کد خبر: 692058
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹
هنر و تجربه به چنارستان چراغ سبز نشان داد
دبير شـوراي سياست‌گذاري گروه سينمايي «هنر و تجربه» از احتمال اكران مستند بحث‌بر‌انگيز «چنارستان» در اين گروه سينمايي خبر داد. امير‌حسين علم‌الهدي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ايرنا، با اعلام اكران مستند‌هاي پر‌مخاطب جشنواره سينما حقيقت، نام برخي از فيلم‌هايي را كه قابليت اكران در «هنر و تجربه» دارند بيان كرد كه در بين آنها نام مستند «چنارستان» ساخته هادي آفـريده نيز به چشم مـي‌خورد.
محمد‌صادق عابديني
دبير شـوراي سياست‌گذاري گروه سينمايي «هنر و تجربه» از احتمال اكران مستند بحث‌بر‌انگيز «چنارستان» در اين گروه سينمايي خبر داد. امير‌حسين علم‌الهدي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ايرنا، با اعلام اكران مستند‌هاي پر‌مخاطب جشنواره سينما حقيقت، نام برخي از فيلم‌هايي را كه قابليت اكران در «هنر و تجربه» دارند بيان كرد كه در بين آنها نام مستند «چنارستان» ساخته هادي آفـريده نيز به چشم مـي‌خورد.
  هنر و تجربه جايي براي نظركرده‌ها
گروه سينمايي هنر و تجربه كه به تازگي و با حمايت سازمان سينمايي آغاز به كار كرده است پيش از اين مستند‌هاي «شش قرن و شش سال» و «خاطراتي براي تمام فصول» را نيز اكران كرده بود. اين گروه سينمايي مدعي «تلاشي براي نمايش آن دسته از فيلم‌هاي باارزش در ميان فيلم‌هاي غيرتجاري است كه اكران‌شان مي‌تواند جايگاه شايسته و درخور سازندگان آنها را در جامعه سينمايي روشن كند و به ارتقاي دانش سينمايي تماشاگران و ارتقاي كيفيت هنري سينماي ايران كمك كند»، است. كافه سينما با ياد‌آوري كه فعاليت گروه سينمايي « هنر و تجربه» نوعي كپي‌برداري از سينماي فرانسه در چهار دهه پيش است، از مزاياي عجيب دولتي كه براي رونق اين گروه سينمايي در نظر گرفته شده، گزارشي را منتشر كرده است؛ از پرداخت تمام و كمال هزينه سالن سينما (حتي سالن خالي) توسط دولت، تا دادن پول مستقيم به هر فيلم‌ براي تشويق كارگرداناني كه فيلم‌هاي‌شان را براي نمايش به اين گروه بدهند، علاوه بر اينها، انجام تبليغات و پخش فيلم‌ها توسط مديريت اجرايي طرح و همچنين باز هم از پول بيت‌المال انتشار و توزيع مجله‌‌اي با نوشتارهايي از منتقدين نام آشنا به صورت رايگان! (مجله‌اي كه به صورت هفته‌اي و در حدود 90 صفحه منتشر مي‌شود و توسط افراد مرتبط با گروه شكل گرفته و در آن بسياري از منتقدين و سينماگران يادداشت و مصاحبه دارند.) اينها بخشي از دست و دلبازي دولت براي اين گروه سينمايي است. حال قرار است در اين گروه سينمايي فيلم بحث‌برانگيز و پر ابهام «چنارستان» اكران شود. چنارستان به كارگرداني هادي آفريده ساخته شده و محصول مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به شمار مي‌رود. اين مستند توانست در جشنواره سينما حقيقت كه توسط مركز گسترش برگزار مي‌شود، جايزه بهترين فيلم مستند را از آن خود كند.
داستان فيلم گويا درباره تاريخچه خيابان وليعصر(عج) تهران است.
  چنارستان جاده پهلوي
 اينكه مركز گسترش بخواهد به يكي از محصولات خودش جايزه بدهد مسئله‌اي عجيب به شمار نمي‌رود. اما آنچه باعث شد تا نسبت به توليد اين مستند و جايزه گرفتن آن اعترض شود، محتواي «چنارستان» است. ابتدا «جوان» طي گزارش «راه‌آهن تا تجريش دربست در تطهير پهلوي» نسبت به اهدافي كه مستند در پي رسيدن به آن است، اعتراض كرد، بعد از آن بود كه ساير رسانه‌ها هم نسبت به اين مستند موضع‌گيري كردند. نكته مشترك همه اعتراض‌ها اين مسئله است كه مستند‌ساز تلاش مي‌كند تا به بيننده القا كند نظام گذشته بهتر و شرايط آن ايده‌آل‌تر از اوضاع كنوني است. همان خط فكري كه در مستند‌هاي شبكه سلطنت‌طلب «من و تو» نيز ديده مي‌شود.
حتي اعتراض تماشاگران در سالن سينما به فيلم كه با واكنش تند مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي همراه بود، باعث نشد تا اين فيلم شبهه‌انگيز از دسترسي به عنوان بهترين مستند جشنواره سينما حقيقت دور بماند و در عين حال سازمان زيبا‌سازي شهرداري تهران هم گويا براي خريد آن دست به جيب شده است. هم اكنون نيز در تكميل پازل حمايت از مستندي كه تطهير پهلوي‌ها را دنبال مي‌كند، گروه سينمايي هنر و تجربه با همه شرايط اكازيون خود در پي اكران اين فيلم بر‌آمده است تا احياناً كساني كه در طول جشنواره نتوانستند اين فيلم را ببينند از آن استفاده كنند.
خاصه خرجي‌هايي كه در سينماي ايران براي برخي از كارگردان‌ها و تعدادي از فيلم‌هاي حاشيه‌دار باب شده، در حال تبديل شدن به يك مد و روش عادي شده است؛ به نحوي كه هر فيلمي كه بيشتر به حاشيه‌ها بپردازد و حتي ديدگاه‌هاي ضد‌نظام داشته باشد توسط جريان دولتي سينماي ايران مورد توجه قرار گرفته و به جاي بايكوت يا حتي بازخواست سينماگر با ارائه تسهيلات و امتيازاتي از آن حمايت مي‌كنند. با اين نوع ديدگاه، احتمال مي‌رود در سال‌هاي آينده شاهد اين باشيم كه مستند‌هاي «انقلاب 57» و «رضا‌شاه» كه از سوي شبكه من و تو تهيه و توليد شده‌اند نيز در رديف فيلم‌هاي مورد‌ علاقه و مورد حمايت سينماي بيمار ايران قرار بگيرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کامران
|
UNITED KINGDOM
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
0
0
خوب آقای امیر حسین علم الهدی خواهرزاده آقایان محمد و هادی آفریده است،
طبیعیه که خواهرزاده هوای دایی رو داشته باشه! بویژه دایی که با هم همسن هم هستند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار