کد خبر: 692693
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
همزمان با ارائه پيش‌نويس قطعنامه به شوراي امنيت
تلاش ها و تحرکات امريکا و اروپا برخلاف تبليغات ظاهري آن به نفع رژيم صهيونيستي است.
احمد کاظم زاده

جوان آنلاين: چهارشنبه 26 آذر برابر با 17 دسامبر زمان موعد تشکيلات خودگردان براي ارائه پيش نويش قطعنامه اي به شوراي امنيت سازمان ملل است که در آن ضمن تائيد شناسايي دولت فلسطيني در اراضي اشغالي سال 1967 مطابق قطعنامه هاي 242 و 338 شوراي امنيت جدول زماني دو ساله براي اجراي پايان اشغالگري رژيم صهيونيستي بر اين اراضي در نظر گرفته شده است.

در نظر گرفتن چنين زماني از يک جهت واقع بينانه و از جهت ديگر مرموزانه است. از اين جهت واقع بينانه است که رژيم صهيونيستي در طول 47 سالي که کرانه باختري و شرق بيت المقدس را اشغال کرده است برخلاف مفاد قطعنامه هاي سازمان ملل مبني بر خروج بدون قيد و شرط از اين اراضي و همچنين با نقض اصول و قوانين حقوق بين الملل درباره حفظ بافت جغرافيايي و جمعيتي اراضي اشغالي به احداث بيش از 200 شهرک در مناطق حساس و استراتژيک اين مناطق دست زده و بيش از نيم ميليون مهاجر افراطي صهيونيست را در اين شهرک ها اسکان داده است که طبعا تخليه اين شهرک ها (به فرض تشکيل دولت فلسطيني) زمان مي برد.


آيا حمايت غرب از «دولت فلسطيني» واقعي است؟


اما در نظر گرفتن فرصت دو ساله از اين جهت مرموزانه و سوال برانگيز است که پايان اين دوره دقيقا با انتخابات سال 2016 امريکا تلاقي و تقارن خواهد يافت که در چنين ايامي احزاب رقيب جمهوريخواه و دموکرات براي جلب آراي صهيونيست ها با يکديگر مسابقه مي دهند.

با وجود نقدهاي وارده بر طرح پيشنهادي تشکيلات خودگردان، اين طرح از چند هفته پيش در انتظار ارائه به شوراي امنيت باقي مانده است. علت آن است که رژيم صهيونيستي و بخصوص شخص نتانياهو با تعيين هرگونه جدول زماني براي مذاکرات مخالف است و اساسا مسائل حياتي باقيمانده شامل، تعيين مرزها و تشکيل دولت مستقل فلسطيني، بازگشت آوارگان، شهرک هاي صهيونيست نشين واقع در کرانه باختري و شرق بيت المقدس را غيرقابل مذاکره مي داند و در پي آن است با استمرار شهرک سازي ها بقيه مناطق فلسطيني نشين کرانه باختري را نيز به اسکان مهاجران صهيونيست اختصاص دهد.

نتانياهو براي اينکه بتواند طرح يکجانبه خود را به راحتي پيش ببرد به انحلال کابينه و پارلمان دست زد تا در انتخابات زودهنگام پيش رو به تشکيل پارلمان و بخصوص کابينه افراطي يکدست تر از گذشته دست يابد. از اين ديد انتخابات زودهنگام رژيم صهيوينستي اعلان جنگ زودهنگام به حاميان تشکيل دولت فلسطيني نيز محسوب مي شود.

در اين ميان با وجود اينکه مواضع اعلامي و اعمالي رژيم صهيونيستي کاملا با اهداف و سياست اعلامي امريکا و اتحاديه اروپا در خصوص طرح تشکيل دولت فلسطيني تناقض دارد اما هيچ کدام از آنها به اقدام بايسته و شايسته در برابر دور جديد تلاش هاي ضد صلح اين رژيم دست نزده اند.

امريکا با بهانه کردن اينکه حمايت از طرح پيشنهادي اعراب و فلسطيني ها مي تواند به منزله دخالت در انتخابات رژيم صهيونيستي تعبير شود با اين طرح مخالفت کرده و حتي به وتوي پيش نويس قطعنامه پيشنهادي فلسطيني ها و اعراب تهديد کرده است که لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه و نتانياهو در سخنان اخير خود به وجود چنين احتمالي اذعان کرده اند. فرانسه نيز به پشتوانه کشورهاي اروپايي طرح موازي ارائه داده است که در آن مدت زمان دوساله براي حل مسائل نهايي باقيمانده در نظر گرفته شده است.

در واقع همان ايرادي که به طرح پيشنهادي تشکيلات خودگردان و کميته عربي در خصوص تقارن پايان دوره دو ساله مذاکرات با انتخابات رياست جمهوري سال 2016 امريکا وارد است به خود طرح فرانسه نيز وارد است ضمن اينکه تجربه 21 ساله مذاکرات سازش، بي نتيجه بودن اين مذاکرات را به اثبات رسانده است.

بر اين اساس مشخص مي شود که تلاش ها و تحرکات امريکا و اروپا برخلاف تبليغات ظاهري آن به نفع رژيم صهيونيستي است و آنها به جاي اينکه اين رژيم را براي اجراي تعهدات عقب افتاده خود تحت فشار قرار دهند و آن را بابت تاخير در اجراي اين تعهدات مورد مواخذه قرار دهند، به تشکيلات خودگردان فشار مي آورند تا از تنها اهرم فشار در اختيار خود يعني مراجعه به ديوان کيفري بين المللي براي پيگيرد قضايي رژيم صهيونيستي استفاده نکند.

همين فشارها و بخصوص تهديد به قطع کمک هاي مالي به تشکيلات خودگردان موجب شده است که فلسطيني ها نتوانند برغم گذشت دو سال از زمان پذيرش فلسطين به عنوان کشور ناظر و غير عضو در سازمان ملل از حقوق و امتيازات قانوني خود عليه رژيم صهيوينستي استفاده کنند. در واقع رويکرد کشورهاي غربي در اين زمينه مصداق اين ضرب المثل است که سنگ را مي بندند سگ را رها مي کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار