کد خبر: 691976
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
ساليان سال از پايان دفاع مقدس مي‌گذرد، امنيت و ثبات به كشور بازگشته و نسل‌هاي پس از...
ساليان سال از پايان دفاع مقدس مي‌گذرد، امنيت و ثبات به كشور بازگشته و نسل‌هاي پس از جنگ در آرامشي كه كشور از آن بهره مي‌برد، رشد مي‌كنند، قد مي‌كشند و بزرگ مي‌شوند. جنگ تمام شده اما هنوز زخم‌هاي به جامانده از آن بر روي تن و جان جانبازان سنگيني مي‌كند و آنها با درد ناشي از تبعات مجروحيت‌شان زندگي ‌مي‌كنند، روز را به شب مي‌رسانند و دم نمي‌زنند. نزديك به سه دهه از پايان جنگ مي‌گذرد ولي هنوز يادگاري‌هاي مناطق عملياتي بر جسم جانبازان تازگي دارد و روزهاي حماسه و ايثار را يادآور مي‌شوند.
 
با پيروزي انقلاب اسلامي بنياد شهيد انقلاب اسلامي با فرمان امام خميني(ره) تأسيس و آغاز به كار كرد. بنياد در بدو تأسيس براي تكريم كساني كه در مبارزات انقلابي شهيد و جانباز شده بودند، تأسيس شد كه با شروع رسمي جنگ و تهاجم سراسري عراق به خاك كشورمان وظايفش بسيار سنگين‌تر از پيش شد. رسيدگي به وضعيت جانبازان جنگ يكي از وظايف اصلي ‌بنياد شهيد در دوران دفاع مقدس و بعد از آن بود كه با توجه به اهميت آن، همواره محفلي براي بحث و مناقشه بوده است.
 
در اين خصوص اما بنياد شهيد بر اساس ميزان جراحات با دادن درصد به جانبازان، ميزان مزايا و حقوق آنها را ‌تقسيم‌بندي كرده است. تقسيم‌بندي كه در موارد بسياري به نقطه اختلاف بين جانبازان و بنياد تبديل مي‌شود و اسباب نارضايتي جانبازان را فراهم مي‌كند. براي نمونه جانبازان اعصاب و روان معتقدند كه تشخيص ميزان حقيقي جانبازي‌شان با تشكيل كميسيون‌هاي بنياد به دست نمي‌آيد و جانبازان شيميايي هم اعتقاد دارند اعطاي درصد جانبازي‌شان كمتر از ميزاني است كه به سلامت‌شان آسيب وارد شده و همچنين با گذشت زمان، شرايط جسمي آنها روز به روز بيشتر تحليل مي‌رود. بر همين اساس در مقاطع مختلف، نوع و ميزان خدماتي كه قرار بود به جانبازان داده شود، براساس حدود درصد‌شان تعيين شد كه مشكلات يا به تعبيري بي‌عدالتي‌هايي را در ميان اين عزيزان ايجاب كرده است.
 
به عنوان نمونه بنياد شهيد با دادن برخي تسهيلات و مزايا به جانبازاني كه درصد جانبازي‌شان بالاتر از 50 درصد است ميان جانبازان تبعيض قائل مي‌شود. اين سخن خيلي از جانبازاني است كه از كارافتادگي خود را درصد بالايي مي‌دانند و از اين رو نيازمند دريافت خدماتي هستند كه به جانبازان با درصد‌هاي بالا تعلق مي‌گيرد. اما در اين بين جانبازاني كه ميزان جانبازي‌شان 5 يا 10 درصد در نظر گرفته شده از تعلق نگرفتن مزاياي بنياد گلايه دارند و اين در صورتي است كه آسيب‌هاي وارده به آنها بسيار بيش از درصد تعيين شده است.
 
عليرضا محمدي كمال آبادي كه با 10 درصد جانبازي از مشكلات عديده اعصاب و روان رنج مي‌برد در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد كه ميزان آسيب‌ديدگي او به وسيله موج انفجار، ‌بسيار بيش از اينهاست و توان كار كردن و زندگي طبيعي را از او گرفته است. محمدي در خانه‌اي استيجاري زندگي مي‌كند و براي گرفتن وام مسكن به بنياد شهيد درخواست داده كه به دليل كم بودن درصد جانبازي‌اش تابه حال اين وام به او تعلق نگرفته است.
 
جانباز ديگري از اين موضوع گلايه دارد كه براي استخدام پسرش به او گفته‌اند كه اگر ميزان جانبازي پدرت بيش از 25 درصد بود مشكلي براي استخدام وجود نداشت و ميزان جانبازي اين پدر با 70 ماه حضور در جبهه 15 درصد تعيين شده و به اعتقاد مسئولان گزينش فلان سازمان امكان استخدام وجود ندارد.
 
به قول جانباز مدني كه خود 70 درصد جانبازي دارد: كاش به جاي تقسيم‌بندي جانبازان بر اساس درصد، مشكل هركدام‌شان را براساس ميزان مشكلاتي كه دارد حل مي‌كرديم و اينطور با تعيين درصد، تر و خشك را با هم نمي‌سوزانديم.  جانبازي كه ديروز سلامت جسم و جانش را در راه كشور داده امروز نبايد به دليل مشكلات مالي و اقتصادي، ‌گاه حتي مورد سرزنش خانواده قرار گيرد! حالا كه بنياد شهيد چنين شيوه‌اي را براي تقسيم‌بندي جانبازان انتخاب كرده حداقل مي‌تواند با ريزنگري و البته بازنگري به مشكلات جانبازان، حدالمقدور در خصوص تعيين درصد هوشمندانه‌تر عمل كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اعلاالملكي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
1
بنده در سال 1367 دچار مجروحيت شيميايي در منطقه ماهوت عراق شدم اما با تاخير 19 ساله در سال 1386 اولين بار به كميسيون مراجعه كردم ( به اين دليل كه در آن سال به يكباره بيماري من شدت گرفت اگرنه باز هم به كميسيون مراجعه نميكردم )اما احساس شخصي ام اين است كه ديگر دوران آدمهايي مثل من به پايان رسيده است به سختي در محل كارم حاضر ميشوم - روز به روز توان انجام كارم كاسته ميشود- اگر زودتر مراجعه ميكردم درصد بيشتري به بنده تعلق ميگرفت -جانباز 20 درصد از سمنان
بسیجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
1
با سلام و تشکر از گزارش زیبای شما
به راستی هم چنین است
بنده که پدرم دارای بیش از 60 ماه سابقه جبهه است و جراحت و شیمیایی و جراحت اعصاب و روان و نیز تاهل بنده
با مدرک لیسانس و تسلط به زبان انگلیسی و عربی متاسفانه کار مناسبی نداشته و به شدت تحت فشار هستم
خدا خیرتون بده سمت بنیاد هم که اصلا نمیشه رفت
متاسفانه جوری برخورد میکنن که انگار ما سربار جامعه یا اسباب زحمت نظام هستیم
از طرفی جایی دیگه ای هم نمیشه رفت
یا وقتی میگی وضعیت پدر اینه سریع میگن شما که تا تونستید خوردید و بردید.
متاشفانه ادارات ما بیمار بودن فلج هم شدن.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار