز بي‌نظمي به وجود بيايد و روز بعد از اين اتفاق حدود 7 هزار جمعيت در مرز شلمچه زمين‌گير شد و دوستان ما با همكاري راهيان نور با 130 اتوبوس زائراني را كه مهر ورود به كشور عراق نخورده بودند را از مرز چزابه وارد عراق كردند و اين مشكل برطرف شد. 100 هزار نفر از يك و نيم ميليون زائر اتباع خارجي بودند كه از مرز كشور ما عبور كردند و ما هم اعلام كرديم عين خدماتي كه به زائران ايراني ارائه مي‌شود به آنها هم ارائه شود.  وي در توضيح راه حل مشكل ازدحام بيش از حد جمعيت در مرز مهران تصريح كرد: براي حل اين مشكل بازگشايي مرز سومار در دست بررسي است كه اين مرز كاملاً امن است اما امكانات لازم از قبيل تجهيزات گمركي و گذرنامه چه در طرف ايراني و چه در طرف عراقي در اين مرز وجود ندارد. مرز قصر شيرين نيز با توجه به امكانات خوبي كه در خود دارد مي‌تواند حجم عظيمي از جمعيت را در خود جاي دهد اما از نظر امنيت ما در طرف عراقي اين مرز دچار مشكل هستيم و طرف عراقي امنيت زائران در اين مرز را تضمين نمي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار