کد خبر: 692840
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
تجليل از اسماعيل اميني در هفدهمين «شب شاعر»
هفدهمين مراسم «شب شاعر» عصر سه‌شنبه 25 آذر با تجليل از فعاليت‌ها و مجاهدت‌هاي ادبي دكتر اسماعيل اميني در نخلستان سازمان هنري رسانه‌اي اوج برگزار شد.
سپيده آماده
هفدهمين مراسم «شب شاعر» عصر سه‌شنبه 25 آذر با تجليل از فعاليت‌ها و مجاهدت‌هاي ادبي دكتر اسماعيل اميني در نخلستان سازمان هنري رسانه‌اي اوج برگزار شد.
حسين اسرافيلي از افرادي بود كه در اين مراسم در مدح اميني سخن گفت. وي با تأكيد بر اينكه هميشه از هم‌كلامي و هم‌صحبتي با وي درس گرفته‌ است، افزود: فعاليت‌ها و اقدامات مختلف اميني از جمله حضور در شوراي شعر و موسيقي صداوسيما نشان از توانايي‌هاي اوست.
اسرافيلي در ادامه افزود: اميني سخاوتمندانه دانش و اطلاعات خود را در اختيار ديگران قرار مي‎دهد. او در عين حال در طنز نيز فعاليت داشته است با اين تفاوت كه آثار او با ظرافت‌ سايرين به نقد كشيده شده است در حالي كه بسياري از آثار اين حوزه صرفاً فكاهي هستند.
اسرافيلي  دوستي اميني با قيصر امين‌پور و سيدحسن حسيني را دليل اخلاق حسنه وي توصيف كرد.
 افشين علا با اشاره به اينكه مدت زيادي براي من اين سؤال وجود داشت كه چرا هر آنچه كه نسبتي با نگارش هنرمندانه دارد را با واژه «ادب» و «ادبيات» نام مي‌گذارند، گفت: پاسخ به اين سؤال را مي‌توان در سابقه تاريخي ادبيات فارسي ديد. آنجا كه براي هر عمل و امري، قاعده ضوابطي طرح و حتي براي دشمني نيز آدابي وضع مي‌كنند.
علا با اشاره غيرمستقيم به اتفاقات اخير دانشگاه تهران و واكنش دانشجويان در برابر سخنراني حسين شريعتمداري، اين اقدام را مايه تأسف دانست و در عين حال تأكيد كرد كه اين عمل بازخورد عملكرد خود ماست به طور مثال زماني كه عده‌اي در حرم امام(ره) سخنراني را بر هم زدند و واكنش برخي از ما فقط سكوت بود.  علا در ادامه ضمن تمجيد از ويژگي‌هاي شخصيتي اميني، وي را فردي توصيف كرد كه در عين دانش، گاه از زاويه طنز نيز به مسائل نگاه مي‌كند و افزود: در اين ميان آنچه مايه خوشحالي است، پژوهش آقاي اميني در خصوص طنز در بيان و كلام امام است كه اميدوارم اين اثر به زيور طبع آراسته شود.
 در ادامه اين مراسم، حسين قرايي دبير مراسم «شب شاعر» پشت تريبون رفت و ضمن تمجيد از اميني، او را شخصيتي توصيف كرد كه در پازل سياست‌بازان نبوده است.

  سهرابي‌نژاد: به خانواده‌ام سپرده‌ام، بعد از مرگم اميني وصي كارهاي ادبي‌ام باشد
محمود ‌دست‌پيش استاد پيشكسوت ادبيات و از دوستان محمدحسين شهريار نيز از ديگر افرادي بود كه دقايقي را به بيان ديدگاه‌هاي خود در خصوص اسماعيل اميني پرداخت. وي گفت: اميني تواضع زيادي دارد. او به جاي كوچك‌ترين فرزند من است اما براي من احترام زيادي دارد.  
در ادامه اين مراسم ناصر فيض پشت تريبون رفت. فيض با بيان اينكه آشنايي من با اميني از دوره دانشگاه رفتن پيرمردها آغاز شد، گفت: اميني از همان ابتدا دكتر بود. دانشگاه چيز تازه‌اي به اميني ارائه نكرد. او از همان ابتدا در عرصه ادبيات توانمند بود و كارهايش حساب‌شده و اصولي بود. بر همين مبنا كارهاي او هيچ وقت كتاب‌سازي نيست. اميني به معناي واقعي كلمه يك شاعر متعهد است. او نگاه عميقي دارد و هيچ چيز براي او سطحي نيست.  محمدرضا سهرابي‌نژاد نيز ضمن تمجيد از شخصيت اميني، او را شاعري توصيف كرد كه در حوزه‌هاي مختلف شعري داراي سابقه زياد است. وي با بيان اينكه خود را شاگرد اميني مي‌دانم، افزود: اميني رنگ عوض نكرده است. آزادمنش است. به خانواده‌ام سپرده‌ام كه بعد از مرگم، اميني وصي كارهاي ادبي‌ام باشد.

  شهرام شكيبا: اميني اهل بدگويي و غيبت نيست
شهرام شكيبا و علي‌محمد مؤدب نيز از ديگر شخصيت‌هايي بودند كه به بيان ديدگاه‌هاي خود در خصوص اميني پرداختند. مؤدب، مقابله آرام و با حوصله با مشهورات را از ويژگي‌هاي اصلي اميني توصيف كرد و افزود: علاوه بر همه اينها بايد معلمي را نيز به خصوصيات نيك اميني اضافه كرد كه مهربانانه و با حوصله با دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان ارتباط دارد.  شكيبا نيز با تمجيد از ويژگي‌هاي اخلاقي اميني گفت: من هيچ جمع روشنفكري را نديدم كه با ويوالدي شروع و به باباكرم ختم نشده باشد. جمع‌هاي شاعران نيز اين چنين است و معمولاً با غيبت و بدگويي از ديگران همراه است. اميني اما فردي است كه متصف به اين صفت نيست و پشت سر ديگران بدگويي نمي‌كند.  شكيبا همچنين تركيب طنز و نگاه قاعده دارد و چارچوب‌مند دانشگاهي را از ديگر ويژگي‌هاي اميني توصيف كرد و او را در زمره اولين افرادي توصيف كرد كه «طنز» را مايه پايان‌نامه و تز دانشگاهي قرار داده‌اند.  محمد عبدالحسيني و محمدرضا زائري نيز در سخنان كوتاهي به تمجيد از سجاياي اخلاقي اميني پرداختند.
 
 اميني: اختلاف و بداخلاقي‌ها ناشي از نفسانيت است
اسماعيل اميني نيز در پايان اين مراسم در سخنان كوتاهي گفت: خوشبختانه بداخلاقي‌هاي عالم سياست هنوز به عالم علم و هنر وارد نشده است. هر جا اختلاف و بداخلاقي هست، ناشي از نفسانيت است. به فرموده امام راحل(ره) اگر تمام انبيا و اولياي الهي در يك مكان جمع شوند، بينشان هيچ اختلافي پيش نمي‌آيد چراكه نفسانيت وجود ندارد.
در پايان اين مراسم هدايايي از سوي دفتر هنر و ادبيات نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران، سازمان هنري رسانه‌اي اوج حوزه هنري، مؤسسه شهرستان ادب، بنياد شعر و ادبيات داستاني و خانه شعر افغانستان به اسماعيل اميني و خانواده وي اهدا شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار