کد خبر: 692061
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
از سوي شوراي امنيت كشور
همزمان با رشد قابل توجه ورود گردشگران خارجي به ايران، شوراي امنيت كشور در تصميمي جالب توجه، ‌دستورالعمل اجرايي ارتقاي امنيت گردشگران خارجي را بررسي و به تصويب رساند.
الناز خمامي‌زاده
همزمان با رشد قابل توجه ورود گردشگران خارجي به ايران، شوراي امنيت كشور در تصميمي جالب توجه، ‌دستورالعمل اجرايي ارتقاي امنيت گردشگران خارجي را بررسي و به تصويب رساند.
به گزارش «جوان»، چندي پيش بر اساس پيشنهاد معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، دستورالعمل ارتقاي امنيت گردشگران خارجي و مقصدهاي گردشگري تدوين شد؛ اتفاقي كه در راستاي دستور رئيس‌جمهور و گسترش فضاي مطلوب‌تر براي توسعه گردشگري كشور صورت گرفت. اكنون سازمان ميراث فرهنگي با اعلام بررسي اين دستورالعمل در شوراي امنيت كشور از تصويب و نهايي شدن آن خبر داده است.
اين دستورالعمل كه به اهميت توسعه گردشگري و تأثيرپذيري آن بر امنيت ملي مي‌پردازد موضوعاتي مانند امنيت گردشگر، مقاصد گردشگري، تهديدها و آسيب‌هاي عمده عليه گردشگران، چالش‌ها و مشكلات موجود در گردشگري و مستندات بالادستي حوزه گردشگري را مورد بررسي قرار داده است. اهميت تصويب دستورالعمل اجرايي ارتقاي امنيت گردشگران خارجي در ايران از آنجايي اهميت دارد كه در سال‌هاي گذشته عدم تأمين امنيت گردشگران خارجي در برخي كشورهاي مقصد گردشگري منجر به ضررهاي سنگين و افت شديد شمار ورود گردشگر به اين كشورها شده است.
يكي از اين كشورها تايلند است؛ كشوري كه صنعت گردشگري آن هنوز هم در تلاطم حادثه مرگباري است كه براي دو گردشگر انگليسي و در محدوده مناطق گردشگري آن رخ داده است؛ عدم نورپردازي خوب، عدم نصب دوربين‌هاي امنيتي و عدم وجود نيروهاي امنيتي كافي در محل منجر به بروز اين حادثه شده است. اين دو گردشگر خارجي در سواحل گردشگري تايلند به قتل رسيدند و وقوع اين حادثه تلخ جدا از اينكه تايلند را از مقاصد پر طرفدار گردشگري آسيا خارج كرد بلكه منجر به انتشار كتابي تحت عنوان «تايلند؛ مقصد مرگبار» ‌شد. مقامات تايلند در تلاش براي بازيابي چهره توريستي تايلند و تصحيح اذهان عمومي هستند با اين حال تايلند هنوز كه هنوز است دارد بهاي اين حادثه تلخ را با كاهش شمار ورود گردشگر خارجي به اين كشور و افت درآمدهاي حاصل از آن مي‌پردازد.
چند ماه پيش در ايران و در سطح رسانه‌ها نيز چندين مورد سوء‌استفاده از گردشگران خارجي در داخل كشور گزارش شده بود اما اكنون مسئولان سازمان ميراث فرهنگي كشور دستورالعملي را به مرحله اجرا مي‌رسانند كه هدف از آن حفظ شرايط رضايت‌آميز كنوني ورود گردشگر خارجي به ايران و جلوگيري كردن از وارد آمدن هر گونه آسيبي به روند مثبت و رو به جلوي آن است.  بر اساس مصوبه شوراي امنيت كشور، كميسيون مركزي نظارت بر امنيت گردشگران ذيل دبيرخانه شوراي امنيت كشور ايجاد شده و اعضاي آن متشكل از وزارت كشور، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازي، صدا وسيما، وزارت اطلاعات، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، نيروي انتظامي و ساير دستگاه‌هاي ذيربط است.
اعضاي مختلف اين كميسيون با همكاري يكديگر اهدافي چون تأمين هرچه بهتر امنيت گردشگران و مقاصد سفر آنها و همچنين كاهش آسيب‌ها و تهديدات موجود و بهره‌گيري از اين فرصت به منظور توسعه صنعت گردشگري و صنايع و خدمات وابسته به آن را در پيش مي‌گيرند.
همچنين اين كميسيون در سطح استان‌ها نيز ذيل شوراي تأمين استان ايجاد خواهد شد تا امنيت گردشگران خارجي در سرتاسر كشور تأمين شود؛ گفتني است كه در اين دستورالعمل وظايف و مأموريت‌هاي همه دستگاه‌هاي كشوري و لشكري در حوزه ارتقاي امنيت گردشگري مشخص شده و مورد تصويب قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار